Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tvinga fram kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

RawBeer [E.F.S]

Aktiv medlem
Förslag!!

Du har fått 10 kommentarer på dina bilder.
MEn för att kunna se alla dessa kommentarer så måste du själv ge 10 kommentarer på andra bilder.
Mao om du ger en kommentar på någon annans bild, så blir en kommentar synlig på din bild.

Mao man tvingas fram att ge kommentarer så man kan se de kommentarer man fått på sina egna bilder..

Tror inte att det är rätt väg att gå. Möjligtvis i kombination att vi börjar betygsätta kommentarer också. Fast jag tycker det verkar lite krångligt och svårt att få bra.

elmfeldt skrev:
Tror inte att det är rätt väg att gå. Möjligtvis i kombination att vi börjar betygsätta kommentarer också. Fast jag tycker det verkar lite krångligt och svårt att få bra.

nja betygsätta kommentarer är lite extremt?

Tänkte mest att det blir ju lika för alla.
För att få läsa en kommentar på sin bild så måste man ge en kommentar på någon annans bild.

De flesta vill ha kommentarer för att lära sig av sina misstag. Men då undrar jag om det inte är bättre att ni på fotosidan väljer en bild om dagen där fotografen får acceptera att bilden "hängs ut" och låta folk komma med konstruktiva kommentarer och då även debattera bilden.
Det är nog ofta som en del tycker en sak i en bild är bra medans andra inte tycker om den saken.

Men den här saken ska kanske lyftas över till en egen tråd.

/ Marcus

RawBeer skrev:
nja betygsätta kommentarer är väll lite extremt.

Tänkte mest att det blir ju lika för alla.
För att få läsa en kommentar på sin bild så måste man ge en kommentar på någon annans bild.

Men då blir det kanske bara kommentarer som:
Bra, snyggt, läckert.

Med andra ord små kommentarer som man skriver bara för att kunna få egna.

/ Marcus

Jo men då kan vi införa en funktion till.

Den heter betygsätta kommentarer :) hehehe

Där finns två altenativ ! Underkänd och Godkänd

Får du en kommentar som där motivering totalt saknas eller ingen feedback alls,

Så trycker man Underkänd på den kommentarer.

Men finns där en motivering/feedback så blir den Godkänd.

Nu kommer lite matte.
G = +1
U = -1

Ger du bra kommentarer får du G mao +1
efter 10 G kommentarer har du +10, dessa ger dig rätt att se 10 st kommentarer.

Som du då i din tur skall bedömma U/G.

Ger man bara en massa U kommentarer så hamnar man på en massa minus, och då får man skärpa sig och ge bättre kommentarer så man får ihop lite poäng.

Vitsen med det hela blir att man alltid vill ligga på minst +1 så man kan se en ny . ligger man på noll eller minus så får man ge sig ut o rösta lite.

Fast jag hade hoppats på att människor ger någolunda bra kommentarer från början. så slipper man hålla på med U/G.

Senast ändrad:
Ok, så jag som amatör som verkligen behöver kommentarer, tipx & trix, vad som kan bli bättre o.s.v. på bilder jag lägger ut kan inte få det, eller se de kommentarer jag fått, innan jag har givit ett antal för fotograferna konkreta och kreativa förslag på hur deras bilder skall bli bättre?
Hur i hela friden skall det gå till?

Någon vänlig själ som kan förklara för mig hur jag, som amatör, skall kunna ge kreativa och konkreta förslag till en proffsfotograf, väldigt duktig fotograf, duktigfotograf eller en helt vanlig fotograf?

Alla får 10 st tillgodo från början

/////
Någon vänlig själ som kan förklara för mig hur jag, som amatör, skall kunna ge kreativa och konkreta förslag till en proffsfotograf, väldigt duktig fotograf, duktigfotograf eller en helt vanlig fotograf?
//////

du kan ge kommentarer till mig :)

alla är inte proffs på denna sidan.
dessutom behöver man inte ge kritik helatiden,
du kan tycka en sak är jätte bra gjord och kommentera det.

Jag förstår vad du är ute efter Robert, det är en god tanke men tyvärr är det nog ingen bra ide att tvinga till sig kommentarer, man får fortsätta att vänja sig vid att inte få mycket feedback, om det är divafasoner eller lathet m m det vet jag inte men fortsätt att kommentera andras bilder är mitt bästa tips.

Jag tycker inte resonemanget att det bara blir "dåliga" eller innehållslösa komentare håller. Prolemet men komentarerna är att folk inte tar sig tid att skriva. Har man väl markerat fältet och brörjat skriva så skriver man något mer om man har något att säga. Annars så kanske man bara skriver bra fin eller likande. Något jag inte tycker är helt fel för då vet jag i alla fall att min bild har berört och någon där ute har tyckt den är bra.

Att sen ett minder antal medlemar skriver komentarer för att få poäng spelar väll inte så stor roll.

Att få minus poäng på sina komentarer tycker jag inte bringar något framåt. Är man osäker på vad man tycker så kanske man skippar att skiva för att inte få minus. Bättre att det finns en ruta som säger bra, konstruktiv kritik och man får ett plus av den komentaren.

Tycker inte heller att man ska behöva ge komentarer för att få se komentarer. Bättre att begränsa antalet bilder man får ladda upp till hur mycket komentarer man ger. Så gör de på photosig och där tycker ja det funkar mycket bra. Inte mycket "skit" komentarer så som det befaras här på fotosidan.
Jag förstår vad du är ute efter Robert, det är en god tanke men tyvärr är det nog ingen bra ide att tvinga till sig kommentarer, man får fortsätta att vänja sig vid att inte få mycket feedback, om det är divafasoner eller lathet m m det vet jag inte men fortsätt att kommentera andras bilder är mitt bästa tips.
Att många inte komenterar tror jag beror på att man inte vet vad man ska skriva eller inte vågar. Att då tvinga fram komentarer gör att folk kommer lära sig skriva kommentarer. Efter 15 "bra bild" så kommer man nog vilja skriva något mer och på så sätt höjs kvaliten på kommentarerna. Att ha det som vi har det nu gör att man bara kommenterar kanske var tionde bild i bästa fall och det betyder att alla bilder får inte komentarer, bara de som är bra eller dåliga. Och tyvärr så ligger de flesta bilder på medium och får inga komentarer.

Håller med.
Men vi människor har ett säreget drag som heter anpassning.
Tvingas man in i nått så anpassar man sig rätt så fort.

////
Fast jag hade hoppats på att människor ger någolunda bra kommentarer från början. så slipper man hålla på med U/G.
///

Att ge kommentarer på en bild som är medium borde ju vara den bästa bilden.

Det visar att det finns nått som är bra men inte lyckats helt.

Men tyvärr kommer jag inte på någon annan lösning på det här med kommentarer.

jag tycker att något borde göras.
Och det är så fort så möjligt.

Sen om det blir snygg, bra bild, dålig bild.
tja tror att som (martinh) skrev, att efter 15 kommentarer så blir det bättre.
Men alla är ju här av egen fri vilja, som behöver en sprak i röven för att komma igång att rösta.

Jag tycker att antalet kommentarer man får på en bild även är en mätare över hur lyckad och framförallt engagerande bilden är. Särkilt om man sätter det i samband med hur många visningar bilden har då, undantaget naket förstås ;-)

Som jag ser det med att ha en ratio 1:1 där en given kommentar ger en synlig kommentar på egen bild blir det helt omöjligt i längden eftersom jag inte vet hur många kommentarer mina bilder får ihop. Då måste jag kommentera en massa bilder för att "låsa upp" alla eventuella kommentarer på egna bilder. Är det 2, 5, 10, 20 kommentarer de egna bilderna har? Det vet jag inte om jag inte hela tiden kommenterar mer än vad jag får kommentarer. Om jag har varit bortrest en helg måste jag slänga iväg en hel massa kommentarer barar för att ta reda på hur mycket de egna bilderna kommenterats.

Njae, jag tror inte det kommmer att funka. Grundtanken är dock rätt, något är nog på sin plats att införas.

Stackars Terje om 1:1 genomförs, då får han skriva kommentarer dygnet runt :)

Fast han borde få 5000 extrapoäng för varje artikel han skriver.

Att ha så att man låser upp komentarer funkar ju inte, det betyder bara att folk som har mycket komentarer på sina bilder måste ge mycket komentarer och de som inte har några komentarer inte ger några. Då har vi inte uppnåt något. Bättre att de första 3 komentarerna på en bilde ger extra poäng t.ex. då kommenterar man ju heldre okomenterade bilder och det vill vi ju...

Daniel Ahlin skrev:
Stackars Terje om 1:1 genomförs, då får han skriva kommentarer dygnet runt :)

Fast han borde få 5000 extrapoäng för varje artikel han skriver.

Tack Daniel för dina artikelpoäng, det värmer! :)
För ordnings skull så får jag inte fler kommentarer än andra! Kolla på mina bilder och titta själv!

Fast besöksantalet är stort är andelen kommentarer mycket liten. De flesta väljer väl att titta på bilderna och låta sig inspireras...

Sedan är det ju vanligt att många tycker sig ha svårt att ge konstruktiva kommentarer till mina bilder - många tycks ha svårt att hitta brister...

Fast bildkommenterandet handlar väl inte enbart om att leta brister? Eller?

Terje
(med viss risk att några kommer missuppfatta mig...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar