Annons

Undervattenskompaktkamera!?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
Har någon provat ett av de undervattenshus som finns till små digitalkameror? Canons Ixushus ser ju rätt fina ut.

Jag har ett uvhus till en Canon S40. Det fungerar ypperligt, lätt att ha med sig och har än så länge aldrig strulat trots att det fått följa med till + 35 meter. Jag har ibland användt det när vädret varit för läskigt och packat in kameran i huset innan jag gett mig ut. Det kan imma igen, och gör förstås ofta det just innan supermotivet kommer förbi :). Man kan pula in ett par kiselgelpåsar i huset innan man dyker, så brukar problemet minska.
 
Både Nikonos V och Canon AS-1 får lovord!!!

Klart jag blir sugen på en Nikonos när jag läst Stefan V:s inlägg samt sett hans krabba mm. Tilltalar mig att "Den pallar med det mesta man över huvud taget kan utsätta en kamera för". Samtidigt har jag inte utnyttjat mitt dykcert speciellt flitigt (särskilt inte sista tiden) så det kanske är "overkill" med en Nikonos när den betydligt billigare AS-1:an tar fina bilder? Samtidigt vill jag ju gärna, så småningom i vart fall, ta steget till att fota under dykning också och då kanske det är bra att ha vant sig vid kameran på land innan jag går ner. Å andra sidan kanske det skulle kännas lugnare att dyka med en billigare Sea and Sea den första tiden - om jag skulle råka tappa kameran (händer det förresten ofta???). Har förresten Nikonosen säkrare "bakstyckelås" än AS-1:an tycks ha?? Vågar man köpa en bagagnad Nikonos och vad bör man i så fall ge för ett bra ex. Drömmen vore en ny...!

Berth W: Är det lätt hänt att man "råkar" öppna bakstycket på AS-1:an?? (- eller var kompisen "extremklantig"?). Tyckte du att fördröjningen från avtryck till det att bilden togs (shutter lag?) var störande på din AS-1:a??? Körde du diafilm i AS-1:an och vad tyckte du då om resultatet??

Ingen som har erfarenhet av Motor Marine II EX?? Vem servar och reparera förresten Sea and Sea i Sverige? Har någon en uppfattning om deras kameror är robusta och optiken bra??
 
PS

Sökte på Sea and Sea MM II-EX och fann på Underwater Photography.Com att det har kommit en MM III. Någon som har erfarenhet av denna kamera? De skrev att den kanske kan bli en hyfsat värdig ersättare till Nikonos men påpekade samtidigt att den inte alls kan mäta sig med Nikonosen i robusthet eftersom huset är av plast. Optiken i III:an är på 20 mm.
 
Clasberg skrev:
Vågar man köpa en bagagnad Nikonos och vad bör man i så fall ge för ett bra ex. Drömmen vore en ny...!


Det får nog stanna vid en dröm. Nikon har lagt ner tillverkningen med motiveringen att det finns så gott om Nikonos V på begagnatmarknaden. Nikonos V kom 1984 så det har ju borde ju ha tillverkats e hel del.

Borde man inte kunna byta o-ringen för säkerhets skull om man köper en begagnad Nikonos.
 
froderberg skrev:

Borde man inte kunna byta o-ringen för säkerhets skull om man köper en begagnad Nikonos.

Säkerligen skall man byta O-ringar om man köper begagnat. Vad jag dock "är rädd för" vid ett ev begagnatköp är att det p g a lite slarv kan ha sipprat in vatten i kameran och att denna vid köpet fungerar men efter ett tag brakar ihop p g a saltkristaller,"rost" eller dylikt. Men jag kanske är ovanligt räddhågsen. Å andra sidan lär ett hårstrå eller sandkorn på O-ringen när man stänger kameran vara tillräckligt för att kunna skapa en katastrof när man är under vattnet.

Sedan en annan sak Froderberg. Irriterar sig din kompis på "shutterlagen" när han använder sin AS-1:a?
 
Sea & Sea har i dagarna släppt en ny UV kamera ”DX-3100”.(digital) den finns att beskåda på Safari Camp hemsida. safaricamp.se för er som vill se den. Den har tyvärr ej visats på sea&seas egen hemsida ännu. Kameran är tydligen ganska prisvärd påstås det, ca. 4800:- inklusive vidvinkel lins som går att montera under vattnet.
När det gäller Nikonos V. kameror beg. Så tror jag inte det är några problem, enl. Thomas på Safari Camp har han aldrig fått in en beg. Nikonos V. som varit mekaniskt trasig eller utsliten på något annat sätt. Dom som dör, dom dör drunkningsdöden och det är ju ganska skälv markerande om man köper den beg. Rinner det vatten ur den köp den ej. Rinner det inte vatten ur den köp den.
Thomas säger också att han kan åta sig göra viss form av service på Nikons V.
Tydligen finns det inte några reservdelar kvar hos Nikon i Sverige heller enl. Thomas, han köpte det som fanns kvar för ett par år sedan. Hoppas han har fel ??
När det gäller O-ringar kan dom fås i välsorterade maskinaffärer.
 
Jag skulle rekommendera dig att fundera över ett undervattenshus till vilken kamera som helst. På ebay (alltid ebay...) finns det mycket kamerahus för undervattensbruk för en billig penning. Tänk dig att kunna använda en fm2 under vattnet eller liknande? Då har du mkt mer optik att välja på direkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.