Annons

Underexponerad blixtfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

czappa

Aktiv medlem
Min D100 med SB-80DX tar underexponerade bilder innomhus. Kameran inställd på P läge och blixten på D-TTL automatik.
Exempel på en sådan bild finns att se här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/517300.htm?set=lp
Gjorde julkort av detta motiv och det blev fiasko av det hela, då det blev extremt mörka kort. Fujicolor som gjort korten tar ej emot det som reklamation då dom menar att felet ligger i att bilden är underexponerad. Det är vad vår lokala forohandlare sa som levererade bilderna till mig.

Nu med facit på hand så undrar jag om det ligger något fel på kameran eller mig.

Det kan vara fel på kombinationen med blixt och kamerahus. KM 7D har haft problem med underexponering (konstant 1 steg). Antingen lämnar man in sin utrustning för justering,(brukar ingå i garanti) alternativt så lever man med det och kompenserar manuellt på kameran.
I ditt fall med de underexponerade bilderna så borde du ha nivåjusterat dem innan du skickade dem för print.

mvh/Ove

Före

Bilagor

• före.jpg
    före.jpg
    22.7 KB · Visningar: 312
Efter
Nivåjustering i Photoshop (finns andra redigeringsprogram som har Nivåjustering eller Nivåer som det heter.)

mvh/Ove

Bilagor

• efter.jpg
    efter.jpg
    32.2 KB · Visningar: 309
Senast ändrad:
Jag vet inte hur D100 agerar ihop med SB-28, men D70:n gör tex bara en upplättningsblixt i A, S, P och motivprogram om man använder Matrix-mätning. Fall blixten ska stå för exponeringen så får man byta till M eller Spotmätning.
Jag vet som sagt inte om D100 gör samma sak, men det kan vara värt att kolla i manualen.
I värsta fall går det ju, som Ove gjorde, att justera i efterhand.

Hittade nivåjusteringen i PS 5.5

Robert, jag har en SB80DX och jag vet inte vad det skulle vara för likheter i SB-28 och SB-80DX

Åh... Tankevurpa från min sida bara. :)
*snurrig*

Menade ju att skriva SB-80. Resonemanget var dock som jag tänkte det. :)

Min D100 underexponerar konsekvent drygt 1 steg med SB-28DX. När jag kör D-TTL har jag den permanent inskruvad på ett stegs plusexponering på blixten. Det är den maximala kompensationen på SB-28DX, men räcker ofta inte till.

Märkligt nog exponerar den ändå konsekvent. Många har ju kritiserat D-TTL för att vara opålitligt, men det har jag aldrig märkt.

Hur är det med din SB-80DX? Den har väl mer pluskompensation än ett steg? Då är det väl bara att du hittar ett läge du trivs med och kör så.

Att lyfta i Photoshop är en väldigt dålig lösning. Det ger massor av brus och risiga skuggor.

Jag skall vid tillfälle kolla med Nikon om de kan justera antingen blixt eller hus så den doserar ut dubbelt så mycket ljus.

Jag har nu testat olika alternativ och kommit fram till ett mycket bättre resultat genom att skippa matrix-mätning och använda centrum-mätning + att jag plusskompenserar blixten med 1,5.

Tack för alla tips!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto