Annons

Ultraportabel laptop för lättare PS arbete

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasforsgren

Aktiv medlem
Letare efter en ultraportabel laptop att ha med mig på mina resor.

Vad jag ska ha den till? Jag tillbringar en hel del tid på flygplan och hotelrum och vill ha någonting som jag har editera bilder och göra websidor med. Kommer inte göra några våldsamma editeringar i PS på den, det gör jag på den stationära hemma. Eftersom jag tillbringar tid på flygplan så vill jag ha ganska bra batteritid på den och widescreen skärm. LED belyst skärm är att föredra.

Prisområde? Spelar ingen roll om den är dyr bara jag blir nöjd.

Har tittat på Sony Vaio TZ11 ( http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010112531)
men jag vet inte riktigt hur en ULV processor kommer klara av PS. Det är ju en slö HD (4200rpm) Vista och 'bara' 2 GB RAM, kommer det att gå? Har letat på nätet men inte hittat någonting om det. Någon här som sitter på några erfarenheter?

Någon som har något annat förslag på någonting liknande?
 
Thinkpaden är inte i widescreen annars hade jag nog köpt en.
XPS M1330 har jag faktiskt beställt men funderar på att avbeställa den pga att jag tror den blir för klumpig. Dock har den flera features jag skulle vilja ha: HMDI out, fjärrkontroll

Beslutsångest...
 
jonasforsgren skrev:
Thinkpaden är inte i widescreen annars hade jag nog köpt en.
XPS M1330 har jag faktiskt beställt men funderar på att avbeställa den pga att jag tror den blir för klumpig. Dock har den flera features jag skulle vilja ha: HMDI out, fjärrkontroll

Beslutsångest...

Jag skulle också föredragit widescreen men jag är grymt nöjd med min x61, min kompis har en m1330 och den är avsevärt större och klumpigare.

På x61 kan du både använda 8cells batteri + extra batteri som du sätter i dockningstationen, du får på så sätt 10h+ timmar i batteritid.

Sen har thinkpad en mängd funktioner, med säkerhet osv som de andra saknar.

/D.J
 
Ahhh så du har alltså sett M1330?
Det är alltså stor skillnad mellan Thinkpaden och M1330?

Jag veta att den har ungefär samma fotavtryck som HP NC6400 som vissa har på jobbet och jag tycker att de är för stora. Vet inte riktigt hur vissa tester kan inkludera M1330 i UltraPortabel kategorien.

Problemet är att jag tittar mycket på film och av den anledningen skulle widescreen vara bättre.
Ska kanske vänta tills ULV versionen av Intels Santa Rosa kommer ut, de är lite snabbare.

Men är det någon som provat köra PS eller Lightroom på en av Intels ULV processorer?
 
jonasforsgren skrev:
Ahhh så du har alltså sett M1330?
Det är alltså stor skillnad mellan Thinkpaden och M1330?

Jag veta att den har ungefär samma fotavtryck som HP NC6400 som vissa har på jobbet och jag tycker att de är för stora. Vet inte riktigt hur vissa tester kan inkludera M1330 i UltraPortabel kategorien.

Problemet är att jag tittar mycket på film och av den anledningen skulle widescreen vara bättre.
Ska kanske vänta tills ULV versionen av Intels Santa Rosa kommer ut, de är lite snabbare.

Men är det någon som provat köra PS eller Lightroom på en av Intels ULV processorer?

Ja m1330 är mkt tyngre och tjockare, stor skillnad i mina ögon, alldeles för stor.

Jag kör ps och lightroom på min core 2 duo 2ghz på min x61 flyter på riktigt bra.
 
dano skrev:
Maccbook kvalar inte direkt in i klassen ultraportabel, den ligger i en helt annan viktklass.

/Daniel

http://www.pcmag.com/article2/0,1895,2150843,00.asp

Dellen verkar bra, med batteri så att den kommer upp i samma tid som Apple Mac book så väger den betydligt mer.
Även samma processor som i de billiga mac book.

