ANNONS
Annons

Tveksam till Canon EF 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)

classeclaes

Aktiv medlem
Köpte en Canon EF 24-70 på Fotokungen på Södermalm förra veckan. Har inte hunnit testa den fullt ut men de första testerna imponerar inte helt. Jag misstänker att den inte fokuserar korrekt. Det första jag lade märke till var dock att fokusringen inte är helt tajt. Den glappar något vilket jag inte upplevt på någon anna L-glugg. Även zoom-ringen är inte 100% tajt. Att de kan få lite spel efter en tids hårt användande kanske man får räkna med men på en sprillans nytt objekt, skall det vara så? Jag funderar på att lämna in objektivet tillsammans med huset för en kallibrering.

Jag har en 24-70 och varken fokusringen eller zoomringen glappar.
Däremot blev jag tvungen att lämna in objektivet på kalibrering pga att det felfokuserade rätt rejält.
Efter att det blev gjort är jag bara helnöjd med objektivet.
Verkar vara ganska vanligt problem på det här objektivet.
Ganska tråkigt när man lägger ut 12.000:-

Justeringen går på garantin!

24-70/2,8 L är knivskarp men många gånger så måste hus o glugg justeras ang autofokusen, vilket Canon gör inom ramen för garantin. Sedan så brister Canons kvalitetskontroll ibland, är gluggen "rutten" - kräv att få en ny!
/johan e

classeclaes skrev:
Köpte en Canon EF 24-70 på Fotokungen på Södermalm förra veckan. Har inte hunnit testa den fullt ut men de första testerna imponerar inte helt. Jag misstänker att den inte fokuserar korrekt. Det första jag lade märke till var dock att fokusringen inte är helt tajt. Den glappar något vilket jag inte upplevt på någon anna L-glugg. Även zoom-ringen är inte 100% tajt. Att de kan få lite spel efter en tids hårt användande kanske man får räkna med men på en sprillans nytt objekt, skall det vara så? Jag funderar på att lämna in objektivet tillsammans med huset för en kallibrering.
Kollade just min egen glugg och kom fram till följande. Zoomringen glappar ingenting men är något lite trögare imot 24-läget och blir lite lättare mot 70-läget. Den skillnaden har dock jämnats ut efter en tids användning, det var större skillnad när jag köpte den för ca 6 månader sen. Focusringen glappar något lite, kanske en halv millimeter åt varje håll innan den börjar ta. Inget att fästa sig vid. Större glapp kan vara irriterande, men påverkar sällan funktionen. I övrigt så kan jag säga att ett friskt ex är en otroligt bra optik som ger knivskärpa från 2,8 på alla brännvidder. Dessutom är kontrast och färger på topp med den gluggen. Bortsett från min förra Nikon 17-55 så har jag aldrig varit lika nöjd med någon annan normalglugg.

24-70 2,8 är mycket bra, men ska man ha någon nytta av korta skärpedjup måste huset och gluggen fokusjusteras.
ALLA mina Canon-kameror har felfokuserat.

Dez skrev:
24-70 2,8 är mycket bra, men ska man ha någon nytta av korta skärpedjup måste huset och gluggen fokusjusteras.
ALLA mina Canon-kameror har felfokuserat.
Stämmer nog rätt bra. Jag har justerat alla mina gluggar hittills, tur man har en Mark III.

Tack för svaren

Tack för era svar och synpunkter.

Skulle nån med en fullt fungerande glugg kunna lägga upp en obehandlad bild i full upplösning (närbild på öga eller beskuren detaljbild) så jag har nått att jämföra med. Är ganska kräsen så jag vet inte riktigt vad jag kan kräva att den skall prestera.

Hur fungerar en kallibrering egenligen? Justeras endast objektivet i förhållande till kameran? Måste man göra om den processen isf om man köper nytt hus alt. vill fota film med min gamla EOS 30:ia? Borde man kanske kallibrera alla sina L-gluggar (17-40 4L, 70-200 4L)? Har inte haft några större problem men ibland händer det ju att man upplever att man för oförtjänt oskarpa bilder vilket då kanske berott på att objektiven inte varit fullt kallibrerade.

Re: Tack för svaren

classeclaes skrev:
Tack för era svar och synpunkter.

Skulle nån med en fullt fungerande glugg kunna lägga upp en obehandlad bild i full upplösning (närbild på öga eller beskuren detaljbild) så jag har nått att jämföra med. Är ganska kräsen så jag vet inte riktigt vad jag kan kräva att den skall prestera.

Hur fungerar en kallibrering egenligen? Justeras endast objektivet i förhållande till kameran? Måste man göra om den processen isf om man köper nytt hus alt. vill fota film med min gamla EOS 30:ia? Borde man kanske kallibrera alla sina L-gluggar (17-40 4L, 70-200 4L)? Har inte haft några större problem men ibland händer det ju att man upplever att man för oförtjänt oskarpa bilder vilket då kanske berott på att objektiven inte varit fullt kallibrerade.
Jag bifogar en helt obehandlad JPEG konverterad i DPP, 100% crop, tagen på 68 mm läget med bl 2,8 ISO 400.. Hoppas du får en uppfattning om vad objektivet kan prestera.

Bilagor

• _80r0639.jpg
    _80r0639.jpg
    79.4 KB · Visningar: 234
Måste bara tillägga att efter skärpning så blir bilden knivskarp, men jag tycker att resultatet obehandlat i 100% crop ändå är rätt imponerande.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto