Annons

Tydliga bilder i svart/vitt för instruktion

Produkter
(logga in för att koppla)

jazoo

Ny medlem
Jag funderar på att göra ett slags instruktionshäfte med bilder men skulle behöva lite hjälp.

Häftet skall gå lätt och bör helst vara billigt att trycka upp/skriva ut, alltså kommer de flesta bilder att återges i svart/vitt. Det kommer att vara ganska många bilder eftersom det gäller ett ämne som är svårt att beskriva i ord.

Nu skulle jag behöva er hjälp med tips om hur jag lägger upp fotograferingen av dessa bilder på bästa sätt för att bilderna ska bli så tydliga som möjligt.

Exempelvis:
* Vilka färger på kläder och bakgrund för optimal tydlighet?
* Ljussättning?
* Inställningar på kameran (jag kommer troligtvis att fota med en Nikon coolpix 7500 tror jag denheter)?
* Hur omvandla till svart/vitt? Kan jag välja en inställning redan i kameran, eller bör jag göra det i photoshop?

Alla tips och råd mottages tacksamt!
 
Vet inte riktigt vad det är för instruktionshäfte du ska göra men vill du få mycket konstrast i bilderna bör du ju tänka på kontraster mellan ljust och mörkt istället för färgerna. annars kan man alltid lägga på olika filter i photoshop för att öka kontrasten om man vill använda färger.

Jag är inte helt hundra på hur en coolpix funkar men man kan alltid göra om bilderna i photoshop genom att antingen konvertera hela bilden till gråskala eller lägga på en "gradient map" med svart och vit som bas så slipper du förstöra all färginformation i bilden.

Det övriga får nog någon annan svara på för ljussättning är inget jag är nåt vidare bra på. Brukar bara köra i naturligt ljus. :)
 
Att omvändla till svartvitt i kameran eller i photoshop brukar inte spela någon roll. Men jag skulle ändå köra med att konvertera i photoshop, det känns bättre tycker jag.
Plus att man alltid måste fixa till den svartvita bilden eftersom att den oftast blir gråblaskig. (tycker jag).

(Skolfotografen konverterade bara bilden till svartvit, och jag som har jämn färg i hud och hår på det kortet blev alldeles grå! skitfult). Men det har inte med saken att göra.
 
Neyvaa skrev:
Att omvändla till svartvitt i kameran eller i photoshop brukar inte spela någon roll.

Spelar mycket stor roll om man gör det i kameran eller i Photoshop. I Photoshop har man ett antal olika verktyg som man kan använda när man gör konverteringen, som alla ger rätt olika resultat. Då kan man välja vilket som ger bäst resultat. Så min rekommendation är att göra det i Photoshop.

Stefan
 
I det här fallet tror jag inte det spelar så stor roll, det är fråga om ett instruktionshäfte. Och då kan det ju t.om vara en fördel att se hur gråskalan blir direkt, så att kontraster man upplever i färg inte försvinner i svartvitt. Men med datorn kan ju sådant fixas i efterhand ändå kanske? Om kunskapen och tiden att göra det finns.
 
Graal skrev:
I det här fallet tror jag inte det spelar så stor roll, det är fråga om ett instruktionshäfte. Och då kan det ju t.om vara en fördel att se hur gråskalan blir direkt, så att kontraster man upplever i färg inte försvinner i svartvitt. Men med datorn kan ju sådant fixas i efterhand ändå kanske? Om kunskapen och tiden att göra det finns.

Just därför, eftersom det är så viktigt att få en bra kontrast i bilderna. Om man gör det i kameran blir bilderna grå och tråkiga.

Stefan
 
stefohl skrev:
Just därför, eftersom det är så viktigt att få en bra kontrast i bilderna. Om man gör det i kameran blir bilderna grå och tråkiga.

Stefan

Jasså kan man inte öka kontrasten i bilder (som fotats direkt i svartvitt) i efterhand? Fotar man i svartvitläget med kompaktkamera så ser man ju också lite hur gråskalan blir direkt och kan ändra i klädsel t.ex om kontrasten blir fel.
 
Graal skrev:
Jasså kan man inte öka kontrasten i bilder (som fotats direkt i svartvitt) i efterhand? Fotar man i svartvitläget med kompaktkamera så ser man ju också lite hur gråskalan blir direkt och kan ändra i klädsel t.ex om kontrasten blir fel.

Men om du gör det i Photoshop kan du påverka hur färgkontrasten överförs till en luminiscenskontrast. Du arbetar som om du hade ett antal olika Wrattenfilter tillgängliga.

Stefan
 
vad gäller ljuset så kan du börja med ett stort fönster och en bit vit kartong.

fast beror väl på om du skall göra instruktioner för hur man plockar ihop ett utedass eller använder en korkskruv.

Vad gäller kläder så går det mesta bra, svart och vitt kanske du ska undvika.

Det i kompositionen som det mesta tänket ligger:
Hur tydliggör man tex en rörelse eller en knapptryckning? Det kan vara bra att renodla så långt som möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.