Själv hade jag satsat på nya apple powerbook.
Väger något mer men känslan att köra Mac är som att köra BMW 540. http://store.apple.com/Apple/WebObj...wo?qprm=65756&type=bizsePRO&family=MacBookPro
PS Apple 2.2 verkar vara 200USD billigare än dellen som har en 2.0
Och vill man köra Vista eller XP så funkar det bra-men varför?
Mikael
3 bärbara pc och 1 powerbook
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
http://www.pcmag.com/article2/0,1895,2150843,00.asp

Dellen verkar bra, med batteri så att den kommer upp i samma tid som Apple Mac book så väger den betydligt mer.
Även samma processor som i de billiga mac book.

Själv hade jag satsat på nya apple powerbook.
Väger något mer men känslan att köra Mac är som att köra BMW 540. http://store.apple.com/Apple/WebObj...wo?qprm=65756&type=bizsePRO&family=MacBookPro
PS Apple 2.2 verkar vara 200USD billigare än dellen som har en 2.0
Och vill man köra Vista eller XP så funkar det bra-men varför?
Mikael
3 bärbara pc och 1 powerbook

Dell XPS1330 är för stor och klumpig den är ute ur bilden redan.

Mac? De har inget som är ultraportabelt! 2.31 kg är det lättaste de har och det är för tugnt.

Dell D420 skulle kunna vara ett alternativ men jag har inte lyckats hitta några mått på den, bara vikt. Hur stor är den?

Ett alternativ som jag hittat är Toshiba R500 http://www.pcmag.com/article2/0,1759,2140516,00.asp men det verkar inte som om Toshiba Sverige har lanserat en modell med 2GB RAM vilket är ett måste med Vista. Snabbare HD (5200rpm) än Dell D420 och Sony TZ11. Sonyn finns dock med SSD men inte i Sverige...

Men jag har fortfarande inte lyckats hitta någon som provat köra LR elller PS på en sådan här CPU och med slö (4200rpm) HD. Kommer jag vara tvungen att hämta en ny kopp kaffe varje gång jag gör någonting i LR?
 
Jag har en Asus U1F, den väger ett kilo och har ok design också. Den kan dock kännas något seg ibland, i alla fall med Windows Vista.

http://event.asus.com/2007/nb/u1/

En bra sak är att det är extern DVD-brännare i motsats till tex vaion, för jag tycker det känns lite puckat att springa runt med den extra vikten när man använder den så sällan som jag.

Jag valde mellan Asus U1F och Vaio TZ, och då jag inte har några prestandabehov valde jag till sist Asus som är 200 gr lättare och 10 000 kronor billigare.

Dock tror jag att Vaion har Santa Rosa chipset, vilket sägs snabba upp Windows Vista.

Tyvärr har jag inte testat PS på Asus, det gör jag på en MacBook Pro, som är betydligt snabbare men för klumpig att bära med sig.
 
jonasforsgren skrev:
Men jag har fortfarande inte lyckats hitta någon som provat köra LR elller PS på en sådan här CPU och med slö (4200rpm) HD. Kommer jag vara tvungen att hämta en ny kopp kaffe varje gång jag gör någonting i LR?
Det var därför jag rekommenderade Dell M1330 till dig. Ingen människa som vill ha sitt förstånd intakt ger sig på att köra LR och/eller PS med en "äkta" ultraportabel. Man kan inte både ha kakan och äta upp den, så att säga. För bara några hekto mer, så får du ett "krutpaket" och dessutom en bättre lämpad skärm (både kvalitets- och storleksmässigt) för det du avser göra.

Angående Risedals påpekande om batteritiden, så är det ju helt riktigt. "Lösningen" kan ju vara att ha ett stort och ett litet batteri, och använda dessa när det passar resp. storlek bäst?

Kom också ihåg att du betalar mycket dyrt för ultraportabiliteten, dvs du kommer att betala dyrt för något som för dina behov kommer att vara mer eller mindre undermåligt.
 
jorgene skrev:
Det var därför jag rekommenderade Dell M1330 till dig. Ingen människa som vill ha sitt förstånd intakt ger sig på att köra LR och/eller PS med en "äkta" ultraportabel. Man kan inte både ha kakan och äta upp den, så att säga. För bara några hekto mer, så får du ett "krutpaket" och dessutom en bättre lämpad skärm (både kvalitets- och storleksmässigt) för det du avser göra.

Angående Risedals påpekande om batteritiden, så är det ju helt riktigt. "Lösningen" kan ju vara att ha ett stort och ett litet batteri, och använda dessa när det passar resp. storlek bäst?

Kom också ihåg att du betalar mycket dyrt för ultraportabiliteten, dvs du kommer att betala dyrt för något som för dina behov kommer att vara mer eller mindre undermåligt.

Jag är mycket väl medveten om att gå ner från 2 till <1.5 kg kostar på prestanda och kostar många kr. Men det är någonting jag kan leva med bara det går att köra lite RAW konverteringar på den.

Varför måste jag ha en Ultra Portabel? 100 dagar utomlands förra året, ca90 flyg. MÅSTE ha med mig en klumpig laptop (3+kg) som är jobbets.

Detta är mitt normala handbagage:
HP NC8000 med tillbehör 4+kg
Canon 30D
Canon 10-22mm
Canon 17-55mm IS
Canon 70-300 DO IS
EPSON P5000
kablar, adaptrar mm

att till detta slänga in en till normal laptop
går bara inte! Nej jag kan inte köra LR/PS på jobbets laptop.

Asus U1 kan var intressant då aldrig använder CD/DVD skivor. Carl, på vilket sätt känns den seg med Vista?

Vaion har inte Santa Rosa i sig, det finns ingen ULV av Santa Rosan släppt än.
 
jonasforsgren skrev:
Dell D420 skulle kunna vara ett alternativ men jag har inte lyckats hitta några mått på den, bara vikt. Hur stor är den?
Modellen heter nu D430, mer minne verkar vara den största skillnaden (men jag har inte kollat alla detaljer). Den är stor som två spiralblock, 29,5 x 20,98 x 2,54 cm. D430 går också att få med 32 GB SSD (solid state drive), vilket torde bättra på prestanda en del.

När det gäller prestanda skulle jag gissa att den är som en något år gammal stationär dator. Det gick att köra Photoshop på dem också. Min senaste bärbara var en IBM Thinkpad med 800 MHz processor, det gick att köra råkonverteringar på den också D430 torde vara minst dubbelt så snabb. Men visst får du bättre prestanda om du väljer en större modell, men liksom mig verkar du vara inne på att få något litet och lätt som går att ha med.

/Daniel
 
dano skrev:
Modellen heter nu D430, mer minne verkar vara den största skillnaden (men jag har inte kollat alla detaljer). Den är stor som två spiralblock, 29,5 x 20,98 x 2,54 cm. D430 går också att få med 32 GB SSD (solid state drive), vilket torde bättra på prestanda en del.

Jonas har redan sagt att Dell M1330 (1,79kg, 31,8 x 23,8 x 2,21–3,38cm) är för stor och tung för hans behov, så D430 faller nog också, då den är nästan på cm lika stor som M1330. Om nu inte drygt 400g är helt avgörande, vill säga.
 
jonasforsgren skrev:

Dell D420 skulle kunna vara ett alternativ men jag har inte lyckats hitta några mått på den, bara vikt. Hur stor är den?

29,5*21*2,7 (i princip A4-format alltså)

Har en, funkar bra. Har dock krypterad disk & F-Secure på den vilket slöar ner den ordentligt.
1.8" 4200rpm disk är en klar nackdel då och märks säkert även utan krypterng och antivirus med prestandaproblem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.