Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tv-läget plötsligt helmanuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Feedback

Avslutat medlemskap
Tjena,

Efter en helg ute bland krogarna och nätter framför datorn, så består frågan!

Vid de tillfällen jag ställt programvalsratten på Tv (slutartidsprio), uppkommer ibland ett mycket märkligt ting tre till fyra gånger under en natt.
När jag roterar på hjulet för att ändra slutartid ser jag hur bländarvärdet ändras på lcd-skärmen. Den slutartid jag tidigare valt stod kvar, precis som jag skulle köra manuellt.
Givetvis gjorde jag ett försök att hålla in knappen som möjliggör exp.kompensation/justering av slutartid, och därefter samtidigt snurra på hjulet.

Men... Ingenting mer än bländarvärdet ändrades fortfarande!
Även om jag bytte programval och sedan återgick till Tv bestod problemet, tills jag stängde av kameran och slog på den.

Krogutrustningen bestod av eos350d (ef-s 17-55) & 430EX.

Någon som har en aning?

Mvh. Nicklas

hej
det är inte så du har safe shift enablat. DVS kameran förhindrar en felexponering?

DVS ställer du orellistisk tid så ser kameran till att kompencera så du får rätt exponering.

Bara en tanke

Vad jag vet finns inte denna funktion på en så enkel kamera som eos-350D?

Vanligtvis kan jag sätta de slutartider jag önskar.

oki, kommer inte ihåg, har ju haft en 350D.
Men det kan ju vara så det finns jämt, men som du säger, slå av o på botade ju det hela.

Glapp i objektiv eller blixtfästet?

Vad fick du för tid då? Det e inte blixten som spökade till det? Var den i HS läge?

Du kan ju då få lurigta fenomen, ett CF läge ger ju 1/200

Roine

Okey, att de är glapp är ingen omöjlighet. Men blixten är bra åtdragen och har aldrig varit med om något tidigare. Min känsla är att blixten spökat till det.

Jag ville ha en tid runt 1/6 och plötsligt va bländaren runt f20.
cf-funktionen använder jag aldrig för att låsa på högsta synktid, blixten ställd på andra ridån genom blixtens meny.

Feedback skrev:
Tjena,

Vid de tillfällen jag ställt programvalsratten på Tv (slutartidsprio), uppkommer ibland ett mycket märkligt ting tre till fyra gånger under en natt.
När jag roterar på hjulet för att ändra slutartid ser jag hur bländarvärdet ändras på lcd-skärmen. Den slutartid jag tidigare valt stod kvar, precis som jag skulle köra manuellt.
Givetvis gjorde jag ett försök att hålla in knappen som möjliggör exp.kompensation/justering av slutartid, och därefter samtidigt snurra på hjulet.

Mvh. Nicklas

Det är precis så som exponeringskompensation är tänkt att fungera!
Du ställer in t.ex tiden, och kameran väljer bländare. Om du sedan säger åt kameran att under- eller överexponera med exp.kompensation så är det bländaren som ändras och tiden står kvar som du ställde in den.
Eller menar du att det inte går att gå ur kompensationsläget utan att stänga av kameran?

tombom skrev:
Det är precis så som exponeringskompensation är tänkt att fungera!
Du ställer in t.ex tiden, och kameran väljer bländare. Om du sedan säger åt kameran att under- eller överexponera med exp.kompensation så är det bländaren som ändras och tiden står kvar som du ställde in den.
Eller menar du att det inte går att gå ur kompensationsläget utan att stänga av kameran?
Ja precis nu klarnade det! Där har vi en perfekt förklaring på vad som uppstod.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar