Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undervattenshus som regn och stänkskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalis

Ny medlem
Hejsan!
Fiskar en hel del och har hittills varit lite tveksam till att ta med mig systemkameran ut pga att jag vadar omkring i vattnet en hel del och rör mig runt vatten på sådant sätt att kameran riskerar att bli vattenskadad. Så nu till frågan:
Vad tror ni om att köpa ett UV-hus typ Ewa Marins UV-påsar och ha det som skydd?
Har tyvärr inte haft möjlighet att se dem annat än på bild och har därför ingen uppfattning om hur hindrande de är. Är de ivägen mycket för knappar och liknande? Ser man bra på displayen och genom sökaren? Påverkas bildkvalitén av att man fotar genom ett UV-hus på land?
Tacksam om någon skulle ta sig tid att svara på mina frågor. Andra förslag på bra lösningar är varmt välkomna. Har dock en budget på max 4000kr i dagsläget.
Mvh Mattias Dalstål

Nåt som kanske kan funka är väl att köpa en sån påse, och klippa hål just för linsen.. Då skyddar du ju iallafall en stor del av kameran mot stänk osv, utan att riskera jagande autofokus eller påverkad bildkvalitet.. Bara en tanke, vet inte hur mycket vatten du beräknas befinna dig i :)

Dalis skrev:
Är de ivägen mycket för knappar och liknande? Ser man bra på displayen och genom sökaren? Påverkas bildkvalitén av att man fotar genom ett UV-hus på land?
De är ganska hindrande, men borde bli klart bättre på land. Du kan knappast snurra på inställningshjul på kameran, men du borde kunna trycka in de flesta knappar och zooma (sakta).

Eftersom du ska använda den på land behöver du inte ha linsadaptern i huset (som annars håller emot vattentrycket så att linsens fokus- och zoomrörelser kan ske utan att överbelasta fokusmotorn) och det underlättar användandet mycket eftersom den annars kan göra att linsen hamnar fel mot glaset och sabba zoomningen. Bildkvaliten borde också bli bättre på land eftersom du nog slipper kondens från att luften i huset kyls av i vattnet, men huset hjälper ju inte mot stänk och regndroppar framför linsglaset.

pennywally skrev:
Nåt som kanske kan funka är väl att köpa en sån påse, och klippa hål just för linsen.. Då skyddar du ju iallafall en stor del av kameran mot stänk osv, utan att riskera jagande autofokus eller påverkad bildkvalitet.. Bara en tanke, vet inte hur mycket vatten du beräknas befinna dig i :)

Verkar riktigt onödigt att klippa hål i Ewa-Marine påsen då den klarar 10 meter under vatten eller något sådant.

Denna "påse" kommer fungera fint för dina ändamål - men visst alla kanppar blir inte lika tillgängliga i denna produkt men du kan ju merutnyttja denna på badstranden till sommaren.

// Maxe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar