Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tvdosan som trådlös utlösare?!
- Trådstartare igril
- Start datum
h.pettson
Aktiv medlem
Intressant tanke, konstigt om ingen testat det förr? Men ang. det tekniska, eftersom din kamera har ett IR-öga för fjärrutlösare så skulle det enklaste vara en programerbar fjärrkontroll, möjligen en handdator med Windows Mobile + IR-port eller en laptop med IR port. Möjligheterna finns att använda de som utlösare fast det kräver 3'e parts program i de flesta fall.
T.o.m. en mp3 spelare som t.ex. iPod eller vissa mobiler fungerar med/eller utan billiga tillbehör (IR-sändaröga med 3,5 mm kontakt, ca 75 kr sist jag såg en). Har man någon av de nämnda så omvandlar man IR koden till en ljudfil som man döper till något, t.ex. "Ta kort" och för över den till sin mp3 spelare/telefon, gissa vad som händer då man spelar "Ta kort" men själva konverteringen är överkurs och måste göras exakt för att IR koden skall fungera.
Det enastående med IR-öga på iPod är att max. räckvid påstås vara ca 100 meter... Mot ca 10-20 meter för en vanlig tv kontroll.
Knepet för dig Frida är att du behöver en orginalutlösare som du kan lära upp din programerbara kontroll med. Så har du någon bekant fotograf med rätt utlösare så...
mvh
Håkan
T.o.m. en mp3 spelare som t.ex. iPod eller vissa mobiler fungerar med/eller utan billiga tillbehör (IR-sändaröga med 3,5 mm kontakt, ca 75 kr sist jag såg en). Har man någon av de nämnda så omvandlar man IR koden till en ljudfil som man döper till något, t.ex. "Ta kort" och för över den till sin mp3 spelare/telefon, gissa vad som händer då man spelar "Ta kort" men själva konverteringen är överkurs och måste göras exakt för att IR koden skall fungera.
Det enastående med IR-öga på iPod är att max. räckvid påstås vara ca 100 meter... Mot ca 10-20 meter för en vanlig tv kontroll.
Knepet för dig Frida är att du behöver en orginalutlösare som du kan lära upp din programerbara kontroll med. Så har du någon bekant fotograf med rätt utlösare så...
mvh
Håkan
Tobiasl
Aktiv medlem
Det går om man har en programerbar fjärrkontroll.
Till ex. min fjärr så finns det till och med koder att ladda ned från nätet (det är en enklare variant men kan programmeras via "brus" från högtalarna). Jag har också lyckats styra kameran från min Ipaq (finns också att ladda ned).
Ingen av lösningarna är dock speciellt smidig så jag har aldrig använt dem "på allvar".
Till ex. min fjärr så finns det till och med koder att ladda ned från nätet (det är en enklare variant men kan programmeras via "brus" från högtalarna). Jag har också lyckats styra kameran från min Ipaq (finns också att ladda ned).
Ingen av lösningarna är dock speciellt smidig så jag har aldrig använt dem "på allvar".
holymaco
Medlem
Markusg_ skrev:
Jag har lyckats med göra en mp3 "låt" som man kan styra en d40 med om man tex en Ipod. Man behöver bara bygga en ir diod kontakt. Kan fixa bilder om du vill.
Skämtar ni nu?
Går det aatt programmera en Sony Ericsson k750i så att det går att använda det ir ögat?
MVH Markus
dannedansk
Aktiv medlem
LITE OT: För något år sen vare modellflyguppvisning i barkarby. Vare inte någon som kom o ställde in sin fjärrkontroll på samma frekvens som flygplanen som körde i barkarby och störta?
Aja hur som helst smart ide
holmbo
Aktiv medlem
Här är en tråd som viserligen ligger i Pentax-forumet, men där finns dom som provat på andra kameror också (D80 tex i sista inlägget)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73850&perpage=15&pagenumber=1
//Lars
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73850&perpage=15&pagenumber=1
//Lars
holmbo
Aktiv medlem
En tråd till där dom lyckats bättre än i inlägget jag hänvisade till.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=22141784
//Lars
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=22141784
//Lars
JR.
Aktiv medlem
holymaco skrev:
Skämtar ni nu?
Går det aatt programmera en Sony Ericsson k750i så att det går att använda det ir ögat?
MVH Markus
Hade vart en kul tanke om man kunde trigga kameran via ir från sin mobil.....
någon som vet?
Emil-G
Aktiv medlem
Hmm, du får skilja på IR-ljus och radiovågor. RC-flyg brukar ligga runt 35 MHz, IR-ljus >3 THz (3 000 000 MHz). Det som troligtvis hänt är att två piloter har använt samma frekvens i sina radiosändare och därför "krockat" och orsakat kraschen.dannedansk skrev:
LITE OT: För något år sen vare modellflyguppvisning i barkarby. Vare inte någon som kom o ställde in sin fjärrkontroll på samma frekvens som flygplanen som körde i barkarby och störta?
h.pettson
Aktiv medlem
Troligen är IR-porten i en vanlig mobil svagare än en orginalutlösare. Sk.smart phones har däremot kraftigare saker under skalet. Kör man med Windows Mobile i sin "smartlur" så finns det ett program som heter Total Remote för PocketPC som fungerar.
Total Remote används även för signalkonvertering i iPod hacket jag skrev om.
/Håkan
Total Remote används även för signalkonvertering i iPod hacket jag skrev om.
/Håkan
tomten_alle
Aktiv medlem
Om du har en multifjärr så är det hela ganska enkelt. Programera in koden 298 i fjärren och sätt kameran i utlösarläge. Tryck play på fjärrkontrollen och voila! Du har ett foto!
tomten_alle
Aktiv medlem
Nej, tyvärr. Min fix fungerar bara på Nikon.