Annons

Underexponeringar i ny 5D MK II

Produkter
(logga in för att koppla)

TommieRavn

Ny medlem
Hejsan!

Jag sålde för någon vecka sedan min 50D och uppgraderade till en ny 5D MK II. Igår var jag ute för att fota lite fåglar och annat som dök upp.

Jag fotar så gott som alltid med Manuella valet.

Jag gick på kamerans egna "ljusmätare". Men då blev korten underexponderade. Jag fick höjja 2-4 steg för att få ett naturtroget ljus i bilderna. Jag fotade i skymningen, ut mot vatten med lite solnedgång. (Vilket kan medföra exponeringssvårigheter). Jag fotade rakt upp i luften då några Tranor flög förbi, jag fotade från solljuset efter strandkanten och alla gånger ville kameran underexponera bilderna. Jag fick som sagt vrida hjulet 2-4 steg överexponerat mot vad kameran tyckte för att få normala ljusförhållanden i bilderna.

Kameran var som standard inställd på "spotmätning".. (Fyrkant med rund svart punkt).

Är det något jag bör ställa in på kameran eller är det något jag har kommit åt när jag satt o lekte lite med inställningarna innan jag gav mig ut för att fota. Vad jag minns så ändrade jag inget speciell i menyerna.
Det kommer bli irriterande om jag ska överexponera kamerans val i framtiden...

Någon med samma erfarenhet eller tips o idee´r?

Mvh
Tommie

Använde du spotmätning med 50D också, och hade inte dessa problem? Visserligen har jag inte testat nån av dessa kameror, men det känns som att det borde vara helt normalt att bilderna blir för mörka om man spotmäter mot t.ex. en ljus himmel.

Själv använder jag oftast centrumvägd mätning, men även då får man se upp när det man siktar på är väldigt mycket ljusare eller mörkare än resten av bilden. Spotmätning använder jag bara vid speciella tillfällen (då det är väldigt viktigt att motivet blir lagom ljust och det gör mindre hur bakgrunden blir).

Kameran var som standard inställd på "spotmätning".. (Fyrkant med rund svart punkt).

Detta är normalt inte "standard" inställning. Spot-mätningen är väl den metod som kräver mest av användare - det blir ju väldigt olika resultat beroende på mot vad du mäter.

Prova det andra metodern, evaluerande är väl "standard" och bör ge OK resultat.

Normalt

Hejsan!

Jag sålde för någon vecka sedan min 50D och uppgraderade till en ny 5D MK II. Igår var jag ute för att fota lite fåglar och annat som dök upp.

Jag gick på kamerans egna "ljusmätare". Men då blev korten underexponderade. Jag fick höjja 2-4 steg för att få ett naturtroget ljus i bilderna. Jag fotade i skymningen, ut mot vatten med lite solnedgång. (Vilket kan medföra exponeringssvårigheter). Jag fotade rakt upp i luften då några Tranor flög förbi, jag fotade från solljuset efter strandkanten och alla gånger ville kameran underexponera bilderna. Jag fick som sagt vrida hjulet 2-4 steg överexponerat mot vad kameran tyckte för att få normala ljusförhållanden i bilderna.

Är det något jag bör ställa in på kameran eller är det något jag har kommit åt när jag satt o lekte lite med inställningarna innan jag gav mig ut för att fota. Vad jag minns så ändrade jag inget speciell i menyerna.

Mvh
Tommie

Det låter helt normalt och du bör nog träna lite och läsa på lite om ljusmätning så blir det nog bättre. Vattnet och himeln är ofta ljusare än motivet på morgon och kväll och träffar du inte exakt rätt med spotmätningen så blir det så. Bättre, vid dessa förhållanden, då att förinställa på något medelgrått som är lika belyst som motivet. Du körde ju manuelt och då ska du utnyttja sådant som förinställning annars är det ju ingen vits med det när du fotar fåglar. Sedan kan man ju alltid justera det förinställda värdet om man t.ex. solen går i moln eller pippin flyger in i skuggan.

Hejsan o tack för svaren.

Nu är jag hemma och har kameran nära. Fel av mig att säga spottmätning. Jag använde evaluerande ljusmätning (standard som ni säger). Jag var lite osäker på vad "standard" valet hette så jag skrev fel i mitt första inlägg. Ursäkta där. Lite synd det då de flesta svaren handlar om den ljusavläsningsmetoden.
Men nu har jag lärt mig mer om det. Jag har precis läst igenom (igen...) om de olika ljusmätningsmodellerna i manualen och jag har redan nu fått lite ideér om vad som kan vara lämpligt för de olika ljusförhållandena...

Bilderna blev bra efter att jag justerat in rätt ljusförhållanden manuellt. Men jag vill ju helst för enkelheten/snabbhetens skull att kameran ska tycka "rätt".

Varför jag blev lite förbryllad var för att jag har ägt 2 st Canon (350, 50D) innan och jag har ej fått detta resultat innan om man kör med kamerans inbyggda ljusmätare (Jag körde med evaluerande/standard på dem). Jag vet hur jag vill ha bilden och mina gamla kameror kunde lättare få mig dit om ni förstår hur jag menar.

Jag läste även om andra som haft liknande bekymmer (Utländska forum.). Därav valde jag att ställa frågan här för att se om någon hade något direkt tips till varför det är som det är. Såsett är jag van vid att vrida rätt "kameraljuset" till det jag önskar.

Jag får ge det några veckor o mycket fotografernade så kanske jag kommit på grejjen med min nya kamera. Annars är jag jättenöjd med den.

Jg har haft en 5D och har nu en mark 2. Enligt mig överexponerar dessa kameror 2/3 steg jämt. Jag vet inte om den är inställd på det från scratch.

Om du använder manuella inställningar så behöver du väl inte bry dig om vad ljusmätaren föreslår. Det är ju just därför vi använder M-läget; för att ta kontroll över exponeringen.
Lär dig använda histogrammet, då får du ännu bättre kontroll.
Stäng av alla former av automatik och kör på RAW för bästa resultat.

Ljusmätaren ger mig en "vink" om vart värdet borde vara vilket förenklar arbetet avsevärt, så jag tycker man bör ha den att gå på. Jag fotar alltid med Raw+JPG (För enkelhetens skull).
Jag läser histogram, jag använder i viss mån hög o lågdag varning. Det enda jag vill ha svar på är varför ljusmätaren inte föreslår rätt :)

Kanske

Ljusmätaren ger mig en "vink" om vart värdet borde vara vilket förenklar arbetet avsevärt, så jag tycker man bör ha den att gå på. Jag fotar alltid med Raw+JPG (För enkelhetens skull).
Jag läser histogram, jag använder i viss mån hög o lågdag varning. Det enda jag vill ha svar på är varför ljusmätaren inte föreslår rätt :)

Kanske ´beror det på att du fotat då ditt huvudmoriv varit mörkare än bakgrunden. Morgon och kväll är svårt då ofta bakgrunden om det är t.ex. himmel eller glittrigt vatten ofta är betydligt ljusare än ditt motiv. Vid lågt stående sol blir det dessutom mycket skuggor som kan göra att huvudmotivet s.a.s. skuggar sig själv. Receptet är förinställning på neutral lika belyst yta - t.ex. (sten) eller (gräsmatta -0,5 steg). Det är svårt att veta hur erfaren du är och därför kanske svaret kan uppfattas som dumt. Du kan inte gå efter vad kameran säger i alla situationer - har det funkat tidigare har du bara haft tur eller fotat mer neutrala jämnbelysta motiv.

PS Bortse från mitt svar om du är erfaren och har koll! (Det kan ju vara fel på kameran också)

Hejsan!

Mvh
Tommie

Har du löst problemet? Dela gärna med dig i så fall.

Danke/Dennis

Använder du enbart mittpunkten till focus? Någonstans har jag läst att då går kameran automatiskt över till centrummätning. (något jag inte kan hitta nu) Även jag reagerade när jag bytte från 5D till 5D Mark II över exponeringen. Har jämfört med en kompis kamera och vi får precis samma exponering. Jag har mitt hus ställt - fokus på centrumpunkten och centrummätning. Ingen fokusering på avtrycket. Har vant mig nu men det kräver lite eftertanke innan "avfyrning"

Kolla detta

Jag hade en ny 5D Mk2 och efter att ha uppdaterat den så började den hela tiden stå inställd på 2 stegs underexponering i vissa manuella lägen efter VARJE omstart.
Störande eftersom man inte visste om det.
De 2 senaste uppdateringarna har dock fixat till detta. Eller snarare den allra senaste uppdateringen.
Detta uppstod oavsett objektiv eller lagrade inställningar.
Innan jag sålde den nyligen så funkade det där kanon!

Jg har haft en 5D och har nu en mark 2. Enligt mig överexponerar dessa kameror 2/3 steg jämt. Jag vet inte om den är inställd på det från scratch.

Initialt tyckte jag att min exponerade OK, men sista halvåret verkar den överexponera 2/3. Är det kontinuerligt så är det OK men driver det så vet jag inte riktigt vad jag ska säga.

Använder du enbart mittpunkten till focus? Någonstans har jag läst att då går kameran automatiskt över till centrummätning. (något jag inte kan hitta nu) Även jag reagerade när jag bytte från 5D till 5D Mark II över exponeringen. Har jämfört med en kompis kamera och vi får precis samma exponering. Jag har mitt hus ställt - fokus på centrumpunkten och centrummätning. Ingen fokusering på avtrycket. Har vant mig nu men det kräver lite eftertanke innan "avfyrning"

Kameran växlar inte läge, men med evaluerande mätning prioriteras motivet under den aktiva fokuspunkten (gäller i princip alla Canonmodeller). Beroende på motivet är denna egenskap bra (hudtoner) eller dålig (svarta ånglok). Om du inte har någon fokuspunkt vald (exempelvis om du använder tumfokus) prioriteras alltid mittpunkten.

Personligen tycker jag den evaluerande mätningen fungerar ganska förutsägbart, men det gäller att förstå hur den "tänker" för att veta när man behöver använda exponeringskompensationen eller exponeringslåset. Om man har svårt, eller är van sedan tidigare, kan centrumvägd mätning upplevas som mer förutsägbar än evaluerande mätning.

Sedan tycker jag inte att jag upplever någon större skillnad när det gäller exponeringsmätningen mellan 5D och 5D Mk2, jag har inte sett några uppgifter att något skulle vara förändrat heller. Med undantag om du använder blixt, där upplever många (inklusive mig själv) att 5D Mk2 nog underexponerar ungefär 1 EV.

5D Mk2 har dock en större exponeringslatitud, det finns därför mer att hämta i högdagrarna än med gamla 5D. Därför har jag slopat den permanenta exponeringskompensationen på -1/3EV som jag hade när jag fotograferade med 5D (och 10D dess för innan).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar