Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tvätta microfiberduk?
- Trådstartare Taka
- Start datum
joppis
Aktiv medlem
Cyberphoto skriver såhär om skötselråd till sina fiberdukar:
"Förvara duken i plastfodralet så håller den sig ren. Den går att tvätta i 30 grader utan sköljmedel."
Det kan man ju tolka som att det är ok att ha tvättmedel som man normalt använder till handtvätt? Dock ej sköljmedel.
"Förvara duken i plastfodralet så håller den sig ren. Den går att tvätta i 30 grader utan sköljmedel."
Det kan man ju tolka som att det är ok att ha tvättmedel som man normalt använder till handtvätt? Dock ej sköljmedel.
perstromgren
Aktiv medlem
Joel Höglund skrev:
Cyberphoto skriver såhär om skötselråd till sina fiberdukar:
Det där är fegt av Cyberphoto. Jag skulle tro att de flesta går utmärkt att tvätta i 60 grader; bomullsbaserade går jättebra att köra i 90 grader.
Men följ ev. skötselråd för säkerhets skull.
Rådet att avstå från sköljmedel är däremot helt korrekt. Vi vil ju att duken ska bli statisk, vilket annars är sköljmedels uppgift att förhindra.
Per.
PeterSfa
Aktiv medlem
Tvätta den du.
Undvik sköljmedel då den tillför något fett för att få fibrerna mjuka.
VAd gäller tvättmedel, så existerar ingen skillnad på dem i så låg temperatur.
Det enda som är skillnad i tvättmedel är blekmedel typen och ev förekomst av enzymer för att lösa proteiner. Och på 30 grader så verkar inte de blekmedel som används.
Det är också orsaken till att många klädtillverkare rekomenderar 30 grader numera. Tyget tål högre temp generellt, med undantag av djurhår och synteter, men färgerna är ömtåliga och kan blekas efter flera tvättar. Därför låg temp för att eliminera risken.
Tvätta duken tillsammans med kläder av syntet. Bomull och andra tyger i den kategorin tillför ludd som du inte vill ha.
Tvätta den helst inte ensam, då tvätteffekten minskar om man har för lite gods i maskinen.
Eller handtvätta i reguljärt tvättmedel.
Jag jobbade som tvättmästare under åttiotalet, så jag hoppas jag vet vad jag talar om
Som Per säger också, alla bomull tål 90 grader "eller mer" oavsett märkningen. Det är färgen det handlar som kan blekas i högre temp.
Undvik sköljmedel då den tillför något fett för att få fibrerna mjuka.
VAd gäller tvättmedel, så existerar ingen skillnad på dem i så låg temperatur.
Det enda som är skillnad i tvättmedel är blekmedel typen och ev förekomst av enzymer för att lösa proteiner. Och på 30 grader så verkar inte de blekmedel som används.
Det är också orsaken till att många klädtillverkare rekomenderar 30 grader numera. Tyget tål högre temp generellt, med undantag av djurhår och synteter, men färgerna är ömtåliga och kan blekas efter flera tvättar. Därför låg temp för att eliminera risken.
Tvätta duken tillsammans med kläder av syntet. Bomull och andra tyger i den kategorin tillför ludd som du inte vill ha.
Tvätta den helst inte ensam, då tvätteffekten minskar om man har för lite gods i maskinen.
Eller handtvätta i reguljärt tvättmedel.
Jag jobbade som tvättmästare under åttiotalet, så jag hoppas jag vet vad jag talar om
Som Per säger också, alla bomull tål 90 grader "eller mer" oavsett märkningen. Det är färgen det handlar som kan blekas i högre temp.
ErlandH
Aktiv medlem
Skadligt är det knappast, men du förlorar antistateffekten. Möjligen blir den sämre på att ta bort t ex fett också. Tvätta den igen, utan sköljmedel, så borde den funka som vanligt igen.Jag tvättade min av misstag, i 40 grader och med sköljmedel. Kan det vara skadligt för t.ex. en lins att använda duken, eller är det inte värre än att den funkar lite sämre?
Matias
Aktiv medlem
sparsamt av det här
Sparsamt av det här http://www.getout.se/sv/artiklar/sportwash-05-l.html använder jag. (Min huvudanvändningen är funktionskläder/sportkläder)
MVH,
Matias
Sparsamt av det här http://www.getout.se/sv/artiklar/sportwash-05-l.html använder jag. (Min huvudanvändningen är funktionskläder/sportkläder)
MVH,
Matias
ErlandH
Aktiv medlem
Är det verkligen vettigt att betala 170 kr/liter för något som verkar vara ett vanligt flytande tvättmedel? Har det några magiska egenskaper? T ex kostar Grumme fintvätt 50 kr/liter.Sparsamt av det här http://www.getout.se/sv/artiklar/sportwash-05-l.html använder jag. (Min huvudanvändningen är funktionskläder/sportkläder)
Nej, det gör det inte.Torktumling tar även bort sköljmedel...
Matias
Aktiv medlem
Är det verkligen vettigt att betala 170 kr/liter för något som verkar vara ett vanligt flytande tvättmedel? Har det några magiska egenskaper? T ex kostar Grumme fintvätt 50 kr/liter.
Nej, det gör det inte.
He he, jag det kan man ju fråga sig
Men är det vettigt att betala för Grumme Fintvätt när det finns Grumme Tvättsåpa?
Den magiska egenskapen med sport-wash ska vara att den inte lämnar några rester alls. Tror man på det/upplever att så är fallet så kan det vara vettigt. Precis som ifall man tror att Grumme Fintvätt skulle vara mer skonsamt än den vanliga tvättsåpan. I det här fallet så är det ju dock inte skonsamhet mot materialet som efterfrågas utan att inga rester finns kvar efter sköljning. I vart fall för min del. Fast du kanske vill ha ett skonsamt tvättmedel så att den dyra microfiberduken med de magiska egenskaperna håller längre så att antal putsdrag per krona maximeras ...
MVH,
Matias
Nooberman
Avslutat medlemskap
Är det verkligen vettigt att betala 170 kr/liter för något som verkar vara ett vanligt flytande tvättmedel? Har det några magiska egenskaper? T ex kostar Grumme fintvätt 50 kr/liter.
Nej, det gör det inte.
JO det gör det.
ErlandH
Aktiv medlem
Du menar alltså att om man torktumlar spelar det ingen roll om man använder sköljmedel? Jag tror faktiskt att alla som torktumlat tvätt med respektive utan sköljmedel skulle säga emot dig.JO det gör det.
Iamericaphotographer
Medlem
Kan ju börja med att säga att det där med hushållsarbete, tvätt inkluderat, gör jag bara för att jag MÅSTE... men påståendet att torktumlaren skulle ta bort effekten av sköljmedel lät väldigt konstigt, så jag googlade lite och hittade detta: http://www.kappahl.com/Documents/Laundry/Tvätta rätt SV.pdf?epslanguage=sv
Där står följande rader (på sidan 8 av 12):
"Brukar du få stötar av kläderna när du tar ut dem ur torktumlaren?
Klistrar sig kläderna fast mot varandra eller mot din kropp? Genom
att använda sköljmedel kan du slippa problem med statisk elektricitet."
Ergo kvarstår effekten av tvättmedel även efter torktumling. Men varför chansa...? En microfiberduk SKA vara statiskt laddad, så använd inte sköljmedel.
Där står följande rader (på sidan 8 av 12):
"Brukar du få stötar av kläderna när du tar ut dem ur torktumlaren?
Klistrar sig kläderna fast mot varandra eller mot din kropp? Genom
att använda sköljmedel kan du slippa problem med statisk elektricitet."
Ergo kvarstår effekten av tvättmedel även efter torktumling. Men varför chansa...? En microfiberduk SKA vara statiskt laddad, så använd inte sköljmedel.