ANNONS
Annons

Underexponera Gorillor??

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffeadventure

Aktiv medlem
Tankte fota lite gorillor pa tisdag och funderar pa om man inte skall underexponera ett steg for att de verkligen skall bli svarta, verkar det rimligt? En annan fraga, jag tankte fota med velvia 50 som jag pressar till 100 och elitechrome som jag pressar till 200 hur blir det?

Att jag skall fota med dessa filmer beror pa att jag har dem med mig (Har i Uganda) och att det inte gar att fa tag i 400 diafilm har i uganda. Jag har ju bara 2st 100 filmer som jag tankte borja med for att sedan fortsatta med velviorna.

Enligt myndigheterna har kommer vi att fa en timme med gorillorna sa jag hoppas att det inte regnar och att de inte gommer sig dar det ar alltfor morkt i djungeln (med tanke pa filmerna jag har med mig).

Jag skriver ett litet inlagg sedan nar jag kommer tillbaka fran utflyktenoch berattar hur det var.

Uffe

UAA! Vad avensjuk jag blir!!

Lite synd på filmen dock.
Att pressa elitechromen är av min mening inte så lyckat.

Är det så pass mörkt att du inte klarar dig på 100 så skall du ju så klart försöka men inget jag vill rekomendera.

Velvian vågar jag inte sia om.

Önskar trevlig resterande del av resan.

Varför i hela världen vill du ha gorillorna "svarta"? I den situation du verkat förhandlat dig till skulle jag vara mest orolig för att förlora teckningen i pälsen genom underexponering.

Om gorillan i fråga tar upp en mycket stor del av bilden kunde man nog tänka sig att matrismätaren skulle luras att överexponera något, men knappast så mycket som ett helt steg överlag. Personligen skulle jag definitivt använda spotmätaren för att kontrollera att inte gorillans päls underexponeras mer än ca 1.5-2 steg med velvia, särskilt om den är pressad. Ta alternativexponeringar! Lite upplättningsblixt skulle knappast heller skada, om djuren accepterar detta vill säga.

Även om du inte kan få tag på 400 dia så vore det nog en god idé att införskaffa ett par rullar snabbare negativfilm, 400-800 eller så. Vad är väl den lilla extrakostnaden mot möjligheten att få fota gorillor på nära håll!

Lycka till!

/Martin

matrixen luras garanterat!

Tar djuret upp en stor del av bilden kan du vara säker på att matrixmätningen/annan mätning luras att överexponera bilden så att gorillorna bli lite för ljusa. Kör du dia är det kass-kör du neg gör det inte så mycket. Mät på nån grå sten vid sidan om och kör på detta värde. Gör du detta så får du ändå teckning i den svarta pälsen. Har fotat chimpanser med kodachrome, som också kan vara lite känslig typ velvia, och det gick utmärkt.

TAck for tipsen

Tackar for alla tips. Tyvarr far man inte anvanda nan blixt men jag misstanker att gorillorna kommer att vara ganska stilla sa jag tar nog med mig stativet (om mn far vill saga). Sjalvklart vill jag inte underexponera for mycket men ar radd att de blir graa. JAg skall testa att spotmata ochsa for att kolla hur mycket det blir. Mn far tillbringa en timme med djuren och min intention ar inte att snla med filmen men som sagt jag har bara 2 st 100 asa filmer. Hinner jag skall jag ta nara rullar negativt ochsa.

Tack igen Uffe (fler tips o ideer ar valkommna)

Hej Ulf

Mina två cent gäller Velvian. Den gå utmärkt att pressa ett steg, men kör den efter 80.

Lycka till!
hälsn,jan

Gorillor!

Jag ar nu tillbaka efter att ha varit i de sodra delarna av uganda.

Gorilladagen borjade vid 8 och vi fick aka pa flaket till en jeep i ca 40 min innan vi borjade att ga. Vi spenderade ca 45 min till fots i parken innan vi kom ifatt de sparare som de skickat ut tidigare pa morgonen. Nu var vi tydligen nara gorillorna och guiden sa at oss att gora oss klara, plockade med mig kameran med 28-105 gluggen pa och 70-300 i baltet. Det var ganska oppet sa jag lamnade stativet i vaskan. Innan vi hann ga en meter sa stack det upp ett gorillahuvud endast 20 m bort. Vi knatade ca 30 m och dar bakom en gren satt en hona och kakade. Vi stod nu ca 4 m ifran henne och platade. Hon brydde sig inte om oss ett dugg och efter en stund lufsade hon ivag. Nu knatade vi in i skogen till fler gorillor och vi sag den gigantiska silverryggen ligga och sloa. Har inne var det dock sa morkt att jag fick slutartider pa ned till 1/4s men jag forsokte halla kameran sa still jag kunde (fast jag tror nog att det ar ytterst fa bilder som ar skarpa). Strax innan den timme vi fick spendera med djuren var slut sag vi en hona med en liten unge som klattrade pa henne. Det hela var en fantastisk upplevelse som jag aldrig skulle vilja vara utan. Forhoppningsvis fick jag nan bra bild pa de tva rullarna jag hann ta under den timme vi besokte djuren.

Om nagon har planer pa att halsa pa dessa fantastiska varelser sa kan jag verkligen rekommendera det. Jag skall forsoka att ladda upp bilder till hosten.

Uffe

Roligt att läsa om ditt äventyr.. är dock helt säker på att alla bilder du tog med 1/4 blev helt åt helsike dessvärre..
En bra tumregel brukar att vara att "inte ha längre slutartid än brännvidden".. dvs kör du 135mm ska du helst inte ha en slutartid under 1/125
osv..

Hur stilla du än håller så är det nog en bra regel, sen att man kan träna sig till att komma längre ner är en annan sak..

Skulle vara roligt att se bilderna, trist att det är lång till hösten :)

Hej igen

Jag kanner aven jag till den dar regeln om slutartid och brannvidd men det var inte alla bilderna jag tog med sa langa tider, men jag tror att aven de med kortare tider blev oskarpa, men man skall inte mala faan pa vaggen. Jag visste ju att det skulle bli sa har och det ar helt omojligt att hitta snabbare film har. Skall pa lite safari om nan vecka och da blir lattare eftersom jag inte skall fota i en regnskog som var fallet med gorillona.

Jag ser gorillaaventyret framst som en naturupplevelse och eftersom det inte var planerat hade jag inte med snabbare film.

Tyvarr hinner jag inte ladda upp nara bilder forran till hosten da jag inte har nan skanner utan maste vanta tills jag flyttar till min studieort stockholm (sa kanske jag far lana kompisens!)

Ha det Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar