Två olika standarder som bägge hamnat under samma namn.
För TV:
8/10bit 4:2:0 / 4:2:2 chroma subsampling
Full HD 1920x1080 16:9
Ultra HD 3840x2160 16:9
För bio (DCP, DCI standard):
12bit 4:4:4 chroma subsampling (JPEG 2000)
2K 2048x1080 1.9:1
4K 4096x2160 1.9:1
2K 2048x858 2.39:1
4K 4096x1714 2.39:1
Personligen tycker jag digital anamorphic ut som skit jämfört med film pga. sämre upplösning.
2K 1296x1080 2x anamorphic (2.39/2.40:1) 4:3
4K 2592x2160 2x anamorphic (2.39/2.40:1) 4:3
Edit:
Vanligast är att man desqueezar lokalt och levererar det för sfäriskt projektorobjektiv
och då sker leveransen enligt 2.39:1-delen.
Som synes ingår det en del olika upplösningar inom DCI-standarden och för de som önskar göra ett projekt för att visa på en projektor vars mjukvara endast spelar DCP måste man följa standarden. En sådan utrustning är inte som VLC som spelar precis vad som helst.
Om en kamera har möjligheten till DCI 4K är det väl bara bra så slipper folk gnälla att den inte har det när de ska leverera till silverduken. Det är fler än oss i Sverige som filmar.. Och många har tillgång till mindre biografer där de visar sina egna filmer.
Jag har själv projecerat på en 2K-projektor och vägen för att leverera ett DCP-paket till denna var inte straight forward då..