ANNONS
Annons

Underframkallat eller underexponerat

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla bra råd!

Efter den information jag fått ifrån er och efter lite egna tester misstänker jag att jag har underexponerat många av mina bilder. Jag tyckte att jag hade låg täthet (speciellt om man jämför med den "flärp" som ligger längst ut på filmen och blivit utsatt för dagsljus), men stora boven till att jag fått svårkopierade och grådassiga kopior är nog jag själv och underexponeringen......jag får fortsätta att öva, experimentera och lära...inte lätt det här....

Lite sent in i den här tråden, men en reflektion med tanke på det som henpe först sa: En Nikon F80 inställd på matrixmätning samt att det verkar lite tunt överlag utan någon riktig svärta i negativen.
Förutom att jag själv utgår från att vanlig 400-film ligger på ca 250-320, vilket jag ställer in på mätaren/kameran, vilket handlar om 1/3 till 2/3 steg, så är jag helt säker på att det är underframkallat (utifrån beskrivningen). Men detta utgår ifrån betraktelse av negativen, inte hur den färdiga bilden ser ut.
Min erfarenhet av Nikon F80 är att den har samma (eller bättre) mätare än F100. Jag har nu en F80 vilken jag använder då och då, med väldigt bra resultat. Jag hade en F100 under 5 år och var synnerligen nöjd med den. Det var kanske tre-fyra bilder från > 500 rullar som jag tyckte var felexponerade. (Jag var lat och körde i princip hela tiden med matrixmätning.)
Nu kan ju i och för sig henpe's f80 ha en kass mätare, men det tror jag mindre på.
Så, justera framkallningen till dess att bilderna blir bra. Ladda filmen själv i kortare snuttar (typ en 12 bilder eller så) och använd hela den filmen till ett motiv. Då kan du justera framkallningen efter hur du vill att det slutliga resultatet ska se ut för just det motivet. Sedan har du en ny kort rulle till nästa motiv/situation vilken du kan hantera som du vill.
(Min F80 använder jag då och då när jag inte orkar bära så mycket. Mina "riktiga" kameror är en gammal bladare och en storformatskamera.)

//Björn

Jag kör mina tri x i d76 1+1 20 grader agiterar första 30 sek och 5 sek var 30 upp till 4 min därefter varje minut till 9,75 minuter. Det verkar som att nya tri x är långsammare än tidigare förr körde man ju dem på 8 minuter( det är väl mindre silver i förstås) men det är nästan nödvändigt att överexponera och underframkalla för att få tillräckligt mjuka neg ändå om man inte plåtar bara i molnigt väder. Det beror förstås på vad man är ute efter. det kan ju vara intressant att göra tvärt om också och underexponera och överframkalla för att få hårda neg men det är nog bättre att ha ett stort tonomfång att utgå från så kan man labba med lithframkallare i efterhand men det är klart vill man ha kornet också så.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar