Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

udda format /framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag ska beställa framkallning av foto via internet. Är det någon som vet vilka som framkallar "udda" format liksom 12x17 samt 20x29 som ska passa till ramar jag har köpte på ikea.
tack för ev. tips/Marie

Jag har för mig att Crimson har en tjänst där man kan beställa exakt på millimetern.

Annars är det ju bara att du beställer i närmaste "vanliga" storlek som passar och sen själv klipper/skär bort det överflödiga pappret.

Eller så monterar du bilderna med passepartout i ramarna.

crimson.se är bra, otrolig service och kvalitet.

antigen beställer du bilder i standardmått som är större än din bild och väljer fit in i Crimsons expresstjänst. billigast men du måste själv beskära bort det vita runt om.

det dyrare är att använda Crimsons prefixtjänst, där kan du själv bestämma måtten på din utskrifter.

Förresten, nu när jag tänker: är inte dessa mått just för passepartouter?

12*17 låter som att det är innermåttet i en passepartout gjord för bilder i 13*18 cm. Det ger 0,5 cm mån i varje kant. Samma sak med 20*29 som väl är gjort för att passa A4 (21*30).

Förresten, nu när jag tänker: är inte dessa mått just för passepartouter?

12*17 låter som att det är innermåttet i en passepartout gjord för bilder i 13*18 cm. Det ger 0,5 cm mån i varje kant. Samma sak med 20*29 som väl är gjort för att passa A4 (21*30).

Det stämmer att det är en "passe partout" ram i ramen. Då är det väl standardformat som jag ska beställa som du anger ovan.
Tack för hjälpen!
mvh/Marie

Det stämmer att det är en "passe partout" ram i ramen. Då är det väl standardformat som jag ska beställa som du anger ovan.
Tack för hjälpen!
mvh/Marie

Precis. Du behöver ju den där halvcentimetern på varje sida för att kunna fästa bilden på baksidan av passepartouten. Tänk på att du alltså inte kommer kunna se de allra yttersta delarna av din bild, så att du inte har något viktigt där eller att någonting blir dolt av passepartoten.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto