Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

undrande nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

stesod

Medlem
Hej
Har förstått att det finns mycket kunskap här.

jag har precis köpt min första systemkamera Nikon D5000, har inte fotat så mycket innan heller.

min fråga lyder:
Jag skall fota en kille som hoppar med cykel i skogen (downhill)
Det kommer vara skymmning. har ett 18 55 kit obj.
Jag tro att jag kommer få problem.
jag vill inte ha blixt, men stativ.
Är det inte så att om jag skall få ljusa bilder så måste jag ha långa slutar tider, men de blir väl inte så bra när man fotar snabbt förflyttande föremål?
Ma kan la höja iso oxå, men då är väl riskenför brus stor?
skall jag ha nytt obj med mer ljuskännslighet? '
Vad göra?

Tack på förhand
Stefan
 
Hej!

Du är inne på rätt spår. Knep att kunna fotografera på mörka platser är, stativ/bildstabilisering, höga ISO och/eller ljusstarka objektiv om man vill få skarpa bilder.

Innan du springer och köper ett nytt objektiv, tycker jag du ska testa din kameras brusegenskaper. Du kan testa att ta några bilder i ett mörkare rum och se hur mycket du kan vrida upp ISOt på din kamera utan att bruset blir störande. Jag tror du kan vrida upp en hel del. Då vet du hur långt du kan gå med din kamera.

Frågan är om du behöver så korta slutartider som du tror. Kör du med allt för korta slutartider så fryser du cyklisten och det kanske inte blir så snyggt. Följer du med med kameran så får du rörelse i bilden med lite lägre slutartider, dock får de inte vara så långa så du får skakningsoskärpa. Det är bara att testa och lägga på minnet tills nästa gång.

/Gunnar
 
Hej!

Du är inne på rätt spår. Knep att kunna fotografera på mörka platser är, stativ/bildstabilisering, höga ISO och/eller ljusstarka objektiv om man vill få skarpa bilder.

Innan du springer och köper ett nytt objektiv, tycker jag du ska testa din kameras brusegenskaper. Du kan testa att ta några bilder i ett mörkare rum och se hur mycket du kan vrida upp ISOt på din kamera utan att bruset blir störande. Jag tror du kan vrida upp en hel del. Då vet du hur långt du kan gå med din kamera.

Frågan är om du behöver så korta slutartider som du tror. Kör du med allt för korta slutartider så fryser du cyklisten och det kanske inte blir så snyggt. Följer du med med kameran så får du rörelse i bilden med lite lägre slutartider, dock får de inte vara så långa så du får skakningsoskärpa. Det är bara att testa och lägga på minnet tills nästa gång.

/Gunnar


Tack! det skall testas.
har typ samma problem när jag skall foto min dotter i vaggan, snabba rörelser och mörkrum, inte så populärt med blixt. ;o)
skall kolla ISO. mitt obj är VR. kanske ett måste om man köper fler?

Har en annan fråga oxå, Om man inte kan se tex. cyklisten innan själva hoppat (så man kan följa med) hinner kamerna få focus på någon milli sec å ta kort? förstår att jag inte kan använda LV funkt. men ändå.

Tack!
 
Hej
Har förstått att det finns mycket kunskap här.

jag har precis köpt min första systemkamera Nikon D5000, har inte fotat så mycket innan heller.

min fråga lyder:
Jag skall fota en kille som hoppar med cykel i skogen (downhill)
Det kommer vara skymmning. har ett 18 55 kit obj.
Jag tro att jag kommer få problem.
jag vill inte ha blixt, men stativ.
Är det inte så att om jag skall få ljusa bilder så måste jag ha långa slutar tider, men de blir väl inte så bra när man fotar snabbt förflyttande föremål?
Ma kan la höja iso oxå, men då är väl riskenför brus stor?
skall jag ha nytt obj med mer ljuskännslighet? '
Vad göra?

Tack på förhand
Stefan

Nu har jag ju inte en d5000 men jag har en d300 som har samma sensor, jag tycker inte att det är några större problem med att köra iso 1600 och ibland iso 3200. Men en mountainbikeåkare i en mörk skog låter det nästan som att du kommer bli tvungen att använda blixt, blixt kombinerat med höga ison och stora bländare borde ge ett riktigt schysst resultat om det inte är för mörkt:)
 
Du ger dig på något svårt med en gång... :) Var inte rädd för att misslyckas, det är en del av träningen/övningen!

Lite snabbt...:

Stativ ger dig skarp omgivning och oskarp cyklist - och det är kanske inte den effekten du är ute efter? Att försöka följa cyklisten med kameran är inte lätt, men ger oftast ett bättre resultat... Ut och öva på lite förbipasserande bilar.

Var inte rädd för lite högre ISO, även om du tycker att det ser brusigt ut. Kom ihåg att skala ner och titta på bilden i något lämplig användbart format (kanske 1800x1200? ger ca 15x23cm stor utskrifter i bra kvalitet) innan du säger att bilden definitivt är för brusig.

