Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underexponerade bilder - varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

evahj

Medlem
Hej!

Jag har uppgraderat min utrustning med ett Sigma 18-50 f/2.8 objektiv istället för det gamla kitobjektivet till min gamla EOS 300D. Bilderna med det nya objektivet har dock en tendens att bli betydligt mörkare än med kitobjektivet. Någon som har en förklaring till varför? Hur ska jag undvika det?

/Eva
 
Har du provat några andra objektiv, för att se om det alltid blir samma sak med allt annan än kitobjektivet?
Låna av någon vänlig själ, kanske?
 
Hej
Prova att ställ centrumvägd ljusmätning.
Jag har alltid kört med det och tycker det ger större antal "träff"

Roine
 
Jag har ingen aning om hur canon fungerar. Men tittar du inte på bilderna när du tagit en i visst ljusförhållande? jag har svårt att förstå hur folk kan generalisera så starkt på olika objektiv, av min erfarenhet så skiljer det inte såååå mkt. däremot är det ju en jäkla skillnad på hur kameran klarar exponeringsmätningen beroende på om jag fotar i sidoljus, motljus eller har solen bakom mig. det är även en fråga om vad som tilltalar en estetiskt. vet du vart du ska placera din punkt i spotmätning så kan du använda det i alla situationer, nästan enklare än matrixmätning tycker jag själv, sen korrigerar jag alltid exponeringskompensationen beroende på vartifrån ljuset kommer.
 
Hej!

Tackar för snabba svar!

Roine,
Går det att använda centrumvägd ljusmätning i annat än M-läget med min 300D? Däremot verkar det inte bli någon skillnad mellan utsnittsmätning eller evaluerande mätning.

Anders,
Har även ett 75-300 mm objektiv som funkar hyfsat.
Det verkar som osäkerheten i ljusmätningen ökat med det nya Sigmaobjektivet. Kan det bero på ljusstyrkan? Ska även nämna att kameran "åkt i backen" med ett kluvet 50mm f/1.8 som följd. Tycker dock att det känns långsökt att det skulle påverka ljusmätningen?

/Eva
 
Tomas Töråsen skrev:
vet du vart du ska placera din punkt i spotmätning så kan du använda det i alla situationer, nästan enklare än matrixmätning tycker jag själv,

Canon 300D har väl inte spotmätning?

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.