Annons

Ultra 2 + 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Fick alla prylar idag och blev lite förvånad när det var 800 kr billigare på posten att hämta ut.. trodde det var företag x som var trevliga, men så var ju inte fallet. De hade glömt att slänga ner minneskort och extrabatteri som jag hade beställt.

Nåväl, det ska komma något gott ur det hela också, tänkte skita i att klaga och fråga er en sak först.

Behövs Compact Flash Ultra 2 till Canon 300D eller räcker vanliga Compact Flash? Skiljer ca 250 kr vid 512 MB som jag tänkte köpa om det räcker?

Hade beställt Sandisk Compact Flash Ultra 2 512 MB, men funderar på Sandisk Compact Flash 512 MB?

// Jocke
 
Kalas :)

Då blev jag nöjd av misstaget ändå då ;)

Vet någon förresten hur lång tid det tar för Canon att knappa in 900 kr på kontot? Lämnade brevet idag med de femtielva uppgifter de ville ha..

// Jocke, med ett IBAN-nummer på 24 bokstäver/siffror... *suck*
 
Du kan ju dock tänka på att ett ultra II kort är mer "framtidssäker".
Du vill kanske använda kortet i en annan kamera senare, som bättre kan utnyttja den högre hastigheten.

512mb räcker till ca 200 bilder i bästa JPG, beroende på motiv och ISO-tal.
 
Jo, iof, men jag kan betala några kronor isåfall om jag säljer kameran ;)

Hmm, ja det lär väl räcka, RAW är väl det jag mest tänker använda och då blir väl filerna lite större ändå, så säg 150 bilder..

Borde räcka hoppas jag.. har bärbara på ryggen annars ;)

// Jocke, som tackar och bockar för snabba svar som vanligt
 
Hmm, ok, då måste man alltså trycka in 1 GB iaf.. 140 bilder räcker väl iaf någon timme hoppas jag :/

// Jocke
 
Detta:

Sandisk "new" Ultra 512MB
(Edge stamp: AX0303TV CHINA) Sandisk I 2003/10/14 1.183MB/sec 1.172MB/sec

.. eller möjligtvis...

Sandisk "original" Ultra 512MB
(Edge stamp: AX0211RX CHINA) Sandisk I 2003/10/14 1.120MB/sec 1.097MB/sec

.. VS detta:

Sandisk "standard" 512MB Sandisk I 2003/10/14 724K/sec 736K/sec

.. ger ju "enorm" skillnad, ca 35-40 % i hastighet?

// Jocke
 
Vet någon förresten hur lång tid det tar för Canon att knappa in 900 kr på kontot? Lämnade brevet idag med de femtielva uppgifter de ville ha..

// Jocke
 
Ultra II är bra att ha om man använder en USB2 kortläsare. Kamerans USB1 är riktigt långsam och därmed inte så kul att använda.

Jag fick pengarna efter ca 2 månader, och 256MB CF kortet efter ca 1,5 månad.
 
CF-kortet kan man glömma tyvärr, men 900 kr är ju alltid trevligt ;)

Tack!

// Jocke, som köpte Sandisk Compact Flash 1 GB för 699 kr :)
 
JAg kör med 300D och med Ultra-II, och märker STOR skillnad mot andra kort!
(Har dock inte provat just sandisks långsamma kort, men andra märken)

Skillnaden i hastighet märks framförallt vid bildserier, och blir tydligare desto mer bilder det ligger på kortet!


/Jocce
 
Oki, får testa detta och sälja det annars, fick det ganska "billigt" så..

// Jocke, som nu sitter med ett Secure digital ultra 512 mb och svär, då kameran bara tar CF!! Får kortet om 4-7 dgr och sliter mig i håret av ilska...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.