Liax
Aktiv medlem
Satt och funderade på en lite halvlöjlig sak för en stund sedan. Är numera helt och hållet digital men har en gammal helmekanisk Pentax MX som jag brukar sitta och trumla ibland. Och det som jag verkligen saknar hos mina nya digitalkameror är den där känslan som en gammal analog kamera har. Det gedigna, det mekaniska, det hantverksmässiga. Kom då på hur den ultimata digitala entusiastkameran skulle se ut om jag fick bestämma. Det skulle bli en slags hybrid mellan en analog och en digital kamera och den skulle se ut ungefär så här:
1. Den skulle i utseende och format likna kameror typ Pentax LX och MX, Nikon FM2, Canon A1, osv.
2. Den skulle vara väldigt energisnål och bara behöva ett par batterier för ljusmätningen och skrivandet av bildfilerna till minneskortet.
3. Den skulle ha en frammatningsarm för att spänna slutaren med. En extra funktion skulle också kunna vara att man laddade kamerans batterier varje gång man använde frammatningsarmen.
4. Den skulle helt och hållet sakna bildskärm. Däremot skulle ett histogram som visade senaste exponeringen kunna speglas in i sökarbilden.
5. Den skulle sakna all form av lull-lull.
6. Den skulle vara gediget byggd helt i metall.
7. Bara det absolut nödvändigaste skulle vara elektroniskt, allt annat helmekaniskt.
8. Den skulle vara fullformat och ha ungefär 10MP.
Om en sådan kamera dök upp på marknaden skulle jag nog köpa den direkt!
Hur skulle er ultimata digaitala entusiastkamera se ut?
/Joakim - som har för lite att göra!
1. Den skulle i utseende och format likna kameror typ Pentax LX och MX, Nikon FM2, Canon A1, osv.
2. Den skulle vara väldigt energisnål och bara behöva ett par batterier för ljusmätningen och skrivandet av bildfilerna till minneskortet.
3. Den skulle ha en frammatningsarm för att spänna slutaren med. En extra funktion skulle också kunna vara att man laddade kamerans batterier varje gång man använde frammatningsarmen.
4. Den skulle helt och hållet sakna bildskärm. Däremot skulle ett histogram som visade senaste exponeringen kunna speglas in i sökarbilden.
5. Den skulle sakna all form av lull-lull.
6. Den skulle vara gediget byggd helt i metall.
7. Bara det absolut nödvändigaste skulle vara elektroniskt, allt annat helmekaniskt.
8. Den skulle vara fullformat och ha ungefär 10MP.
Om en sådan kamera dök upp på marknaden skulle jag nog köpa den direkt!
Hur skulle er ultimata digaitala entusiastkamera se ut?
/Joakim - som har för lite att göra!
Senast ändrad: