Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undervattensfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

AeS

Aktiv medlem
Efterlyser tips på kamera som kan användas under vatten, gärna med blixt.
Dock inte några undervattenshus till systemkameror.Någon enkel lösning för snorkeldykning (3-4 mtr). Jag har en D70 och D200 men vill testa en (mycket) billigare lösnin g an att använda dessa. Ev. pocketkamera med UV-hus o.s.v.

Arne
 
Två alternativ

Jag har under flera år använt Canons Prima AS-1 vilket är en analog kompaktkamera. Den är vattentät till fem meter och tar utmärkta bilder på land. jag har mest haft den för att kunna fota forspaddling och slippa oroa mig för kameran. jag har dessvärre inte tagit många bilder under vattnet med den. men annars är det en mycket bra kamera.

Nu har jag precis skaffat en digital variant, en Sony T7 (5 megapixel) med sporthus (SPK-THA). Vattentät till 3m. Kommer att följa med innanför flytvästen senare i vår och sommar. Kameran är så tunn så med vattenhuset på så är den lika stor som andra kompaktkameror. Supersmidigt! Dessvärre är jag inte 100% nöjd med själva bildernas kvalitet. Speciellt blixtbilderna är jag missnöjd med, men det går ju inte att jämföra med en systemkamera med påmonterad blixt.

Sporthuset kostar bara 995:- (ink moms) på scandinavian photo vilket är kanonbra. dessvärre är kameran desto dyrare 4200:- på samma ställe.
 
Jag har en Ixus 500 med UV hus som jag vill sälja. Hör av dig om du är intresserad.

Den funkar alldeles utmärkt undervattnet ned till runt 30 meters djup, ok ger helt okey bilder.

// Erik
 
om du bara ska ha den till snorkling kan du köpa en Ewamarine som funkar till de flesta kameror

enkelt utryckt en förstårkt plastpåse har ingen själv men har hört att den funkar ner på några meter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.