bach7617
Aktiv medlem
Jag behöver en hyfsat diskret kamera för konsertfoto (dokumentera backstage och på scen under tiden jag jobbar, jag är inte där på ett fotojobb alltså.)
Normalt fotograferar jag med en Canon 6D men den är för stor för ändamålet.
Jag har också en Lumix G7 som jag gillar mest för video men tycker är lite klen för stillbild, brusig på höga ISO osv.
I fjol lånade jag i Sony A6300 med ett 16-70/4 som gav en del bra bilder.
Nu vill jag skaffa en extra kamera för ändamålet och har sneglat på följande.
Canon m5 ca 12.000:-
+ liten och lätt men ett gränssnitt som jag kan.
- med EF adapter har jag iofs många gluggar att välja mellan men den blir rätt stor.
Lumix GX80 (under 7.000 på kampanj nu med 12-32 och 25 1.7
+ Jag kan gränssnittet och den passar i storlek. Mellanskillnad från de andra modellerna räcker till en bra ljusstark optik, typ 12mm eller 15mm. Jag skulle också kunna ha den som en andra videokamera vid egna konsertjobb.
- micro 4/3 har väl en del begränsningar gentemot APS-C som kan bli avgörande här.
Räcker den ISO mässigt? Är den märkbart bättre (inget lågpassfilter) än en G7?
Är den i klass med A6300?
Sony A6300 (8.000 för hus
et nu, har en gammal Sigma 30 och 19 mm men behöver köpa nå kompletterande optik.
+ bra och pålitlig med fina ISO och DR
- lite röriga menyer. Hade hoppats på bättre pris med en såpass gammal kamera.
Dark horse:Fuji xt-20
Någon talade sig varm för en ny fotoupplevelse och att kitlinsen räcker långt. “Varför inte lära dig nåt nytt i sommar?”
+ inte väldigt mycket dyrare och verkar vara en kul kamera att fota med
- ännu ett system vilket förstås är svårmotiverat…
Normalt fotograferar jag med en Canon 6D men den är för stor för ändamålet.
Jag har också en Lumix G7 som jag gillar mest för video men tycker är lite klen för stillbild, brusig på höga ISO osv.
I fjol lånade jag i Sony A6300 med ett 16-70/4 som gav en del bra bilder.
Nu vill jag skaffa en extra kamera för ändamålet och har sneglat på följande.
Canon m5 ca 12.000:-
+ liten och lätt men ett gränssnitt som jag kan.
- med EF adapter har jag iofs många gluggar att välja mellan men den blir rätt stor.
Lumix GX80 (under 7.000 på kampanj nu med 12-32 och 25 1.7
+ Jag kan gränssnittet och den passar i storlek. Mellanskillnad från de andra modellerna räcker till en bra ljusstark optik, typ 12mm eller 15mm. Jag skulle också kunna ha den som en andra videokamera vid egna konsertjobb.
- micro 4/3 har väl en del begränsningar gentemot APS-C som kan bli avgörande här.
Räcker den ISO mässigt? Är den märkbart bättre (inget lågpassfilter) än en G7?
Är den i klass med A6300?
Sony A6300 (8.000 för hus
et nu, har en gammal Sigma 30 och 19 mm men behöver köpa nå kompletterande optik.
+ bra och pålitlig med fina ISO och DR
- lite röriga menyer. Hade hoppats på bättre pris med en såpass gammal kamera.
Dark horse:Fuji xt-20
Någon talade sig varm för en ny fotoupplevelse och att kitlinsen räcker långt. “Varför inte lära dig nåt nytt i sommar?”
+ inte väldigt mycket dyrare och verkar vara en kul kamera att fota med
- ännu ett system vilket förstås är svårmotiverat…