Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ultimata enmans-DSLR-kittet

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, E-M5 är riktigt trevlig (jag har en själv), men den är ju inte en DSLR.

Nej jag vet, men det finns inget bra ord ännu. Säger jag DSLR så fattar follk vad jag menar, allt annat bara förvirrar, speciellt på engelska.

Ungefär som "Jeep" innan SUV blev ett vedertaget begrepp. Eller "Rucolla" när det egentligen heter Senapskål :)

Nej, tvärtom, tycker jag. Man kan ju tro att en kamera innehåller en spegel om man använder termen DSLR.

Nej, tvärtom, tycker jag. Man kan ju tro att en kamera innehåller en spegel om man använder termen DSLR.

Kanske det, men de flesta vet inte vad DSLR står för eller att de har en spegel. Pöbeln vet bara att systemkameror har zoom ;)

Men lite mer seriöst, kallar jag det tex "kamera för video" så tror de jag menar en camcorder och säger jag DSL, spegellös, m4/3 eller liknande så vet 99% av befolkningen inte vad jag pratar om. Men så fort det finns ett univeresllt använt begrepp så lovar jag dig att jag kommer använda det.

Så länge tex Phillip Bloom, Indy Mogul mfl säger DSLR så gör jag det :)

Jo, alltså: jag har inga som helst invändningar mot din video, som jag tycker är informativ och bra. Jag invänder bara mot terminologin i rubriken till här tråden. Om man ska använda termen DSLR för en digital systemkamera vilken som helst (och då blir också frågan om en Leica M kan räknas dit), så undrar jag vad man ska använda för förkortning för en digital spegelreflexkamera (på engelska; på svenska blir det väl DESR antar jag).

Begreppsförvirring är aldrig bra.

Jo, alltså: jag har inga som helst invändningar mot din video, som jag tycker är informativ och bra. Jag invänder bara mot terminologin i rubriken till här tråden. Om man ska använda termen DSLR för en digital systemkamera vilken som helst (och då blir också frågan om en Leica M kan räknas dit), så undrar jag vad man ska använda för förkortning för en digital spegelreflexkamera (på engelska; på svenska blir det väl DESR antar jag).

Begreppsförvirring är aldrig bra.

Jo jo, jag förstår precis :)
det jag försökte säga var att jag tycker man kan leva med förvirringen och kalla alla systemkameror för DSLR tillsvidare.
Ser det ut som en anka, låter som en anka och tar bilder som en anka, så är det en anka med en kamera :)

Det är ju inte egenskapen systemkamera som är det viktigaste i det här sammanhanget. Nikon J1/V1 (och efterföljare) är väl inte lika heta för videofilmare, t.ex.? För att inte tala om Pentax Q.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar