Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV i datorn - lämpligt kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Jag håller på med litet labbande för att få TV i datorn. Ibland vill man titta på en kanal och spela in en annan som har någonting intressant samtidigt, men det är ju inte lika enkelt som förr, nu med digital-TV. Det krävs ju en digitalmottagare för vardera om det skall bli något...

Vi har två digitalboxar, jag tänkte använda den ena för att spela in på datorn. Jag köpte därför ett enkelt TV-kort, digitalt, hos Kjell & Co och tänkte montera i dag tillsammans med en extra antenn. Men så slog det mig att jag nog tänkt fel, om jag vill kunna koppla till digitalboxen från Boxer, skall jag ha ett analogt kort då?

När jag försöker lära mig på olika ställen på nätet kommer jag fram till att det nog är ett analogt kort jag skall ha. Om det nu inte är så att man kan koppla en Boxer-digitalbox till det digitala kortet, det blir kanske kaka på kaka eftersom kortet redan är klart för de fria kanalerna men saknar kortplats?

Vi bor ute i bushen och har alltså egen "vanlig" TV-antenn och digitalbox, inte kabel-TV som i stan och inte parabol... Någon som är hemma på sådant här?
 
Låter kanske som skryt, men nu har jag tänkt... Det måste vara ett analogt kort jag skall ha. Då blir ju datorn som en analog TV, och en sådan kan man ju koppla en digitalbox till för att titta på de digitala sändningarna. Och det är ju precis vad jag tänkt mig.

Det digitala kortet är ju en digitalbox i sig själv så att säga. Att koppla ännu en digitalbox till det blir väl kaka på kaka, en seriekoppling av digitalboxar, och det är kanske inte så lyckat? Någon som vet om det funkar?

Men byter jag till ett analogt kort måste det bli rätt, vad jag förstår (även om det inte är så mycket i de här sammanhangen). Tur att jag inte hann bryta förpackningen.
 
Låter kanske som skryt, men nu har jag tänkt... Det måste vara ett analogt kort jag skall ha. Då blir ju datorn som en analog TV, och en sådan kan man ju koppla en digitalbox till för att titta på de digitala sändningarna. Och det är ju precis vad jag tänkt mig.

Det digitala kortet är ju en digitalbox i sig själv så att säga. Att koppla ännu en digitalbox till det blir väl kaka på kaka, en seriekoppling av digitalboxar, och det är kanske inte så lyckat? Någon som vet om det funkar?

Men byter jag till ett analogt kort måste det bli rätt, vad jag förstår (även om det inte är så mycket i de här sammanhangen). Tur att jag inte hann bryta förpackningen.

Hänger inte riktigt med. Vill du kunna spela in på datorn titta på TV på en annan kanal och sedan titta från Datorn på TV:n? Har TV: flera ingångar? Förstår inte riktigt varför du vill koppla ihop digitalbox/kortet, är lite trög idag :)
 
Hänger inte riktigt med. Vill du kunna spela in på datorn titta på TV på en annan kanal och sedan titta från Datorn på TV:n? Har TV: flera ingångar? Förstår inte riktigt varför du vill koppla ihop digitalbox/kortet, är lite trög idag :)

Säg att vi gärna vill se ett naturprogram och en film samma kväll, men de visas samtidigt på olika kanaler. Med landsorts-TV går det då inte att se det ena programmet och spela in det andra. Det kan jag lösa genom att koppla upp DVD-spelaren och en annan TV med en andra box, men på grund av platsbrist vill jag hellre använda befintlig utrustning i samma rum, dvs datorn. Därför ett TV-kort till den, så att den blir en inspelningsenhet, som sedan visar det andra programmet på ordinarie TV:n -den biten är löst med en HDMI-kabel, funkar förträffligt.

Det finns naturligtvis andra lösningar, som att använda den extra digitalboxen till DVD-spelaren (den "under TV:n", inte datorns) men då blir det till att krypa runt och joxa med inkopplingar för att få rätt kanal på den, och det ids jag inte.
 
Tack Jan!

Det hade naturligtvis varit rätt från början, men med ett analogt TV-kort med tillkopplad digitalbox från Boxer måste det bli samma sak. Det digitala kortet jag köpt har inte kortplats, så det kan bara ta emot de fria kanalerna. Om jag byter det till ett analogt och sedan ansluter vår extra Boxer-digitalbox får jag samma effekt som kortet du länkat till. Den extra boxen kostade 1kr när vi förlängde avtalet, och TV-kortet 349:- så det blir ganska billigt också.
 
Jag håller på med litet labbande för att få TV i datorn. Ibland vill man titta på en kanal och spela in en annan som har någonting intressant samtidigt, men det är ju inte lika enkelt som förr, nu med digital-TV. Det krävs ju en digitalmottagare för vardera om det skall bli något...

Vi har två digitalboxar, jag tänkte använda den ena för att spela in på datorn. Jag köpte därför ett enkelt TV-kort, digitalt, hos Kjell & Co och tänkte montera i dag tillsammans med en extra antenn. Men så slog det mig att jag nog tänkt fel, om jag vill kunna koppla till digitalboxen från Boxer, skall jag ha ett analogt kort då?

När jag försöker lära mig på olika ställen på nätet kommer jag fram till att det nog är ett analogt kort jag skall ha. Om det nu inte är så att man kan koppla en Boxer-digitalbox till det digitala kortet, det blir kanske kaka på kaka eftersom kortet redan är klart för de fria kanalerna men saknar kortplats?

Vi bor ute i bushen och har alltså egen "vanlig" TV-antenn och digitalbox, inte kabel-TV som i stan och inte parabol... Någon som är hemma på sådant här?


Terratec har en hel del trevliga kort och programvaror som gör om datorn till en tv. http://www.terratec.net/en/

Med denna kommer du långt:
http://www.terratec.net/en/products/Cinergy_HT_PCI_1828.html
 
Tack Jan!

Det hade naturligtvis varit rätt från början, men med ett analogt TV-kort med tillkopplad digitalbox från Boxer måste det bli samma sak. Det digitala kortet jag köpt har inte kortplats, så det kan bara ta emot de fria kanalerna. Om jag byter det till ett analogt och sedan ansluter vår extra Boxer-digitalbox får jag samma effekt som kortet du länkat till. Den extra boxen kostade 1kr när vi förlängde avtalet, och TV-kortet 349:- så det blir ganska billigt också.

du kommer få en sämre bild när du omvandlar från digitalt till analogt och sedan till digitalt igen.

enda nackdelen med min lösning (förutom priset då) är att det inte har stöd för mpg4 (HD sändningar)

det är förresten ett video-in kort du skall ha och inte ett tv-kort om du skall köra från en dekoder till datorn.
 
du kommer få en sämre bild när du omvandlar från digitalt till analogt och sedan till digitalt igen.

enda nackdelen med min lösning (förutom priset då) är att det inte har stöd för mpg4 (HD sändningar)

det är förresten ett video-in kort du skall ha och inte ett tv-kort om du skall köra från en dekoder till datorn.

Du menar att det funkar inte med ett analogt TV-kort? Då är det kanske lika bra att behålla det digitala kortet jag köpt, och svälja att det bara tar de fria kanalerna. Det är förresten oftast där kollisionerna dyker upp, så i och för sig räcker det långt. Jag är som sagt väldigt dåligt insatt i sådant här, vi vill bara ha till en enkel lösning de gånger två intressanta program kolliderar.
 
Har du kollat om du har video-in på kortet du har köpt? På många analoga tv-kort finns det ett, visserligen oftast s-video eller komposit men... Och även systemkraven ifall du har en gammal dator, inspelning högupplöst kräver en del.
 
Du menar att det funkar inte med ett analogt TV-kort? Då är det kanske lika bra att behålla det digitala kortet jag köpt, och svälja att det bara tar de fria kanalerna. Det är förresten oftast där kollisionerna dyker upp, så i och för sig räcker det långt. Jag är som sagt väldigt dåligt insatt i sådant här, vi vill bara ha till en enkel lösning de gånger två intressanta program kolliderar.

är nog ganska säker på att ett TV-kort inte löser ditt problem. Men vissa grafikkort har en Video-IN port.

tyvärr är jag för dåligt påläst för att kunna rekomendera dig specifika prylar..
 
Det finns ju många tv-kort som har analog ingång också, förrutom själva tv-mottagaren. Det här t.ex. http://www.mycom.se/product_info.php?products_id=56215 (Det är garanterat långt ifrån det billigaste combo-kortet, jag bara tog det första jag hittade på den första sidan jag gick in på).

Men med ett digitalt kort så ska man som jag har förstått det kunna sätta i ett annat kort som i sin tur tar en CA-modul som i sin tur tar programkortet. Jag letar efter en bra sådan lösning med ett DVB-C-kort med dubbla mottagare.
 
Det finns ju många tv-kort som har analog ingång också, förrutom själva tv-mottagaren. Det här t.ex. http://www.mycom.se/product_info.php?products_id=56215 (Det är garanterat långt ifrån det billigaste combo-kortet, jag bara tog det första jag hittade på den första sidan jag gick in på).

Men med ett digitalt kort så ska man som jag har förstått det kunna sätta i ett annat kort som i sin tur tar en CA-modul som i sin tur tar programkortet. Jag letar efter en bra sådan lösning med ett DVB-C-kort med dubbla mottagare.

Kika här:
http://www.terratec.net/en/
 

Tackar för den länken! Jag har länge letat efter en bra lösning som man vet fungerar. Att köpa ett kort och en CI-modul (skrev fel tidigare) separat känns inget lockande, då det känns som bäddat för kompatibilitetsproblem. Dessutom har de ytterst få lösningar jag har kikat på tidigare varit hyffsat dyra, betydligt dyrare än de 129€ som de tar för sitt paket!

Ursäkta ot! :)
 
Nu är det klart med TV i datorn. Efter litet diskussion i butiken bästämde jag mig för att behålla det digitala TV-kortet och installerade det i går. Det blev alldeles utmärkt, till och med den lilla pinnen till antenn som följde med kortet gav bild och ljud, om än litet darrigt. Med en kraftigare inomhusantenn blev det perfekt.

Målet var att kunna spela in ett program samtidigt som vi tittar på ett annat, och det är nu uppnått. I går kväll spelade jag in TV2 på datorn samtidigt som vi tittade på TV4 Fakta på TV:n, och sedan spelade vi upp TV2-programmet på TV:n via en HDMI-kabel. Det går också att spela in ett program på "ordinarie" DVD-spelaren vid TV:n, och samtidigt titta på ett annat från datorn via HDMI-kabeln.

Det analoga kortet hade inte varit användbart, jag tänkte galet när jag jämställde det med en analog TV och tillkopplad digitalbox. Där använder man inte antennkabel för överföring box-TV utan scart (numera även HDMI) och alltså en helt annan ingång än antennkontakten.

Men nu blev det i alla fall som vi tänkt oss, och det funkar utmärkt. Kul och skönt!
 
Så galet tänkte du nog inte, en digitalbox med scart ut går att koppla till tex St Labs analoga tv-kort (Kjell&Co): adapter med scart -> s-video som kopplas till tv-kortet. Och ljudet plockas mha rca-kontakter från samma adaptern till tv-kortets audio in (om jag inte minns fel). Lite roddigt och mer kablar alltså men det löste sig ju smidigare för dig.
 
Tackar, Jyrki! Under hundpromenader i dag funderade jag just över om det finns möjlighet att koppla scart till s-video, och det gör det alltså, där ser man. Jag lägger detta på minnet!

För tillfället räcker den lösning jag fick till, vi har bara ett programkort från Boxer och vi ser inget stort behov av att ha två, det är inte värt extrakostnaden för oss som inte är TV-holic om man säger ;-) Men skulle behovet uppstå är det bra att veta att det finns lösningar.
 
Notera dock att scart är analog överföring. Betydligt sämre bild än med digital överföring altså.

Angående "problemet" (även om det i det här fallet inte är ett problem) med att bara ha ett programkort så går det åtminståne hos combort att hyra ett extra programkort för 99:-/månad. En fullkomligt horribel kostnad för att få möjlighet att spela in med något annat än en digitalbox med inbygd hårddisk. Men det finns också "kortduplicerare" vet jag. Jag har sett någon variant där den ena enheten är ungefär som en kortadapter, den passar i kortplatsen och har en egen kortplats för programkortet. Sen skickar den nån information till den andra enheten, som man sätter i den andra mottagarens kortplats. Huruvida detta är lagligt har jag dock ingen aning om! Däremot är jag mycket intresserad av att veta det om någon annan vet, för om det ÄR lagligt så köper jag hellre en sådan lösning för 1200:- eller vad den nu kan kosta, än betalar 99:- i månaden till comhem för ett extra kort.
 
SVT har jag inte kollat på sedan någon gång förrförra årtiondet :)

De flesta kanaler har ju liknande streamande lösningar, men det är ju bara bra om det är något speciellt man vill titta på, serier och dyl. Jag tycker det är tillräckligt många val bara med att välja kanal :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.