Vad är skymning? Dina ögon uppfattar inte ljuset på samma sätt som kameran! Skillnaden på 20 minuter fram/tillbaka är kanske inte jättestor i din uppfattning, men för kameran kan det vara skillnaden mellan ISO800 och ISO3200, eller mellan 1/20s och 1/100s... Ganska mycket alltså.

Förfokusera på något som är på det avstånd som du tänker ta fotot på cyklisten på, och använd följande AF och seriebildstagning - det brukar fungera ganska bra. Och läs manualens avsnitt om AF-sorterna som finns tillgängliga - detta är inte en cynisk kommentar, snarare ett vänskapligt menat råd! Du tjänar på det.

Nikons AF-S 35F/1.8DX ger dig fyra gånger lägre ISO eller fyra gånger snabbare slutartider - på bekostnad av kortare skärpedjup och två tusenlappar. Men nu vet jag inte hur mörkt det är vi pratar om, så det är väl för tidigt att säga om det behövs.... Du bör iaf köra dit kitobjektiv på läge "A", och med så stor bländare som möjligt. Ta ett par provfoton precis innan, och öka ISO om tiderna är för långa... 1/50-1/100s är kanske för mycket (lite) att hoppas på, men nog optimalt för bilden...

Ja, det blev inte så kort iaf... :) Det finns säkert massvis mer att säga, men prova på, helt enkelt...
 
Du ger dig på något svårt med en gång... :) Var inte rädd för att misslyckas, det är en del av träningen/övningen!

Lite snabbt...:

Stativ ger dig skarp omgivning och oskarp cyklist - och det är kanske inte den effekten du är ute efter? Att försöka följa cyklisten med kameran är inte lätt, men ger oftast ett bättre resultat... Ut och öva på lite förbipasserande bilar.

Var inte rädd för lite högre ISO, även om du tycker att det ser brusigt ut. Kom ihåg att skala ner och titta på bilden i något lämplig användbart format (kanske 1800x1200? ger ca 15x23cm stor utskrifter i bra kvalitet) innan du säger att bilden definitivt är för brusig.

Vad är skymning? Dina ögon uppfattar inte ljuset på samma sätt som kameran! Skillnaden på 20 minuter fram/tillbaka är kanske inte jättestor i din uppfattning, men för kameran kan det vara skillnaden mellan ISO800 och ISO3200, eller mellan 1/20s och 1/100s... Ganska mycket alltså.

Förfokusera på något som är på det avstånd som du tänker ta fotot på cyklisten på, och använd följande AF och seriebildstagning - det brukar fungera ganska bra. Och läs manualens avsnitt om AF-sorterna som finns tillgängliga - detta är inte en cynisk kommentar, snarare ett vänskapligt menat råd! Du tjänar på det.

Nikons AF-S 35F/1.8DX ger dig fyra gånger lägre ISO eller fyra gånger snabbare slutartider - på bekostnad av kortare skärpedjup och två tusenlappar. Men nu vet jag inte hur mörkt det är vi pratar om, så det är väl för tidigt att säga om det behövs.... Du bör iaf köra dit kitobjektiv på läge "A", och med så stor bländare som möjligt. Ta ett par provfoton precis innan, och öka ISO om tiderna är för långa... 1/50-1/100s är kanske för mycket (lite) att hoppas på, men nog optimalt för bilden...

Ja, det blev inte så kort iaf... :) Det finns säkert massvis mer att säga, men prova på, helt enkelt...


Kanon, Tack för svaret!
Nu skall det hem å övas.
/Stefan
 
Vad det gäller bilarna och "panoreringsövningar" - undvik svarta BMW/Mercedes med tonade rutor (samt ställen frekventerade av svart-taxis!) i möjligaste mån om du inte letar efter motionstillfällen med långa språngmarscher. :)

Lycka till!
 
Nu har jag ju inte en d5000 men jag har en d300 som har samma sensor, jag tycker inte att det är några större problem med att köra iso 1600 och ibland iso 3200. Men en mountainbikeåkare i en mörk skog låter det nästan som att du kommer bli tvungen att använda blixt, blixt kombinerat med höga ison och stora bländare borde ge ett riktigt schysst resultat om det inte är för mörkt:)

Jag håller med. Blixt är svaret om du inte bara vill panorera.
 
Jag håller med. Blixt är svaret om du inte bara vill panorera.

Jag också! Jag är ofta förvånad av hur bra Nikons blixtsystem är på att blanda naturligt ljus med blixt, även den inbyggda. Dra ner blixten ett halvt eller ett helt bländarsteg om blixtens inverkan blir för tydlig.

Per.
 
Kom ihåg att VR inte är svaret på rörliga motiv, det hjälper bara mot din egen oförmåga att hålla kameran still.

För bilder av den typen du beskriver kan det vara kul att testa blixt med synkronisering när slutaren stänger. Om du följer motivet med kameran (panorering) så får du mycket rörelse i bilden men förhoppningsvis en skarp cyklist, blixten avfyras strax innan slutaren stänger.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm
Här finns en del om blixtteknik och bl a en beskrivning av synk mot andra ridån.

/FW
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.