Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tyst slutare

Produkter
(logga in för att koppla)

fredin

Ny medlem
Jag har en 5d III och den ger ju möjligthet att välja ett sk tyst slutarläge.
Märker dock att djuren hör kamerans lutare trots det.
Har ni samma problem eller är det fel på min kamera?
Är det någon av er som har kommit på någon smart lösning för att "ljudisolera" kameran?

//Fred

Är det någon av er som har kommit på någon smart lösning för att "ljudisolera" kameran?

//Fred

Har samma kamera o samma problem. Olika djur är olika känsliga. Ngn smart lösning vet jag inte om jag har, men du kan alltid prova att ta med en halv fleece-filt och hänga över huvudet och kamerahuset. Ibland kan det fungera! Lycka till!
//RolfE

//Fred

Nu vet jag inte hur det är med just den kameran men vissa kameror (D4:an i alla fall) har ett ljuddämpat där det är en aning tystare och ett helt tyst läge där slutare och spegel helt enkelt inte rör sig och då blir det HELT tyst. Som bieffekt får man massor med bilder per sekund.

Tyst slutare

Tack för er input
Då verkar det inte vara något fel med min kamera:
Får väl försöka hitta på något smart med fleece eller frigolit
//Fred

Kör med live view om det inte är snabbt rörande djur. Det är nog inte slutaren djuren hör. Det är spegeln.

Kör med live view om det inte är snabbt rörande djur. Det är nog inte slutaren djuren hör. Det är spegeln.

Man kan undra varför inte alla kameror med liveview / filmmöjlighet har det helt tysta läget, tekniken finns ju där.

Håller man på med djur eller sport tackar man knappast nej till 24 bilder per sekund heller.

Man kan undra varför inte alla kameror med liveview / filmmöjlighet har det helt tysta läget, tekniken finns ju där.

Håller man på med djur eller sport tackar man knappast nej till 24 bilder per sekund heller.

Om du menar elektronisk vs mekanisk slutare så finns det som alltid för och nackdelar med allt.
Ex så blir det enklare att hålla ner brusnivån med mekanisk slutare.
När det gäller b/s så har det ofta med datatrafikens begränsningar att göra.
Du kan få fler b/s med din kamera än specarna säger bara du tänker till lite ;). Men då får du gå ner i upplösning.

Att det är spegeln som hörs klart mest stämmer med mina erfarenheter.

Jag kan komma MYCKET närmare folk och fä när jag använder en kamera med fast spegel än med någon av mina traditionella DSLR-kameror. Gäller även vid snabb seriebildstagning. Mina DSLR-kameror låter KLABONG-KLABONG-KLABONG-KLABONG-KLABONG vid 7-8 bilder/sek, medan SLT-kameran bara låter r-r-r-r-r-r-r-r även vid 12 bilder/sek.

Men allra värst är fullformatarna! Tills man bränner av en mellanformatare (Resonemanget gäller förstås enbart spegelreflexkameror).
.

The bigger they are, the harder they fall. Dvs ju större spegel desto mer hörs dom.

/Stefan

Det är inte samma teknik vid videofilmning som vid stillbildsfotografering. Det är inte så svårt att komma upp till 24 eller t.o.m. 50/60 bilder/sek även vid HD-filmning när man bara behöver plocka ut 1 Mp per bild, men att ösa iväg 24 bild/sek med en bildstorlek på runt 24 Mp är inte möjligt idag (man har "bara" kommit upp till 12 bild/sek ännu så länge). Men kanhända under år 2014...

Det går knappast att komma mycket över 12 bild/sek med rörlig spegel. Måste bli fast eller spegellöst.
.

Om du menar elektronisk vs mekanisk slutare så finns det som alltid för och nackdelar med allt.
Ex så blir det enklare att hålla ner brusnivån med mekanisk slutare.
När det gäller b/s så har det ofta med datatrafikens begränsningar att göra.
Du kan få fler b/s med din kamera än specarna säger bara du tänker till lite ;). Men då får du gå ner i upplösning.

Jag är fullt medveten om nackdelarna och fördelarna.

Tycker fortfarande det är roligare när fotografen får välja om den ska använda en viss funktion, istället för tillverkaren :.) Tekniken finns som sagt redan där i kameran.

Jag plåtar mycket vilda djur och när jag skulle uppgradera från min D300 så blev valet en D600 Mycket till anledning för dess "Q-mode" som är väldigt tyst (testade motsvarande på D800 men den var rena skämtet i jämförelse...)

Vore intressant att veta vilken som är den tystaste DSLR.

Ett tips är annars att passa på att plåta när det är andra miljöljud som gör spegelljudet mindre tydligt. Exempelvis om det är bilar som kör förbi på en närliggande väg etc.

Jag plåtar mycket vilda djur och när jag skulle uppgradera från min D300 så blev valet en D600 Mycket till anledning för dess "Q-mode" som är väldigt tyst (testade motsvarande på D800 men den var rena skämtet i jämförelse...)

Ett tips är annars att passa på att plåta när det är andra miljöljud som gör spegelljudet mindre tydligt. Exempelvis om det är bilar som kör förbi på en närliggande väg etc.

D4 är som sagt helt tyst om man kan gå ner i upplösning.

Men alla spegellösa kameror är väldigt tysta. Har en V1 som med en adapter kan använda den vanliga 70-200 som då blir 400mm. Och tyst.

D4 är som sagt helt tyst om man kan gå ner i upplösning.

Men alla spegellösa kameror är väldigt tysta. Har en V1 som med en adapter kan använda den vanliga 70-200 som då blir 400mm. Och tyst.

Vilken upplösning blir den tyst? Och varför måste man ner? Tänkte mer på om frångick över till hybrid av Filmläget

Efter att ha vant mig med 5D II's pangande är jag helnöjd med III'ans tysta läge. Har iofs aldrig fotat djur när det varit blixt stilla i skogen utan det har alltid varit blåst.

testade nyss mk3 i normal, tyst och liveview läge i ett tyst hus. Ehm, den är inte tyst i nåt läge ;)
Dock är den ju relativt tyst jämfört med andra systemkameror i den storleken samt helt ok i dagsanvändning.
Tyst läge när jag fotar bröllop i kyrkan är tyst. Har frägat åskådarna och de lade inte märke till mitt smattrande.

/Stefan

---
---
I princip alla kameror utanför SLR-kategorin, som mätsökarkameror, spegellösa, tvåögda spegelreflexer eller SLT-kameror.

Ifall du menar DSLR bokstavligt så måste det vara kameror där spegeln kan låsas i uppfällt läge (har naturligtvis nackdelen att sökaren då blir svart). Dessutom behöver det finnas möjlighet att kunna välja elektronisk förstaridå åtminstone.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar