Annons

Tyskt skannertest

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Läste just senaste Colorfoto som testat Nikon LS-50 och LS-5000 samt Epson 4870 Photo.

Nikonskannrarna gav i praktiken helt identiska resultat med uppmätt dynamik på 3,2 (färg) och 2,4 (svartvitt) samt uppmätt verklig upplösning på 3600 ppi. Mycket bra men inte så mycket bättre än LS-4000.

Epson övertygar med dynamik på 3,2 (färg) och 3,3 (svartvitt). Detta gör enligt tidningen Epsonskannern synnerligen lämpad för svartvita negativ. Upplösningen var dock blygsamma 1600 ppi och långt ifrån uppgivna 4800.

Har haft min Coolscan V / LS-50 i tre månader nu och är väldigt nöjd med vad den presterar. Var tidigare delägare i en Coolscan III / LS-30 som jag också var nöjd med, men den högre upplösningen (4000 kontra 2700 dpi) och bättre dynamiskt omfång var anledningen till att jag bytte. Den högre upplösningen använder jag i första hand för att göra bättre delförstoringar. Det har sedan visat sig att LS-50 är bättre än LS-30 på en rad punketer (t.ex. färghantering, smidigare anslutning (via USB2) mm) som jag har fått som bonus.

LS-50 är en filmskanner som jag varmt rekommenderar. Man får väldigt mycket filmskanner för pengarna - ex. 5995:- hos Scandinavian photo.

Mvh Tomas

Jag förstår att detta är totala nybörjarfrågor men jag kan inte reda ut detta på något annat sätt:

- Ni skriver att LS-50 är en filmscanner, på exvis ScandinavianPhoto står det diascanner. Vad är rätt.

- 35 mm film står det på specen att scannern klara men film till systemkameror är ju på 135 mm??

tacksam för svar, som sagt jag är helt ny på detta med scanning av film

Film = negativ och diafilm
Film eller diascanner är alltså samma sak. Vill man scanna papperkopior får man använda en scanner för det ändamålet. En sk flatbäddsscanner. Där lägger man papperskopian på ett glas, och belyser underifrån. Som en kopiator ungefär.

astra skrev:
35 mm film står det på specen att scannern klara men film till systemkameror är ju på 135 mm??
135-filmen som sitter i vanliga småbildskameror är 35 mm bred. Den finns vanligtvis i två längder, 135/24 och 135/36. Varför den heter 135 har jag inget riktigt bra svar på.

astra skrev:
tack för infon.

Man framkallar alltså filmen till negativ och kör i filmscannern, lr ?
När man framkallar en film för papperskopior får man negativ. När man framkallar en diafilm får man diapositiv som man kan sätta i en diaprojektor som projicerar bilden på en diaprojektionsduk. Det är olika framkallningsprocesser för dom olika filmtyperna. Både negativ och positiv film finns i svartvit och färg.

En filmscanner klarar av alla typer. Det enda du behöver göra i scannerprogrammet är att välja vilken sort du scannar.

objernulf skrev:
Läste just senaste Colorfoto som testat Nikon LS-50 och LS-5000 samt Epson 4870 Photo.

Nikonskannrarna gav i praktiken helt identiska resultat med uppmätt dynamik på 3,2 (färg) och 2,4 (svartvitt) samt uppmätt verklig upplösning på 3600 ppi. Mycket bra men inte så mycket bättre än LS-4000.

Epson övertygar med dynamik på 3,2 (färg) och 3,3 (svartvitt). Detta gör enligt tidningen Epsonskannern synnerligen lämpad för svartvita negativ. Upplösningen var dock blygsamma 1600 ppi och långt ifrån uppgivna 4800.

Det intressanta är att Nikon LS-50 som kostar 6000 brädar LS-4000 som kostade 17 000. Man får mycket för pengarna. LS-5000 egentliga fördel är att den är snabbare, men jag tror de inte kommer sälja så många av den. ColorFoto tyckte visst att den billigare var aningen bättre, men det kanske är i relation till priset.

Om 48 bitar (LS-5000) ger någon större fördel mot 42 bitar (LS-50) vet jag inte, men jag tvivlar på att det har så stor betydelse. Och knappast motiverar det och snabbheten hos LS-5000 prisskillnaden.

Epson-skannern är väl bra till mellanformat, men jag ser knappast en flatbäddskanner som alternativ till en filmskanner när det gäller småbild.

Jag tänker köpa Nikon LS-50 även om den fick lite sämre betyg än Minoltas 5000-skanner i CAP&Designs test. Skillnaderna var små och lätta att fixa till i Photoshop. Dessutom är Nikonskannern en tusing billigare. Mina mellanformatsneg skannar jag hos kompisar med Nikon LS-8000 eller Imacon.

Jag har köpt Epson 4870-scannern. Jag är väldigt nöjd med den. När jag köpte den var jag införstådd i att den inte skulle prestera 4800 dpi. Kan inte tänka mig att optiken pallar den upplösningen. Det är sällan jag scannar i högre upplösning än 1500 dpi. Jag kan rekommendera den som hobby-scanner till alla mellanformatkameraägare.

Re: Re: Tyskt skannertest

froderberg skrev:
Mina mellanformatsneg skannar jag hos kompisar med Nikon LS-8000 eller Imacon.

Ännu en fråga på temat "supernybörjare": Mellanformatsnegativ vilka är det? Vilken sorts kamera använder du då?

Re: Re: Re: Tyskt skannertest

astra skrev:
Ännu en fråga på temat "supernybörjare": Mellanformatsnegativ vilka är det? Vilken sorts kamera använder du då?
Mellanformat (120-film) är en film som är 70 mm. Den sitter i kända och okända kameror. En känd mellanformatkameratillverkare är Hasselblad i Göteborg. När vi ändå snackar filmformat kan jag berätta att det som är större en mellanformat är storformat. Utöver småbild, mellan- och storformat finns/fanns det instamatic (126-film), pocket (110-film), APS (IX240-film), halvformat (18x24 mm på 135-film), minox-film. Tror jag fick med de flesta.

Re: Re: Re: Tyskt skannertest

astra skrev:

Mellanformatsnegativ är negativ från 120 eller 220 film. Bredden på dessa filmer är 6cm. Olika kameror använder filmen olika. Vanliga format är 6x4,5cm, 6x6, 6x7 och 6x9 men även 6x12 och 6x17. Finns också "superslide" 4x4 för att kunna köra i småbildsprojektor.

Jag kör med Hasselblad med magasin i formaten 6x4,5 och 6x6.

Jag kör också en Hasselblad X-pan som använder småbildfilm med negativformat 24x65 mm.

Det där med lägre dynamik för svartvitt är ju löjligt. Vad är problemet med att skanna svartvit film som färg? Och hur Epsonskannern skulle kunna klara av större dynamik för svartvitt än färg verkar ju snarare som att det ligger inom felmarginalen för testet...?

Det låter som om Nikon gör som Minolta. De har en grymt aggressiv kurva påslagen i svartvitläget som gör det helt oanvändbart till annat än kromogeniska C41-negg eller åtminstone gravt underframkallade riktiga negg.

jimh skrev:
Det låter som om Nikon gör som Minolta. De har en grymt aggressiv kurva påslagen i svartvitläget som gör det helt oanvändbart till annat än kromogeniska C41-negg eller åtminstone gravt underframkallade riktiga negg.
Vad är kromogeniska C-41-negativ? Är det ortokromatiska eller monokroma C-41-negativ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar