Annons

Underskrift av modellavtal av minderårig

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett uppdrag åt en kund och där jag kommer anlita modeller som är under 18 år (17 år är de).
Alla medverkande på bilderna kommer att få skriva under ett modellavtal för publicering/försäljning och för de som är under 18 år kommer jag kräva målsmans underskrift också.

Men jag är lite frågande till om det räcker med en målsmans underskrift eller om jag behöver båda målsmännen (under förutsättning båda är i livet och har gemensam vårdnad)?

Så jag inte hamnar i en situation och där jag kommer bli krävd på ersättning i efterhand pga att en av målsmännen inte godkänt avtalet?

Tack på förhand!

Mvh
Bosse
 
Polisen kräver båda föräldrarnas underskrifter när det gäller att söka pass. Varför inte gardera med bägges underskrifter?
 
Egentligen ska det räcka med ena målsmannens underskrift, men...

En modellrelease där endast den ena målsmannen har skrivit på kan vara ett alldeles ypperligt slagträ i en skilsmässa: "Titta du hyrde ut lilla Lisa till pedofiler...". Även om det inte finns ett uns av sanning i påståendet så kan det skapa en hel del oreda. Så ta alltid båda målsmännens namnteckning.
 
Hej!

Jag har ett uppdrag åt en kund och där jag kommer anlita modeller som är under 18 år (17 år är de).
Alla medverkande på bilderna kommer att få skriva under ett modellavtal för publicering/försäljning och för de som är under 18 år kommer jag kräva målsmans underskrift också.

Men jag är lite frågande till om det räcker med en målsmans underskrift eller om jag behöver båda målsmännen (under förutsättning båda är i livet och har gemensam vårdnad)?

Så jag inte hamnar i en situation och där jag kommer bli krävd på ersättning i efterhand pga att en av målsmännen inte godkänt avtalet?

Tack på förhand!

Mvh
Bosse

Hej!
Under dom år som jag fotograferat,blir några nu, så har denna fråga ändrats lite. Då var det inga problem att fotografera barnen till familjen. Oftast var båda eller en av föräldrarna med och saken var klar. Men visst det skall alltid vara modellavtal. Nu är det många familjer som lever på olika håll och där barnen kanske "pendlar" mellan föräldrarna. Dom få gånger som jag fotograferat yngre än 18 år så vill jag att minst en förälder är med och frågan kan ju också ställas lite "underfundigt" : Ja, nu blir väl pappa/mamma också glad när han/hon får se bilderna. Då blir det garanterat alltid ett svar som avsöljar hur relationen mellan föräldrarna är. Så, jag har näst intill slutat med denna typen av fotografering.
Vidare har vi debatten med pedofiler, där ett antal sk. fotografer har förstört ryktet för seriösa dito. Men oftast så har föräldrarna till det barn som vill att jag skall fotografera fått "referenser" om mig så det känns inte som en svår fråga .
 
Hej!

Självklart kommer jag ta underskrift från båda målsmän där det är möjligt. Varför jag frågade var för att jag vet andra situationer där en förälder har flyttat till en annan ort och sagt att den har haft vårdnaden. Men efter de flyttat till orten och placerat barnen i en skola så blev det ett herrans liv då den andra föräldern hörde av sig till skolan och ifrågasatte varför de inte hade kontaktat föräldern. Båda hade vårdnaden men skolan hade inte kollat upp det utan gick på informationen som de fått av den som satt barnen i skolan.

Det är säker långsökt att jag skulle hamna i en sådan här situation vid mitt uppdrag. Kunden är inte en okänd aktör och bilderna kommer inte vara speciellt utmandande :)

Men med andra ord - man måste får bådas underskrift för att vara säker på att inte få krav i efterhand :)

Tack för era svar!

Mvh
Bosse
 
Hej!
Under dom år som jag fotograferat,blir några nu, så har denna fråga ändrats lite. Då var det inga problem att fotografera barnen till familjen. Oftast var båda eller en av föräldrarna med och saken var klar. Men visst det skall alltid vara modellavtal. Nu är det många familjer som lever på olika håll och där barnen kanske "pendlar" mellan föräldrarna. Dom få gånger som jag fotograferat yngre än 18 år så vill jag att minst en förälder är med och frågan kan ju också ställas lite "underfundigt" : Ja, nu blir väl pappa/mamma också glad när han/hon får se bilderna. Då blir det garanterat alltid ett svar som avsöljar hur relationen mellan föräldrarna är. Så, jag har näst intill slutat med denna typen av fotografering.
Vidare har vi debatten med pedofiler, där ett antal sk. fotografer har förstört ryktet för seriösa dito. Men oftast så har föräldrarna till det barn som vill att jag skall fotografera fått "referenser" om mig så det känns inte som en svår fråga .

Du som verkar ha koll;

Vart hamnar ansvaret om nån underskrift fattas, är det du som fotograf eller ditt bolag som är ansvarigt?
Trycker du t.ex ditt bolagsnamn på blanketten Rolf?
 
Du som verkar ha koll;

Vart hamnar ansvaret om nån underskrift fattas, är det du som fotograf eller ditt bolag som är ansvarigt?
Trycker du t.ex ditt bolagsnamn på blanketten Rolf?

Hej!
-"Vart hamnar ansvaret om nån underskrift fattas, är det du som fotograf eller ditt bolag som är ansvarigt"
Jag har inget bra svar på det ,kanske för att jag inte haft det problemet. Men jag tycker att man då kanske skall avstå "jobbet".
---
"Trycker du t.ex ditt bolagsnamn på blanketten Rolf?"
Har man bolag så skall det givetvis med. Men inte skall man behöva trycka speciellt om man använder en standard blanket. Rent juridisk är även "skriven" -bolagsnamn gillitig samt namnteckning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.