Annons

Två av sig själv på ett foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Kallotypi

Medlem
Har försökt att hitta en bra guide till hur man får med två av sig själv på ett foto. Detta är en förklaring:

"När jag har tagit ett antal bilder på mig själv i olika positioner lägger jag dom på varandra i photoshop som olika lager och suddar sedan ut på respektive lager så alla kommer fram."

Men det är här jag kör fast. Hur lägger man ett nytt foto som ett nytt lager över ett annat foto?

Jag har prövat alla sätt känns det som, utom det rätta då. Uppenbarligen.

Hmms... Det borde vara ungefär så enkelt som du skrev... men ajg skall försöka förtydliga ännu mer, prata som "för en idiot" om du förstår mig :)

1. Starta Photoshop
2. Öppna ena bilden du vill jobba med
3. Öppna den andra bilden du vill lägga ihop den andra med, i vilken ordning får du avgöra.
4. Du har nu två fönster öppna i Photoshop, tryck ner vänster musknapp på den översta bilden och dra den nu över till den andra bild - Släpp knappen. du kan nu dra bilden och finjustera placeringen. Viktigt är att du har valt rätt verktyg innan. På vänster palett i photoshop har du massa figurer, välj den som ligger överst som har en PIL som figur och med ett "KORS" i underkant av pilen.
5. Nu väljer du "suddigummit" ligger på vänster sida på samma palett. ser ut som en fyrkantig limpa eller den där grejen lärarna suddade ut tavlan med och det dammade krita om sudden.
6. Sudda nu ut på bilden det du inte vill ha med!
7. för att göra det enklare att veta hur mycket du skall sudda så finns det på en palett på höger sida av photoshop en ruta som heter "LAYERS" eller "LAGER" i denna har du en ruta som heter "opacity" fritt översatt till svenska genomskinlighet. om du drar i denna lite så kommer ena lagret att bli lite transparant och du ser igenom lagren!

Lycka till, tror inte jag kan göra det mer enkelt, misslyckas du nu så kommer jag över och slår dig!

Försökte visa med bilder också, men det blev så plottrigt så man inte kunde se något

Då får du allt slå, för det blir ändå inte något layer trots att jag följt anvisningen. Jag kan nämligen inte sudda och det går inte att röra opacity.

Så någonstans på vägen gör jag ändå fel.Jag öppnar båda bilderna, använder Move Tool och lägger bilderna på varandra. Det är väl någonstans här jag missar att göra något.

Jag behöver Photoshop for dummies tydligen.

Då får du allt slå, för det blir ändå inte något layer trots att jag följt anvisningen. Jag kan nämligen inte sudda och det går inte att röra opacity.

Så någonstans på vägen gör jag ändå fel.Jag öppnar båda bilderna, använder Move Tool och lägger bilderna på varandra. Det är väl någonstans här jag missar att göra något.

Jag behöver Photoshop for dummies tydligen.

Vilken version av Photoshop använder du?

Prova att:
- i ena bilden trycka Ctrl+A (markera allt)
- tryck Ctrl+C (kopiera lager)
- byt bild, tryck Ctrl+V (klistra in lager)
- ändra opaciteten på det nya lagret för att lättare kunna "passa in"
- sudda på valfritt sätt

Öppna båda bilderna, markera allt i en bild (Ctrl-A) och kopiera (Ctrl-C), gå över till andra bilden och klista in (Ctrl-V). Då borde det bli ett nytt lager ovanpå bakgrundslagret.

EDIT: Hoppsan, för långsam. :)

Ovanstående råd går bra att använda. Ett annat sätt att få in flera bilder till lager är att använda "Load files into stack" (ladda in filer i stapel, heter den lite märkliga svenska översättningen) Se bild.

Istället för att sudda de olika lagren kan du göra en lagermask för varje lager. Efter det kan du använde en pensel med svart färg för att ta bort och en vit för att ta fram. På det sättet kan du ändra fram och tillbaka om du skulle missa här och var.

Bilagor

• Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    80.1 KB · Visningar: 381
Lägg gärna upp en bild i tråden när du är någorlunda nöjd, jag har själv haft funderingar på att prova på sånt här :)

Nu vet jag inte hur dina bilder är tagna, men om kameran är flyttad en aning mellan varje bild kan man använda "Align Layers". Hur det går till kan du se här:
www.prepix.se/Panorama

Visserligen beskriver min guide hur man gör ett panorama, men just "Align Layers" kan användas i många sammanhang.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar