Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ultimata lättviktsstativet + kula + snabbplatta?

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Är sugen på att skaffa mig ett "bättre" stativ i lättviktsklassen men som jag kommer använda vid alla tillfällen.
Om ni har några synpunkter eller tips så tas det tacksamt emot.

Parametrar som jag tar hänsyn till:
- Vikt
- Stabilitet
- Minsta storlek
- Största storlek
- Hållbarhet
- Maxvikt
- Användarvänligt
- Estetik
- Pris (eventuellt)
- Annat?

Har nu ett Feisol carbon stativ med en simpel/dålig Manfrotto kula + snabbplatta. Tycker denna kombo är för klumpig (ihopfällt) och tung samt kulan är kass.

Har funderat på ett Gitzo Traveler eller Mountaineer (lite högre), 4-delat carbon och kanske en Cullman Magnesit 10 kulled som verkar vara extremt prisvärt.
Söker bra alternativ på kula och snabbplatta till ovannämnda stativ. Länka gärna.

Kommer användas främst med en DSLR + max ett 70-200/2,8 + ev en blixt = max ca 4 kg.
Allround fotografering. Ej macro.
Känns viktigt att man vill ta med sig stativet vid veckolång vandring eller skidtur...
 
Har två stativ, ett lättvikt och ett superlättvikt.
Men jag när jag tittar snabbt på dina parametrar så kanjag inte ge några rekommendationer för flera av dom är motsatser till varandra.
Ex så betyder stabilitet oftast tungt. Lätt vikt med hög maxbelastning netyder dyrt. Minsta storlek = högsta storlek? Hur lång är du och menar du ihopfällt läge etc.

Ex så har jag Velvon Ultra luxi L (F). Vikt 1.3 kg, ihopfällt, 39 cm, maxbelastning 2.5 kg (har testat 4 kg utan problem). Panorama huvud med snabbplatta. Går att ersätta., Maxhöjd 161 cm. Pris 1100 kr.

Nu har jag även en Zipshot. vikt 300 g, ihopfällt 38 cm(dock tunn som f#n). Maxbelastning 1.3 kg, Maxhöjd 112 cm. Kulhuvud. Pris: 550 kr

Fick den igår så jag har inte testat den fullt ut ännu, men jag har ett par idéer för att öka stabilitet för den är inte stabil alls. Men den är heller inte köpt som en "tripod" utan som resestativ och stativ för externa trådlösa blixtar.

Saknar dock ett RIKTIG tripod, men har ingen anvöndning för det ännu då Velbon klarar 4 kg utan problem och min totalvikt på kamera+objektiv inte överstiger en 2 kg ännu.

/Stefan
 
Jo visst är det motsatser men jag är ute efter den bästa kompromissen...

Minsta storlek menar jag som ihopfällt och största storlek menar jag som högst i utfällt läge. Vill ju gärna ha ett så litet paket som möjligt när det är ihopfällt men det är trevligt om det inte är jättelitet i utfällt läge.. Tex är Traveler på gränsen för litet i utfällt läge med en maxhöjd på 134 cm (41 cm ihopfällt) och då kanske Mountaineer bättre med sina 159 cm men blir då större ihopfällt (55cm) samt något tyngre...
 
Jag tror jag har hittat den perfekta lättviktskombon: Gitzo GT 1531 med RSS BH 40 (tror jag den heter, det är mellankulan jag menar).

Stativet blir ca 170 i högsta läget med mittpelaren utdragen. Lite darr i mittpelaren, men om den inte är i maxläget så är det rätt ok. Mittpelaren är för övrigt Gitzos svaghet, man får dra åt ganska hårt för att den inte skall sjunka. (hade ett liknande stativ tidigare där den sjönk hur hårt man än drog åt. Gitzos svenska agent kunde inte fixa det och månaderma gick. Till slut hävde jag köpet och fick pengarna tillbaks, svor att aldrig köpa Gitzo igen, men de är lättast och stabilast när de funkar...)

Minns inte vikterna exakt, men tror stativet ligger på dryga kilot och kulan närmare halvkilot.

Angående kulan, så är den underbar. Har även provat RRS misnta kula, men den håller inte riktigt för en 1dsmkIII med zoomglugg och blixt. Funkar dock fint för 40D.

RRS L-fäste för kamerna är dunderbra, likaså deras hållare med spak (mycket snabbare än den med skruv). På några sekunder har man skiftat kamerna från liggande till stående. Dessa kan man även köpa löst och sätta på andra kulor om man vill komma ner i pris. Förutom RRS så är Cullmans kulor rätt bra. Har testat Manfrotto, induro och giotto, men de modeller jag kört har itne hållt måttet (sjunkt under belastning eller vanligare, ändrat läge närman dragit åt.)
 
Jag tror jag har hittat den perfekta lättviktskombon: Gitzo GT 1531 med RSS BH 40 (tror jag den heter, det är mellankulan jag menar).

Angående kulan, så är den underbar. Har även provat RRS misnta kula, men den håller inte riktigt för en 1dsmkIII med zoomglugg och blixt. Funkar dock fint för 40D.

RRS L-fäste för kamerna är dunderbra,

GT1531 är väl 3-delat och blir 62 cm ihopfällt, vilket är lite långt för mig. Annars känns det som att den är likvärdig med Gitzo Traveler.
RSS BH 40 känns intressant, finns det någon bra webbshop man kan köpa RSS?
 
RSS köper man bäst genom deras egen webshop.
Det brukar gå snabbt, men tänk på att Tull och moms tillkommer.
 
Har två stativ, ett lättvikt och ett superlättvikt.
Men jag när jag tittar snabbt på dina parametrar så kanjag inte ge några rekommendationer för flera av dom är motsatser till varandra.
Ex så betyder stabilitet oftast tungt. Lätt vikt med hög maxbelastning netyder dyrt. Minsta storlek = högsta storlek? Hur lång är du och menar du ihopfällt läge etc.

Ex så har jag Velvon Ultra luxi L (F). Vikt 1.3 kg, ihopfällt, 39 cm, maxbelastning 2.5 kg (har testat 4 kg utan problem). Panorama huvud med snabbplatta. Går att ersätta., Maxhöjd 161 cm. Pris 1100 kr.

Nu har jag även en Zipshot. vikt 300 g, ihopfällt 38 cm(dock tunn som f#n). Maxbelastning 1.3 kg, Maxhöjd 112 cm. Kulhuvud. Pris: 550 kr

Fick den igår så jag har inte testat den fullt ut ännu, men jag har ett par idéer för att öka stabilitet för den är inte stabil alls. Men den är heller inte köpt som en "tripod" utan som resestativ och stativ för externa trådlösa blixtar.

Saknar dock ett RIKTIG tripod, men har ingen anvöndning för det ännu då Velbon klarar 4 kg utan problem och min totalvikt på kamera+objektiv inte överstiger en 2 kg ännu.

/Stefan


Håller med om Velbon stativet, en riktigt bra kompromiss och det verkar klara en hel del mer vikt än vad det är specificerat för. Är iaf supernöjd med mitt :)

Läs mer på deras hemsida:
http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pages/ultraluxil.html
 
Lätt,litet,smidigt och klarar av rätt tung utrustning(enligt deras spec)

http://www.feisol.com/english/CT3441S.htm

och i kombination med denna kulleden hamnar vikten totalt på ca 1,4kg

http://acratech.net/product.php?productid=7&cat=1&page=1


Liten "review" av stativet...endel verkar ha haft oturen o fått måndags ex men det kan man råka ut för även på likvärdiga superlätta "resestativ" från Gitzo mfl också..vill man ha lättast,minsta och smidigaste stativ så måste man nog räkna med att det inte är lika hållbart och stabilt som dom större/kraftigare alternativen.

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/756837/0
 
Senast ändrad:
Snubblade på ett Gitzo GT 2541EX på MediaMarkt för ett tag sedan. Det är ett med vinklingsbar mittpelare men finns med standardpelare också. Men vad jag vill komma till är att det var extremt stabilt och benen steglöst vinklingsbara. Det kändes som det var gjutet i ett stycke, mycket imponerande. Ett "once in a lifetime"-köp.

1541 som jag har, tycker jag är något lågt ibland men väldigt smidigt och lätt att ha med sig.
 
Sådärja, nu har jag också ett Zipshot stativ. Tänkte ha det till en lättviktsvideokamera bl.a.
Det som slog mig direkt var att gummisnörena knappast lär hålla i evighet? Någon som vet var man kan köpa reserv? De är ett slags resårsnöre diameter 3mm ungefär. Har båtaffären kanske?
 
Sådärja, nu har jag också ett Zipshot stativ. Tänkte ha det till en lättviktsvideokamera bl.a.
Det som slog mig direkt var att gummisnörena knappast lär hålla i evighet? Någon som vet var man kan köpa reserv? De är ett slags resårsnöre diameter 3mm ungefär. Har båtaffären kanske?

Vet inte. Men de håller nog så länge du inte blötar ner den för ofta.
Jag använder mitt stativ till blixt för mitt portabla fotograferande.

/Stefan
 
Sådärja, nu har jag också ett Zipshot stativ. Tänkte ha det till en lättviktsvideokamera bl.a.
Det som slog mig direkt var att gummisnörena knappast lär hålla i evighet? Någon som vet var man kan köpa reserv? De är ett slags resårsnöre diameter 3mm ungefär. Har båtaffären kanske?

Ser det inte lite ut som tältstängerna till ett vanligt tunneltält? Närmaste campingtillbehörsreservdelsaffär kanske är ett alternativ isf.
 
berlebach+acratech

Mitt lättviktsstativ är ett Berlebach trästativ:
Mini-Sized Tripod Article number: 50031
Versatile Mini-sized tripod delivering maximum stability. Tripod leg spread can be 35°, 50° and 85°. Rubber-capped feet.
- Weight: 0,60 kg
- Transportation length: 26 cm
- Minimum height: 7 cm
- Maximum height: 35 cm
- Load capacity: 8,00 kg
- Vibration damping: very good

På det har jag en Acratech ultimate ballhead som väger cirka 400g. http://acratech.net/. Den kulleden har nog marknadens bästa förhållande mellan styrka och låg vikt.
Totalvikten blir alltså kring 1kg och det är riktigt stabilt, en D700 med 300:4 är inga problem. Maxhöjden lämnar förstås en hel del att önska. Jag fotar mest landskap och makro med den här kombinationen och det går bra.
 
Mitt lättviktsstativ är ett Berlebach trästativ:
Mini-Sized Tripod Article number: 50031
Versatile Mini-sized tripod delivering maximum stability. Tripod leg spread can be 35°, 50° and 85°. Rubber-capped feet.
- Weight: 0,60 kg
- Transportation length: 26 cm
- Minimum height: 7 cm
- Maximum height: 35 cm
- Load capacity: 8,00 kg
- Vibration damping: very good

På det har jag en Acratech ultimate ballhead som väger cirka 400g. http://acratech.net/. Den kulleden har nog marknadens bästa förhållande mellan styrka och låg vikt.
Totalvikten blir alltså kring 1kg och det är riktigt stabilt, en D700 med 300:4 är inga problem. Maxhöjden lämnar förstås en hel del att önska. Jag fotar mest landskap och makro med den här kombinationen och det går bra.

Ravi vart köpte du stativet?? Hur upplever du låsningen på kulleden och kvaliten på kulan i övrigt?? Har i princip bestämt mig för att min nästa kulled blir en Acratech men inte bestämt mig för stativet än...dock skall det vara ett som är smidigt och lätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.