** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Två Nikkor-frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Leina90

Ny medlem
Hej! Införskaffade mig idag ett "nytt" objektiv, 55-200mm f/1.4-5.6. Detta var ett demo-ex och skyddsgummit som går runtom objektivet är trasigt. Vet någon ifall det går att köpa nytt att sätta på själv alternativt låta en verkstad byta ut det? Har fortfarande 30 dagar på mig att överväga mitt köp, vill gärna inte ha ett objektiv som ser trasigt ut när det i övrigt är superfint.

Har problem med att välja 1.4 som bländartal också... Någon som vet varför jag inte kan välja lägre än 4?

Tackar för svar! :)

Största bländare på det objektivet är 4 på 55mm och ökar till 5,6 när du närmar dig 200mm.

Ska du byta gummit på en riktig verkstad kostar det antagligen mer än vad objektivet är värt. Ett som är helt nytt kostar ju inte mer än 1400kr så jag hoppas du fick riktigt bra pris på det.

Hej! Införskaffade mig idag ett "nytt" objektiv, 55-200mm f/1.4-5.6. Detta var ett demo-ex och skyddsgummit som går runtom objektivet är trasigt. Vet någon ifall det går att köpa nytt att sätta på själv alternativt låta en verkstad byta ut det? Har fortfarande 30 dagar på mig att överväga mitt köp, vill gärna inte ha ett objektiv som ser trasigt ut när det i övrigt är superfint.

Har problem med att välja 1.4 som bländartal också... Någon som vet varför jag inte kan välja lägre än 4?

Därför att objektivets bländartar tal ligger på mellan 4 och 5,6. Svårare än så är det inte ! MVH.

Fast det står ju att det är f/1.4-5.6...? :S

EDIT: Glöm det, såg nu att jag hade sett helt fel! Fick ta på mig glasögonen och ta en ordentlig titt, och ni har rätt, det står 1:4-5.6! Jag tyckte det stod 1.4-5.6. Mitt fel! Tack ändå för supersnabba svar. :)

Senast ändrad:
Värt att veta att det inte finns några zoomar på marknaden med bättre ljusstyrka än 2,8, och f/1,4 är fyra gånger ljusstarkare än det.

f/4-5,6 är normalt för konsumentzoomar, och proffszoomar ligger på f/2,8 eller f/4, ofta med fast bländare över hela zoomregistret. Ju bättre ljusstyrka, desto dyrare.

Vill du komma åt f/1,4 är de billigaste alternativen 50/1,4 (finns några versioner) eller kanske en Sigma 30/1,4. Kul att ha för prestanda i sämre ljus och för att få riktigt tunt skärpedjup. :)

Nu har väl Linas andra fråga besvarats tillräckligt. Om det finns någon som vet svaret på hennes första fråga tror jag att hon skulle uppskatta ett svar. Tyvärr vet jag inte svaret själv.

Olle

Fast det har ju sin förklaring i att Olympus har mindre sensorer än t ex Nikon och Canon med sin 4/3.

(Det går även att hitta t ex kompakten Leica D-Lux 5 som har f/2 på vidvinkelsidan.)

Till större sensorer som aps-c,-h, Dx, FX, FF finns mig ingen zoom med bländare större än f2,8. Har man mindre sensor blir den fysiska bländaröppningen mindre i mm för samma bildvinkel alltså är det lättare att göra objektiv med större bländartal för små sensorer. Däremot för samma upplösning tjänar man inget i brus om man jämför en 4/3rds med f/2,0, en Dx med f/2,8 och en FX med f/4,0 eftersom pixlarnas storlek dubbleras i takt med att bländararean halveras.

Ring till Lasses kameraservice, de ger förmodligen direkt.

08 7155445

Till större sensorer som aps-c,-h, Dx, FX, FF finns mig ingen zoom med bländare större än f2,8. Har man mindre sensor blir den fysiska bländaröppningen mindre i mm för samma bildvinkel alltså är det lättare att göra objektiv med större bländartal för små sensorer. Däremot för samma upplösning tjänar man inget i brus om man jämför en 4/3rds med f/2,0, en Dx med f/2,8 och en FX med f/4,0 eftersom pixlarnas storlek dubbleras i takt med att bländararean halveras.

Varför citerar du mig?
Det var ju hela min poäng att dessa objektiv från Olympus existerade just för att sensorn är mindre. Nu tyckte jag inte att det var särskilt relevant att brodera ut detta i någon större grad eftersom det inte har med tråden att göra.

Jag tycker den första frågan är hur bra priset egentligen är. Ett icke-VR, vilket det är frågan om ifall beteckningen i första inlägget stämmer, kostar inte mer än 1400:- ink frakt från Fotokungen. Då tycker jag att de nästan ska kasta objektivet efter en om man ska besvära sig med att köpa ett kosmetiskt defekt demoex.

Jisses vad många svar det blev! Verkar som några missade det jag skrev tidigare, alltså att jag råkade se fel bländartal. Erkänner att jag hade fel om det alltså... ;)

Har kontaktat Lasses, tack så mycket! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar