Annons

Två skall bort.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Spettet

Aktiv medlem
Har beslutsvånda!
Skall uppgrader/byta ut lite utrustning till min 350D.
Har idag EF-S 18-55 + Tamron AF 70-300/4-5,6 LD 1:2 Macro. Kör på den inbyggda blixten.

Alt.1: Canon EF 50/1,8 II DC + Sigma EF-500 DG Super II (alt. Canon Speedlite 430EX har inte bestämt mig).

Alt.2: Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro

Alt.3: Canon EF 70-200/4,0 L USM

Skulle vilja ha rubbet men två alternativ måste tyvärr bort. :(
Vilket skulle ni ha valt glad för förslag och synpnkter.

//Håkan
 
Vad har du tänkt att fota för något?

Kan själv säga att jag är supernöjd med mitt 50mm 1.8 och även mitt 70-200 2.8 och jag har hört att 4 ska ta lika fina bilder..

Kanske inte hjälpte dig så mycket men :) , jag skulle nog valt 70-200mm 4

MVH Billy
 
billyskate skrev:
Vad har du tänkt att fota för något?

Kan själv säga att jag är supernöjd med mitt 50mm 1.8 och även mitt 70-200 2.8 och jag har hört att 4 ska ta lika fina bilder..

Kanske inte hjälpte dig så mycket men :) , jag skulle nog valt 70-200mm 4

MVH Billy

Jag fotar vad jag kommer över så att säga. Men jag har en längre tid sneglat på 70-200/4L som en ersättare till mitt Tamron (Kul med tele). Men efter som det även blir en heldel bilder på mina barn och då en stor del av dom inomhus så känns den innbyggda blixten lite tråkig. Där av en blixt i kombination med 50/1.8 (För dess omtalade skärpa/krona).
Sigma 24-70/2.8 funderade jag på efter som då får jag ett bra objktiv för att ersätta kitlinsen och i brist på budget dess ljusstyrka för att kompensera lite avsaknaden av extern blixt.
Men om jag nu väljer alt.1 kommer dilemma nummer två, vilken av blixtarna???

//Håkan

PS. Vid köp av 50/1.8 kommer denna inte att ersätta utan att kompletera befintligga objektiv.
 
Med detta inlägg så kanske jag inte kommer hjälpa dig heller men jag kan säga så här: Jag köpte mitt 70-200 och trodde att de skulle räcka. Men efter att jag fotat en del med kit-objektivet så är jag nu sugen på ngt nytt som kan ersätta de (pga att jag verkligen inte gillar det).
Du har inte på på sigmas 18-50 2.8 då? Såg ett för canon som kostade 2500 begagnat här på fotosidan , det ska tydligen vara ett fint objektiv för pengarna. Så sparar du ihop till en sigma Ef 500 DG super II , så skulle jag ha gjort :)

MVH Billy
 
Alternativ 2 skulle jjag bytt mot en tamron 28-75/2,8.. om du inte är beroende av de där mmarna i vidvinkelläget..
 
Jag har Sigma 24-70 2.8. Sigma blixten och 50 mm Mk2.

Den första jag skulle välja bort av dem är 50mm. Den var jättekul i början men snart ledsnar man på närbilder. Brännvidden tillåter inte några helkropps/miljöbilder om du inte bor i en herrgård.

En lite varning. Du kan inte använda inbyggda blixten med 24-70. Objektivet är för stort och skymmer en del av blixten.

Du blev väl inte så mycket klokare av detta kan jag tänka.

Men vad du än väljer tror jag du blir nöjd.
Jag är då mycket nöjd med mina.

/Olle
 
Bulla skrev:

En lite varning. Du kan inte använda inbyggda blixten med 24-70. Objektivet är för stort och skymmer en del av blixten.

En mycket bra varning tycker jag, lätt att man blir "besviken" om man inte känner till detta fenomen.
Skall ha det i åtanke.

//Håkan
 
Jag har ungefär den utrustning du skriver om, så jag kan i alla fall berätta hur jag prioriterade: Jag hade från början en analog utrustning, och när jag köpte min 350D med 18-55, köpte jag också ett Tamron 28-75/2,8, och behöll Tamron 70-300 och Sigmablixten, eftersom jag inte hade ekonomi att byta ut allt på en gång. Sigmablixten valde jag framför 420EX, pga den senares brist på inställningsmöjligheter. 430EX är ju klart bättre på den punkten, så idag hade jag valt den. 28-75:an köpte jag för att ha en bra, ljusstark standardzoom. 18-55 har jag kvar och använder när jag behöver mer vidvinkel. 50/1,8 har jag funderat på, men tycker den känns onödig när jag har en 28-75/2,8.

Lite senare bytte jag ut mitt 70-300 mot en 70-200/4 L USM. Den mest markanta förbättringen var AF-hastigheten, då Tamrons 70-300 är riktigt seg. Nyligen har jag kompletterat med en 1,4-konverter, för att få lite längre brännvidd.

Så mitt förslag till dig är:

1. Tamron 28-75/2,8
2. Canon 430EX
3. Canon EF 70-200/4

Fast det beror ju förstås på vad du fotar mest. Tar du mest inomhusbilder är nog blixten viktigast. Fotar du mest lekande barn utomhus är det kanske 70-200:t som bör prioriteras...

// Kjelle
 
Jag skulle helt klart valt bort 24-70-gluggen, jag har provat lite men tycker inte riktigt att brännviddsomfånget passar på 350n. Fotar du mycket inomhus i svagt ljus eller rörliga föremål (läs barn) är nog blixten helt ovärderlig.
Själv har jag Sigmas blixt och ett 70-200 f/4 med en converter på väg. Ett fast vidvinkelobjektiv och något längre tele (300 eller 400) är nästa "vill-ha"-projekt.

Alltså, fotar du mest händelser inne köp blixten först. Fotar du mer ute är kanske telegluggen ett bra förstaval. En liten varning dock, känslan är så otroligt mycket bättre att det blir tråkigare att använda sina billiga grejor framöver:)
 
Jag hade valt blixten först i din situation (var där i våras). Det är värdefullt att ha en riktig blixt till kameran. Jag valde Sigman men 430 EX fanns inte då, skulle nog valt den idag.

Sedan Sigma 24-70 som blir ett bra objektiv för dina önskemål att fota barnen. Jag har den och det är min favoritglugg och den jag skulle behålla om jag bara fick ha en.

Skulle väntat med 70-200 4L, eftersom du redan har ett tele som täcker in brännvidden sitter du inte i sjön där. Kanske kommer du liksom jag sedan att märka att 4L versionen inte täcker in alla dina önskemål om du vill fota barnens inomhusaktiviteter.
 
Tack alla som så här långt har tagit sig tid att komma med tipps och åsikter. Hoppas att det kommer mera.
Känns tryckt att få höra andras åsikter om det gör saken lättare återstår att se, men man får lite nya infallsvinklar.

Någon som har något att säga om Sigma EX 24-60/2,8 DG???
//Håkan
 
Senast ändrad:
Jag håller med Björn och råder dig til att köpa blixt först. Till min 350D var föutom kitobjektivet en begagnad Speredlite 550EX det första tillbehöret. Att ha tillgång till mycket ljus betyder väldigt mycket, och dessutom tar det tid att lära sig att använda blixten så det är bra om du inhandlar den så fort som möjligt. Spara sedan tusenlappen du skulle lagt på en 50/1,8 och funder på vilken typ av fotografering du sysslar med mest innan du väljer ny glugg.

Att man skulle tröttna på utsnittet en 50/1,8 ger tror jag är en sanning med modifikation. Jag sprang runt i ett halvår med min 85/1,8 konstant moterad på min 350D, och den tar ännu snävare proträtt. Men gud vad snyggt det blev, och jag lärde mig verkligen att ta (och uppskatta) ritigt tight tagna porträtt på den tiden.
 
BugEyes skrev:
Sedan Sigma 24-70 som blir ett bra objektiv för dina önskemål att fota barnen. Jag har den och det är min favoritglugg och den jag skulle behålla om jag bara fick ha en.

Kan bara hålla med Björn. + Att det är stor skillnad mellan 24 och 28. Alternativt har du ju också Sigmas 18-50 2.8. Jag valde länge mellan dem. Jag fick då lös lite mer pengar och köpte ett 10-20 för vidvinkel istället.
 
Tack alla som svarat. Lutar åt att det blir en EX430 utan 50/1.8.
Skall bara bestämma mig för om det blir köp i butik eller nätet.

//Håkan
 
Om du inte är väldigt mycket för tele (och du har ju redan en telezoom idag) skulle jag def gå på Alt 1: blixt + ett ljusstarkt 50mm (eller kanske snarare nåt kring 30 mm).
 
Nu har jag bestämt mig och beställt en 430EX + bouncer och en ryggsäck Lowepro Micro Trekker 200
Väntar med spänning.

//Håkan
 

Någon som har något att säga om Sigma EX 24-60/2,8 DG???
//Håkan [/B]


Jag har en 24-60 och har haft den nu för ca 1000 bilder och jag är mycket nöjd! Bra kvalitéts känsla, bättre än Tamron men inte L precis.
Bildkvalitén är betydligt bättre än kitobjektivet, ljusstyrkan är guld och den är mindre (täcker inte den inbyggda bilxten) än 24-70.
Det största problemet är lite slö AF och att den är högljudd!

//Johannes
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.