Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tvärtom neg?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130516

Avslutat medlemskap
När jag hade varit ute och fotat hela helgen och skulle framkalla filmen till neg hände nåt jävliht konstigt. Filmen skulle framkallas i 13 min o efter 5 min så överlät jag framkallningen till någon annan(vilket jag aldrig kommer göra igen). När ja kom tillbaka 3 min senare stod filmen under rinnande vatten. ja gjorde ett desperat försök att rädda filmen genom att framkalla den ytterligare lite.. sen gjorde jag resten.. och när jag kollade på negen så var dom inte neg... dom var foton!!! det var inte negativa dom var positiva... jag skulle uppskatta om någon förklarade varför detta hände? och om nån annan varit med om d... min fotolärare visste till ex inte om vad d handlade om... tack på förhand

Jag har råkat ut för något liknande, men det var bara nätt och jämnt skönjbart i speciell belysning. Då handlade det om en T-Max som hade blivit totalt misslyckad.

Vet inte vad som händer rent kemiskt men vad du gjorde är något som en del brukar mixtra avsiktigt med. Jag har gjort det med papper och då kallas det för solarisation, kan tänka mig att det är detsamma för vad som hände dig.

När film eller papper belyses under framkallningen kan de "vända" på sig. Pröva själv med pappar i mörkrummet, börja framkalla pappret, utsätt det för en belysning mitt i processen och fortsätt framkallningen. Då kommer du att få ett negativ på papper som de sedan kan kontaktkopiera med och få roliga effekter. Detta förfarande brukar finnas med i de flesta äldre mörkrumsböcker.

Men kanske någon kan förklara vad som händer rent kemiskt/tekniskt?

/Erik

jag råkade ut för samma sak när jag pressade en rulle neopan 400 ett steg. ändå underexponerade jag några bilder ganska kraftigt och dom bilderna ser positiva ut i visst ljus. även kopiorna blev väldigt skumma...

Solarisation funkar ungefär såhär, att när man framkallat en stund så blir vissa partier mörka (det som blir ljust på bilden) och om man då belyser filmen, så skydda det mörka mot "mer" belysning, men det som är ljust (alltså mörkt på bilden) släpper in ljus till filmen, och det blir då åndå mörkare, alltså en positiv bild, men som inte riktigt likan verkligheten, har bara provat på papper, synd att förstöra en hel rulle med det, om man inte gjort dublikat av filmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar