Annons

uhd vs dci, vad är poängen med dci?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Den nya Samsung NX1 kan filma i både uhd och dci.
Visst fattar jag att uhd ger 16:9 och dci.... typ 17:9 i förhållanden.

Men jag begriper inte varför man skulle få för sig att filma i dci.
Ngn som begriper sig på detta o kan avtäcka hemligheten?

Senast ändrad:
Den nya Samsung NX1 kan filma i både uhd och icd.
Visst fattar jag att uhd ger 16:9 och icd.... typ 17:9 i förhållanden.

Men jag begriper inte varför man skulle få för sig att filma i icd.

Icd?

Tänker du möjligen på dci, eller i det här sammanhanget dci-4k? (4096x2160 bilpunkter)?

Om man har en skärm med 4096x2160 pixlar kanske man vill ha en bild med det formatet också. Finns väl en 32'' LG datorskärm och några dyra Sony projektorer och någon 84'' TV som har det formatet. Sedan är det också formatet för digital bio, om man vill göra film för biovisning med sin kamera. Kanske lite mindre sannolikt att många biofilmer kommer göras med en NX1 dock.

Den nya Samsung NX1 kan filma i både uhd och dci.
Visst fattar jag att uhd ger 16:9 och dci.... typ 17:9 i förhållanden.

Men jag begriper inte varför man skulle få för sig att filma i dci.

Som Bengt påpekar är dci-4k den standard som används inom biofilmsvärlden.

Sedan kan man då fråga sig hur sannolikt det är att en NX1 kommer att användas för sådana ändamål, men jag kan ändå se skäl för Samsung att ta med det. Till att börja med så faller det lite i kategorin "lika bra när vi ändå håller på" :) Skall de bygga en mekanism för att skala ned till uhd kan de lika gärna lägga till en variant som ger dci-4k också, det är enkelt. Sedan kan funktionen rent praktiskt vara intressant för allt från mindre independent-filmare till ett större filmbolag som vill filma något enstaka klipp med en "engångskamera" som kanske blir förstörd i processen och tycker en Arri eller Red är lite för dyr att offra. Sist men inte minst är det nog lite av en marknadsföringsflagga: "det här är en seriös videokamera".

Notera att videocentrerade systemkameror som Panasonic GH4 och Canons 1D C också har möjlighet att filma i både uhd och dci-4k.

ha ha ha
Jag lever i en nördvärld där varje separat upptäckt stavfel kostar tusentals kronor.
"Vi" är överlyckliga över varje upptäckt stavfel.... INNAN dokumentet ges en fast version, sen tickar pengarna med klockan...

Och ICD står för Interface Control Document.

Tja Biofilmsvärlden... ja då kan jag ju fatta men vilken amatör filmar i det?
O så himla vanligt kan väl inte dci-4K vara hemma i folks TV-rum.
Vi räknar inte in mig som fortfarande inte äger en plattTV.

Jag hade däremot förstått att man tar med en extra ram runt för att kunna bildstabilisera ytterligare i efterbehandlingen utan att förlora kvalité. Men de som pysslar med det kanske håller sig till 6K o visar i 4K.

Det kanske är mjukvaran som "ändå" har funktionen.

Tja Biofilmsvärlden... ja då kan jag ju fatta men vilken amatör filmar i det?
O så himla vanligt kan väl inte dci-4K vara hemma i folks TV-rum.
Vi räknar inte in mig som fortfarande inte äger en plattTV.

Jag hade däremot förstått att man tar med en extra ram runt för att kunna bildstabilisera ytterligare i efterbehandlingen utan att förlora kvalité. Men de som pysslar med det kanske håller sig till 6K o visar i 4K.

Det kanske är mjukvaran som "ändå" har funktionen.

Skulle tro att 95% av alla amatörer som vill ha "Film Looken" kommer filma i just det på samma sätt som de samma väljer 24p trots att 25 resp 30 är TV standard.

Att filma i 4K över huvudtaget är också mer än bara för reframing och stabilisering.
För mig handlar det om att jag då får tre gånger så hög bitrate och färginformation på mina youtube videos.
Så även om folk tittar på dem i 1080p så är det mycket snyggar om originalfilen som laddades upp var 4K.
Även att skala upp 1080p till 4K som folk sen tittar på i 1080p är mycket snyggare än om man laddar upp originalfilen.
Och det trots att min kameras HD är mycket snyggare än nerskalad 4K. Om inget annat är det ett kvitto på hur dålig YouTubes HD komprimering är.

Vad gäller "Cinema 4K" eller UHD så har det för mig varit så enkelt att min kamera filmar UHD i Prores men 4K i Raw. Så man kan säga att den valt åt mig beroende på vilket format jag använt.

Vad jag väljer på min NX1 återstår att se, har inte orkat öppna lådan ännu :)

Det finns inte en upplösning som alla är överens om är 4K. UHD är 2*2 FullHD, dvs 3840x2160. Därifrån och uppåt mot 4096x3072 är, lite förenklat, 4K för någon.

Två olika standarder som bägge hamnat under samma namn.

För TV:

8/10bit 4:2:0 / 4:2:2 chroma subsampling

Full HD 1920x1080 16:9
Ultra HD 3840x2160 16:9

För bio (DCP, DCI standard):

12bit 4:4:4 chroma subsampling (JPEG 2000)

2K 2048x1080 1.9:1
4K 4096x2160 1.9:1

2K 2048x858 2.39:1
4K 4096x1714 2.39:1

Personligen tycker jag digital anamorphic ut som skit jämfört med film pga. sämre upplösning.
2K 1296x1080 2x anamorphic (2.39/2.40:1) 4:3
4K 2592x2160 2x anamorphic (2.39/2.40:1) 4:3

Edit:
Vanligast är att man desqueezar lokalt och levererar det för sfäriskt projektorobjektiv
och då sker leveransen enligt 2.39:1-delen.

Som synes ingår det en del olika upplösningar inom DCI-standarden och för de som önskar göra ett projekt för att visa på en projektor vars mjukvara endast spelar DCP måste man följa standarden. En sådan utrustning är inte som VLC som spelar precis vad som helst.

Om en kamera har möjligheten till DCI 4K är det väl bara bra så slipper folk gnälla att den inte har det när de ska leverera till silverduken. Det är fler än oss i Sverige som filmar.. Och många har tillgång till mindre biografer där de visar sina egna filmer.

Jag har själv projecerat på en 2K-projektor och vägen för att leverera ett DCP-paket till denna var inte straight forward då.. :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar