Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underexponerat vid direktfångst i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

sam78

Medlem
Har börjat att fota en del i studio med stöd av direktfångst (tethered) för att kunna bedöma exponering och komposition på en större skärm. Allt funkar perfekt fram tills dess att jag öppnar bilden/bilderna i ett annat program, ex Photoshop, Camera Raw, Bildvisaren i Windows m.m. Alla dessa program visar en underexponerad bild. Bilden som däremot visades i Lightroom var klockren. Mycket förbryllande. Trodde först att detta berodde på skärminställningarna på PC'n. Men får samma resultat även på min Mac - bilderna ser bra ut I LR och är underexponerade i alla andra program. Nu går det ju att rädda upp bilderna skapligt, men skulle vilja pricka rätt på en gång. Vägledning mottages MYCKET tacksamt.
 
Har börjat att fota en del i studio med stöd av direktfångst (tethered) för att kunna bedöma exponering och komposition på en större skärm. Allt funkar perfekt fram tills dess att jag öppnar bilden/bilderna i ett annat program, ex Photoshop, Camera Raw, Bildvisaren i Windows m.m. Alla dessa program visar en underexponerad bild. Bilden som däremot visades i Lightroom var klockren. Mycket förbryllande. Trodde först att detta berodde på skärminställningarna på PC'n. Men får samma resultat även på min Mac - bilderna ser bra ut I LR och är underexponerade i alla andra program. Nu går det ju att rädda upp bilderna skapligt, men skulle vilja pricka rätt på en gång. Vägledning mottages MYCKET tacksamt.

Många följdfrågor man skulle vilja ställa, men vi börjar med raw eller jpg? Om jpg - vilken färgrymd?
LR importerar ju alltid med någon förinställning - vilken är default? Gjort någon egen?
AWd
 
Menar du att du bara har detta problem bara om du kör direktfångst men inte annars?

Det tycker jag låter mycket märkligt.
 
Har börjat att fota en del i studio med stöd av direktfångst (tethered) för att kunna bedöma exponering och komposition på en större skärm. Allt funkar perfekt fram tills dess att jag öppnar bilden/bilderna i ett annat program, ex Photoshop, Camera Raw, Bildvisaren i Windows m.m. Alla dessa program visar en underexponerad bild. Bilden som däremot visades i Lightroom var klockren. Mycket förbryllande. Trodde först att detta berodde på skärminställningarna på PC'n. Men får samma resultat även på min Mac - bilderna ser bra ut I LR och är underexponerade i alla andra program. Nu går det ju att rädda upp bilderna skapligt, men skulle vilja pricka rätt på en gång. Vägledning mottages MYCKET tacksamt.

Lägger Lightroom på ett preset på bilden som ger den ett helt annat utseende än den "originalbild" som de övriga programmen visar?
 
Lägger Lightroom på ett preset på bilden som ger den ett helt annat utseende än den "originalbild" som de övriga programmen visar?

Ja om du vill - och du har massor av presets att välja mellan:). I dialogrutan för import finns på högersidan ett val som heter "Använd vid import". Där kan man botanisera friskt. Dessutom kan man göra egna eller ladda ner från nätet (både gratis- och betalvariantrer). Även om man väljer "inget" micklar LR en del med bilden. Bl a läggs grundskärpa på.

Om det är raw-filer måste dessutom bilden alltid tolkas av bildläsningsprogrammet och det görs säkert olika i olika program.
 
Hejsan!

Av din förklaring att dömma känns det som om du har en preset aktiv i LR som exponerar bilden ljusare...

Dock borde denna preset hänga med när du öppnar bilden i annat program, om du inte plåtar RAW.
(Isåfall får du istället exportera bilderna med den justering LR har skapat)

Kolla över inställningarna så ska du nog få rätt på det! :)


MVH /David.
 
Nâr du öppnar dem i andra program, öppnar du via 'Redigera med..' valet inne i Lightroom eller öppnar du filen direkt från utforskaren?

Om det är det senare valet kan det vara så att de grundinställningarna LR gör inte är skrivna till filen utan bara i LR's databas. Då kan man få detta beteende.
 
Ja om du vill - och du har massor av presets att välja mellan:). I dialogrutan för import finns på högersidan ett val som heter "Använd vid import". Där kan man botanisera friskt. Dessutom kan man göra egna eller ladda ner från nätet (både gratis- och betalvariantrer). Även om man väljer "inget" micklar LR en del med bilden. Bl a läggs grundskärpa på.

Om det är raw-filer måste dessutom bilden alltid tolkas av bildläsningsprogrammet och det görs säkert olika i olika program.

Jodå, jag vet hur det fungerar. Min fråga var riktad till trådskaparen. :)
 
Hejsan!

Av din förklaring att dömma känns det som om du har en preset aktiv i LR som exponerar bilden ljusare...

Dock borde denna preset hänga med när du öppnar bilden i annat program, om du inte plåtar RAW.
(Isåfall får du istället exportera bilderna med den justering LR har skapat)

Kolla över inställningarna så ska du nog få rätt på det! :)


MVH /David.

Kameran har varit inställd på att fota både i jpg och RAW. Efter att ha ändrat till att bara fota i RAW verkar problemet ha försvunnit. Dock är jag intresserad av att kunna exportera bilderna med den justering som LR gjort. (Ja, jag vet - jag är totalt kass på LR. Får försvara mig med att jag inte använt det speciellt länge, knappt alls :) ) Vägledning mottages tacksamt.
 
Dock är jag intresserad av att kunna exportera bilderna med den justering som LR gjort. (Ja, jag vet - jag är totalt kass på LR. Får försvara mig med att jag inte använt det speciellt länge, knappt alls :) ) Vägledning mottages tacksamt.


1) Fånga bilderna till Lightroom.

2) Redigera bilderana i Lightrooms Develop-modul.

3) Markera de bilder du vill exportera, välj File-Export

Du får du upp en exportruta där du kan göra en mängd inställningar för storlek, namn, plats etc. Gör dessa och tryck på Export.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.