Annons

Två förstörda objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Holter

Aktiv medlem
Skulle fota en studentmottagning i torsdags då en skakad flaska med skumpa öppnades en meter ifrån mig och rakt över kameraväskan som för tillfället var öppen.
Kameran och objektivet som satt på gick det bra med verkar det som, och jag gick genast in och torkade av objektiven noggrant med en handuk. Objektiven var ett Canon EF 24mm f/2,8 och ett Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM.

Dagen efter så gick jag ut med mitt macro, fotade lite insekter och sen några timmar senare så gav jag mig ut för att fota studenter igen, då hade jag växlat ganska flitigt mellan 100mm objektivet samt ett 50mm, jag tyckte att 100mm objektivet kändes ovanligt trögt att sätta på, och det va inte förens jag skulle skruva av det som det gick oerhört tungt att skruva av, det va nästan så man fick ta i ordentligt för att man skulle få av det, och likadant när man skulle skruva på det igen.

Så vad gör jag åt detta?

Rengöra? Hur? Objektivet verkar ju funka som det ska iaf.

När jag skulle använda vidvinkeln så gick detta på som det skulle, men istället så stod det att bländaren var 00, dock så kunde jag fota, bilderna blev kraftigt underexponerade, och i Exif så står det "Objektivets bländare: f/0" samt "Objektivet brännvidd: 0mm"

Är det lamellerna som fått sig en törn? Det sura är ju att jag nyss hade inne det objektivet för lagning också..
Tips och idéer mottages tacksamt,
Mvh Mattias
 
Lite off topic men min polares fru ladde ner system kameran med en harsprayburk i vaskan. Den zoomen blev permanent fast ang branvidd och fokus. Ursakta att prickar saknas har i Colombia.

Lycka till med objektiv.

Fred
 
Pröva att rengöra kontaktytor och alla ytor som kommer i kontakt med kameran. Du bör använda dig av etanol. Skulle avråda från vatten :)
 
hehe, skyll inte på mig bara sen :p

Sen kan man ju ifrågasätta hur folk tänker när de glad i hågen skjuter sin kletiga dricka över någons utrustning, smart :)
 
Njää, grejorna är ju försäkrade så det är väl iof ingen fara om de nu skulle pajja, men han får ju faktiskt stå för självrisken tycker jag.
Okej.. sprit, de tror vi på.. Vilken typ av sprit? Inte vatten och tvål med andra ord? :p
 
som sagt var, bruka etanol eller metanol. Vad som är viktigt är att det ren form och inte innehåller massa annat jox. Typ socker eller annat dumt. Vanlig alkoholiserad dricka ska nog undvikas. :p (vilket iofs redan borde bevisats)
 
Kan inte låta bli...

Var det inte alkohol som ställde till det från början? :)

Förlåt för detta inlägg men jag kunde inte hålla mig.

/Jon
 
Nej, köpesprit innehåller massa föroreningar (t ex vatten) och är inte att rekommendera.
 
Spolarvätska, som jag sa, är gjort för att vara skonsamt mot plast/gummidetaljer, glas och lack.
 
jeskata skrev:
Spolarvätska, som jag sa, är gjort för att vara skonsamt mot plast/gummidetaljer, glas och lack.

Skulle aldrig använda spolarvätska för att rengöra min kamera, alt objektiv.

Troligen är det så att du som privatperson har svårt att införskaffa 99.6% alt 95% etanol och bör därför välja metanol istället. Om du har möjlighet bör du välja kvalite motsvarande HPLC.

Om du önskar en mer ingående beskrivning maila mig.

/Johnny
 
Isopropylalkohol som kan köpas på apoteket är bra för rengöring av känsliga saker.
 
AFE skrev:
Isopropylalkohol som kan köpas på apoteket är bra för rengöring av känsliga saker.

Isopropylalkohol - 2-propanol kan vara användbart, men sägs också ibland ge hinnor ränder efter sig, men i detta fall kanske det kan vara användbart.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.