Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underliga mönster Canon 70-200 4/l IS

Produkter
(logga in för att koppla)

revolvopolis

Aktiv medlem
Jag får lite underliga mönster i mina bilder. Iso 250 och fotar med en Canon 5D Mark 3 och ett Canon 70-200 4/l IS. Ser lite ut som det är målat i bilden. Skickar med 2 st 100% skärmdumpar från lightroom. Skall det vara så här?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2013-08-21 kl. 18.35.39.png
    Skärmavbild 2013-08-21 kl. 18.35.39.png
    196.7 KB · Visningar: 127
  • Skärmavbild 2013-08-21 kl. 18.35.58.png
    Skärmavbild 2013-08-21 kl. 18.35.58.png
    187 KB · Visningar: 771
Det där har inget med objektivet att göra. Har du lyft (ljusat upp) de mörka partierna, (eller hela bilden), i Lightroom?
Då kan det bli så här med Canonkameror.
 
Får bara den effekten med mitt 70-200

Har det med is att göra? Ser lite artificiellt ut.

Det har inget med IS att göra, men om du underexponerar och sedan ljusar upp bilden i efterbehandlingen kan det bli sådär. Hur exponerar du med just det objektivet?

Jag fötutsatte att du pratar om de regnbågsfärgade effekterna?
 
Har du skärpt upp bilderna i efterbehandling? Bakgrundsoskärpan brukar få den karaktären om man t. ex. ökar skärpan i Lightroom utan att använda maskningsreglaget.
 
Det har inget med IS att göra, men om du underexponerar och sedan ljusar upp bilden i efterbehandlingen kan det bli sådär. Hur exponerar du med just det objektivet?

Jag fötutsatte att du pratar om de regnbågsfärgade effekterna?

Kan nog vara så att jag ljusat upp den lite och dragit lite för mycket i skärpan men det finns inget sånt mönster i mina bilder med tex 135 F2 L

Ser ut som korn eller som det är målat ett mönster :)
 
Kollade på ett 30-tal bilder(samma utr.) och kan inte se detta fenomen, tror inte heller det är gluggen, hur ser det ut om du återställer bilden i redigeringsmjukvaran. Skillnad på jpg och raw?
 
Kollade på ett 30-tal bilder(samma utr.) och kan inte se detta fenomen, tror inte heller det är gluggen, hur ser det ut om du återställer bilden i redigeringsmjukvaran. Skillnad på jpg och raw?

Har bara rawfiler... Om jag nollar dem så försvinner det. Verkar vara så att om man drar för mycket i radiusteglaget under skärpa så kommer det. Dock bara med 70-200 objektivet...
 
Har bara rawfiler... Om jag nollar dem så försvinner det. Verkar vara så att om man drar för mycket i radiusteglaget under skärpa så kommer det. Dock bara med 70-200 objektivet...

..så, med andra ord har det inget med varken objektiv eller Canon att göra, utan med algoritmerna i Lightroom när man missbrukar en effekt till överdrift?
Om den teorin är riktig så kan nog förklaringen vara att just 70-200 objektivet producerar sådan oskärpa som är fröet till detaljbildningen.
 
..så, med andra ord har det inget med varken objektiv eller Canon att göra, utan med algoritmerna i Lightroom när man missbrukar en effekt till överdrift?
Om den teorin är riktig så kan nog förklaringen vara att just 70-200 objektivet producerar sådan oskärpa som är fröet till detaljbildningen.

Vet att jag missbrukar och vet att det är skit bakom spakarna:)

Men undrar varför det bara blir så med 70-200… Dom andra objektiven har inte den renderingen alls. Trodde det var IS som gjorde det.

Det kommer mest när det är lite motljus men det är ju då man behöver trycka till lite extra för att få liv i det man "missat". Även dom klara färgerna blir platta då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.