Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tvdosan som trådlös utlösare?!

Produkter
(logga in för att koppla)

igril

Ny medlem
Hej jag har försökt lista ut min kameras irutlösare med med hjälp av tvdosan. chansen att det skulle vara samma signaler borde finnas om man har lite tur?! eller hitta någon sorts spec till kamerans irmottagare och bygga en egen, eller programera en tex tvdosa?

Har en Nikon d40..

Intressant tanke, konstigt om ingen testat det förr? Men ang. det tekniska, eftersom din kamera har ett IR-öga för fjärrutlösare så skulle det enklaste vara en programerbar fjärrkontroll, möjligen en handdator med Windows Mobile + IR-port eller en laptop med IR port. Möjligheterna finns att använda de som utlösare fast det kräver 3'e parts program i de flesta fall.
T.o.m. en mp3 spelare som t.ex. iPod eller vissa mobiler fungerar med/eller utan billiga tillbehör (IR-sändaröga med 3,5 mm kontakt, ca 75 kr sist jag såg en). Har man någon av de nämnda så omvandlar man IR koden till en ljudfil som man döper till något, t.ex. "Ta kort" och för över den till sin mp3 spelare/telefon, gissa vad som händer då man spelar "Ta kort" ;) men själva konverteringen är överkurs och måste göras exakt för att IR koden skall fungera.
Det enastående med IR-öga på iPod är att max. räckvid påstås vara ca 100 meter... Mot ca 10-20 meter för en vanlig tv kontroll.

Knepet för dig Frida är att du behöver en orginalutlösare som du kan lära upp din programerbara kontroll med. Så har du någon bekant fotograf med rätt utlösare så...

mvh
Håkan

Det går om man har en programerbar fjärrkontroll.

Till ex. min fjärr så finns det till och med koder att ladda ned från nätet (det är en enklare variant men kan programmeras via "brus" från högtalarna). Jag har också lyckats styra kameran från min Ipaq (finns också att ladda ned).

Ingen av lösningarna är dock speciellt smidig så jag har aldrig använt dem "på allvar".

Jag har lyckats med göra en mp3 "låt" som man kan styra en d40 med om man tex en Ipod. Man behöver bara bygga en ir diod kontakt. Kan fixa bilder om du vill.

Markusg_ skrev:
Jag har lyckats med göra en mp3 "låt" som man kan styra en d40 med om man tex en Ipod. Man behöver bara bygga en ir diod kontakt. Kan fixa bilder om du vill.

Skämtar ni nu?

Går det aatt programmera en Sony Ericsson k750i så att det går att använda det ir ögat?

MVH Markus

LITE OT: För något år sen vare modellflyguppvisning i barkarby. Vare inte någon som kom o ställde in sin fjärrkontroll på samma frekvens som flygplanen som körde i barkarby och störta?

Aja hur som helst smart ide

holymaco skrev:
Skämtar ni nu?

Går det aatt programmera en Sony Ericsson k750i så att det går att använda det ir ögat?

MVH Markus

Hade vart en kul tanke om man kunde trigga kameran via ir från sin mobil.....

någon som vet?

dannedansk skrev:
LITE OT: För något år sen vare modellflyguppvisning i barkarby. Vare inte någon som kom o ställde in sin fjärrkontroll på samma frekvens som flygplanen som körde i barkarby och störta?

Aja hur som helst smart ide
Hmm, du får skilja på IR-ljus och radiovågor. RC-flyg brukar ligga runt 35 MHz, IR-ljus >3 THz (3 000 000 MHz). Det som troligtvis hänt är att två piloter har använt samma frekvens i sina radiosändare och därför "krockat" och orsakat kraschen.

Troligen är IR-porten i en vanlig mobil svagare än en orginalutlösare. Sk.smart phones har däremot kraftigare saker under skalet. Kör man med Windows Mobile i sin "smartlur" så finns det ett program som heter Total Remote för PocketPC som fungerar.
Total Remote används även för signalkonvertering i iPod hacket jag skrev om.

/Håkan

Om du har en multifjärr så är det hela ganska enkelt. Programera in koden 298 i fjärren och sätt kameran i utlösarläge. Tryck play på fjärrkontrollen och voila! Du har ett foto!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar