Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ufo?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kanske kan vara en meteor. En meteor rör sig över himlen med en oerhört hög hastighet vilket skulle kunna förklara de vita "prickarna" längs banan. Om den har rört sig från övre bildkanten in mot mitten i bild har den rört sig bort från kameran och verkar då röra sig allt långsammare ju längre ifrån kameran den kommer och det vita strecket avsätter sig då på bildsensorn/filmen som en allt mer heldragen linje. Jag har sett meteorer många gånger och det var det första jag tänkte på när jag såg bilden.

Mvh Erik

Fast detta ufo började vid horisonten och slutade i övre bildkanten.
Totala tiden från horisont till övre bildkant ca 7,5 minuter.

/Lage

Då ansluter jag mig till flygplansteorin. Kanske ett långsamtgående propellerplan, 7,5 minuter är ju en rätt lång tid. En meteor skulle tillryggalägga samma sträcka på högst en sekund!
Mvh Erik

Då ansluter jag mig till flygplansteorin. Kanske ett långsamtgående propellerplan, 7,5 minuter är ju en rätt lång tid. En meteor skulle tillryggalägga samma sträcka på högst en sekund!
Mvh Erik
Fast sträckan är rätt lång.
Planet/ufot i fråga har förmodligen startat på Sundsvalls flygplats och passerar Örnsköldsvik när det lämnar bilden, en sträcka på ca 150km.
Man kan väl anta att det varit i luften några minuter innan jag får syn på det, så om vi antar 150km på 10 minuter så får vi en hastighet på 900 km/h.
Nån som vet normal fart på ett trafikflyg?

Fast sträckan är rätt lång.
Planet/ufot i fråga har förmodligen startat på Sundsvalls flygplats och passerar Örnsköldsvik när det lämnar bilden, en sträcka på ca 150km.
Man kan väl anta att det varit i luften några minuter innan jag får syn på det, så om vi antar 150km på 10 minuter så får vi en hastighet på 900 km/h.
Nån som vet normal fart på ett trafikflyg?

Gjorde en google sökning och hastigheter på 700-900 km/h verkar vara vanligt. Så var en rimlig uppskattning du gjorde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar