Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ultimata digitala entusiastkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Satt och funderade på en lite halvlöjlig sak för en stund sedan. Är numera helt och hållet digital men har en gammal helmekanisk Pentax MX som jag brukar sitta och trumla ibland. Och det som jag verkligen saknar hos mina nya digitalkameror är den där känslan som en gammal analog kamera har. Det gedigna, det mekaniska, det hantverksmässiga. Kom då på hur den ultimata digitala entusiastkameran skulle se ut om jag fick bestämma. Det skulle bli en slags hybrid mellan en analog och en digital kamera och den skulle se ut ungefär så här:

1. Den skulle i utseende och format likna kameror typ Pentax LX och MX, Nikon FM2, Canon A1, osv.

2. Den skulle vara väldigt energisnål och bara behöva ett par batterier för ljusmätningen och skrivandet av bildfilerna till minneskortet.

3. Den skulle ha en frammatningsarm för att spänna slutaren med. En extra funktion skulle också kunna vara att man laddade kamerans batterier varje gång man använde frammatningsarmen.

4. Den skulle helt och hållet sakna bildskärm. Däremot skulle ett histogram som visade senaste exponeringen kunna speglas in i sökarbilden.

5. Den skulle sakna all form av lull-lull.

6. Den skulle vara gediget byggd helt i metall.

7. Bara det absolut nödvändigaste skulle vara elektroniskt, allt annat helmekaniskt.

8. Den skulle vara fullformat och ha ungefär 10MP.

Om en sådan kamera dök upp på marknaden skulle jag nog köpa den direkt! :)

Hur skulle er ultimata digaitala entusiastkamera se ut?

/Joakim - som har för lite att göra! :)

Senast ändrad:
Bäst du börjar spara nu då för en kommande digital Leica M lär stämma in på åtminstone ett par av de punkterna.

Ska svara på din fråga också..

- mätsökare

- ff sensor

- manuell + möjligen bländarförval. Ingen programautomatik

- M-bajonett

- Klassiskt designat och vackert hus i metall. Tätat.

- mekanisk slutare

- upplösning runt 10mp

- tonomfång i klass med sv/v film

- display inte särskilt nödvändigt

Liknar kanske också en Leica digital M. (Jag har dock inte börjat spara än) :)

dJb skrev:
Ska svara på din fråga också..

- mätsökare

- ff sensor

- manuell + möjligen bländarförval. Ingen programautomatik

- M-bajonett

- Klassiskt designat och vackert hus i metall. Tätat.

- mekanisk slutare

- upplösning runt 10mp

- tonomfång i klass med sv/v film

- display inte särskilt nödvändigt

Liknar kanske också en Leica digital M. (Jag har dock inte börjat spara än) :)

Ja du, det där låter rätt lockande det också! :)

Faktum är att jag på allvar tror att betydligt enklare (mindre elektronik och mindre lull-lull) digitalkameror som är batterisnåla (tex utan skärm) skulle kunna bli en hit bland en stor grupp fotografer. Inte minst bland professionella.

/Joakim

4. Är det inte bättre med realtidshistogram?

8. Det är dyrt och kräver stora dyra objektiv. Inte ens den digitala Leica M har "fullformat" utan är 1,37x.

Hur många skulle föredra en digitalkamera med frammatningsarm och utan LCD. Bildskärmen är en av de ojämförligt största fördelarna med en digitalkamera. Tycker jag :)

Saknar en funktion för att själv justera fokusoffset, gärna lagra olika objektivs inställningar i en tabell i kameran.
Annars tycker jag nog att den får vara av plast, 300D är helt OK. Har känt på gamla filmsystemkameror och tycker de är alldeles för tunga.

Jag har kollat lite på rd-1. Den är dock lite dyr och har inte sett riktigt vad den presterar.

Annars värdesätter jag personligen enkla och tydliga kontroller. Ratt för tiden och ring på objektivet för bländaren. Enkelt, intuitivt och med fördelen att man direkt med en snabb blick ser inställningarna utan att slå på kameran och bläddra i menyer.

Sen saknar jag tydliga skärpedjupsmarkeringar på objektiven. Manuella objektiv för snabb exakt fokusering.

Jag gillar gedigna metallhus och de behöver heller inte vara tunga. Det är ju inte gjutjärn vi snackar utan lättmetaller som aluminium, titan etc. Ett hus runt 500g är ganska lagomt.

Fullformatssensor är kanske inte nödvändigt och blir nog svårt att implementera i en mätsökare med tanke på objektivets närhet till sensorn.

Jag tror som Joakim att det nog helt klart finns en marknad för mer avskalade, gedigna digitalhus. Det finns trots allt de som hellre väljer Schweiziska mekaniska urverk än Japanska quartzverk. :)

mvh
David

Tänkte i min enfald föreslå en valvformad sensor, men så slog det mig att den förmodligen inte hade fungerat med teleobjektiv eller andra objektiv där ljuset kommer mer rakt framifrån.

objernulf skrev:
4. Är det inte bättre med realtidshistogram?

Jo det funkar ju också, möjligen kan det dra för mycket ström om man har på histogrammet hela tiden. Kameran ska som sagt vara energisnål! :)

8. Det är dyrt och kräver stora dyra objektiv. Inte ens den digitala Leica M har "fullformat" utan är 1,37x.

Det har du faktiskt helt rätt i, borde räcka med en mindre sensor. Men med en större sensor får man kortare skärpedjup, större dynamiskt omfång och flera andra ordentliga fördelar.

/Joakim

Aton_ skrev:
Hur många skulle föredra en digitalkamera med frammatningsarm och utan LCD. Bildskärmen är en av de ojämförligt största fördelarna med en digitalkamera. Tycker jag :)

Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig en digitalkamera utan bildskärm och med frammatningsarm. Oftast tittar jag bara på histogrammet när jag plåtar för att kolla exponeringen. Så det skulle räcka långt för mig med ett inspeglat histogram. Och det är sällan jag använder flerbildsläget när jag fotograferar. Oftast knäpper jag bara en bild i taget. Så för att spara ström (och ladda batterierna) skulle en frammatningsarm funka idealiskt.

När det gäller bildskärmen så skulle det tillexempel kunna finnas en möjlighet att välja. Man skulle kunna tänka sig att det tillverkades kameror med bildskärm också, eller att man kunde montera dit en i efterhand precis som man kunde sätta datumbakstycken på analoga kameror. Kameran skulle alltså vara möjlig att anpassa efter hur digital eller analog man ville ha den.

Meningen med en kamera som den jag beskriver skulle ju vara att man fick en oerhört robust och stryktålig kamera som skulle vara mer eller mindre oberoende av ström utifrån. Dessutom en relativt liten, lätt, tyst och diskret historia som man lätt kunde ha med sig överallt. Tror faktiskt att en sådan kamera skulle tilltala ganska många proffsfotografer och entusiaster. Eller också är jag bara ute och åker moped! :-D

/Joakim

Senast ändrad:
dJb skrev:

Jag tror som Joakim att det nog helt klart finns en marknad för mer avskalade, gedigna digitalhus. Det finns trots allt de som hellre väljer Schweiziska mekaniska urverk än Japanska quartzverk. :)

mvh
David

Precis min tanke! :)

/Joakim

Liax skrev:
Satt och funderade på en lite halvlöjlig sak för en stund sedan. Är numera helt och hållet digital men har en gammal helmekanisk Pentax MX som jag brukar sitta och trumla ibland. Och det som jag verkligen saknar hos mina nya digitalkameror är den där känslan som en gammal analog kamera har. Det gedigna, det mekaniska, det hantverksmässiga. Kom då på hur den ultimata digitala entusiastkameran skulle se ut om jag fick bestämma. Det skulle bli en slags hybrid mellan en analog och en digital kamera och den skulle se ut ungefär så här:

1. Den skulle i utseende och format likna kameror typ Pentax LX och MX, Nikon FM2, Canon A1, osv.

2. Den skulle vara väldigt energisnål och bara behöva ett par batterier för ljusmätningen och skrivandet av bildfilerna till minneskortet.

3. Den skulle ha en frammatningsarm för att spänna slutaren med. En extra funktion skulle också kunna vara att man laddade kamerans batterier varje gång man använde frammatningsarmen.

4. Den skulle helt och hållet sakna bildskärm. Däremot skulle ett histogram som visade senaste exponeringen kunna speglas in i sökarbilden.

5. Den skulle sakna all form av lull-lull.

6. Den skulle vara gediget byggd helt i metall.

7. Bara det absolut nödvändigaste skulle vara elektroniskt, allt annat helmekaniskt.

8. Den skulle vara fullformat och ha ungefär 10MP.

Om en sådan kamera dök upp på marknaden skulle jag nog köpa den direkt! :)

Hur skulle er ultimata digitala entusiastkamera se ut?

/Joakim - som har för lite att göra! :)

Min ultima digitala önskekamera, är väldigt nära beskrivningen ovan......! :)
/B

Ps. Möjligtvis, att det är en RF (Mätsökarkamera)

Denna med sensor i fullt format:
http://cameraquest.com/cle.htm

Mekanisk slutare i stället för elektronisk.
(varför vet jag inte men det låter flott, förmodligen är det mycket bättre med en elektronisk slutare eftersom det inte är en analog kamera)

Möjlighet till sekvenstagning (3 bilder/sek)

Varför bara 10Mpix? Gärna högre upplösning men framförallt extremt bra dynamik och lågt brus vid högre ISO.

(Förresten är det någon som vet någon som kan skruva på en gammal Spotmatic som behöver en genomgång?)

thundercat skrev:
Tänkte i min enfald föreslå en valvformad sensor, men så slog det mig att den förmodligen inte hade fungerat med teleobjektiv eller andra objektiv där ljuset kommer mer rakt framifrån.

Jo, men i den ultomata kameran formar ju sig valvet efter objektivet. ;)

En rund sensor vore bra, då behövde man t.ex. inte kolla så att horisontlinjen var rak vid fotograferingsögonblicket. Dessutom skulle man då utnyttja objektivet lite bättre än idag. Men det är dyrare att framställa runda sensorer med dagens teknik då de klipps från större kakor. Blir för mycket spill.

Jag vill ha en kamera som är som en storformatskamera i miniatyr men med vissa moderna drag.

Den skall ha fulla förställningsmöjligheter och ha utbytbara bälgar så att man kan uppnå ett stort spann utdrag.

Alla rörelser skall styras av rattar med hög precision.

Sensorn skall vara kvadratisk med en diagonal på 43 mm för att kunna använda småbildsoptik för de bilder där man inte behöver utnyttja förställningsmöjligheterna.

Kameran skall inte ha en mattskiva utan istället en bildskärm på minst tre tum med hyfsad upplösning som hämtar sin information direkt från sensorn i realtid.

Ljusmätare behövs inte, men gärna realtidshistogram.

Den skall ha fokalplansslutare så man slipper slutare i objektiven.

Och så vore det trevligt om den hade automatisk nedbländning ihop med minst ett objektivfabrikat.

Jag får nog vänta. Eller bygga själv.

ANNONS