Annons

Tura Scandinavia, vet de vad sevice är...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tvivlar på att ett skitföretag plötsligt byter taktik.
Så nu ska jag inte ens titta på Sigma.

Kul med konsumentmakt!

Jag tycker också Tura är värdelösa - om inte annat så på kommunikation ( längre kom inte jag ).
Jag hade ett minneskort som pajade så jag pratade med Tura och bestämde att jag skulle skicka in det ( inget om hur ). Jag skickade det som ett brev. Visst - jag kunde väl har rekommenderat det eller skickat det på annat sätt, men nu gjorde jag såhär ... Jag är lite godtrogen och "det bukar fungera" ...
Tura ringde efter ett tag och sa att ngn sprättat upp kuvertet och jag fick det i retur - "otur" sa man - så var det inte mer med det ...
Efter ett tag funderade jag dock på det meddelandet och om det verkligen var det bästa förslag ett serviceinriktat företag kan ge en "drabbad" kund. Jojo, det var som sagt kanske mitt val av postgång , men ändå ... Vi kanske kunde delat på det , eller fått köpa till deras pris - eller ngt annat besked än "OTUR"...

Så jag skickade ett mail till Bo Delborg som ändå uttalat sig här för Turas räkning - inget svar , så efter ngn månad till ytterligare ett till mail - inget svar denna gång heller så efter ytterligare en rejäl tid mailet ni ser nedan - UTAN VETTIGT SVAR även denna gång! Jag tycker att de kunde komma med ett bättre förslag till lösning ifrån början men inte minst svara på mailen iallafall - kass !!

Här kommer sista mailet :
"Idag är det den 16/1 och efter några månaders väntan och totalt 3 försök så tar mig friheten att sammanfatta detta envägsärende - kort sammanställning :

* meddelande 1 till Bo - ingen reaktion överhuvudtaget
* meddelande 2 till Bo - ingen reaktion överhuvudtaget
* meddelande 3 till Bo - meddelande om vidarebefodran till annan, därefter ingen reaktion alls .

Således INGET intresse av Tura alls och hur man är gör så går det inte att tolka eller beskriva på annat sätt ..."

Mina mycket enkla mellanhavanden med Tura kom sig av att jag köpte ett Sandisk-kort och efterlyste en "gratis", bundlad proogramvara som inte bipackats. Det tog ett (1) telefonsamtal så fick jag en accesskodkupong i brev dagen därpå. Det tycker jag är helt OK.

De flesta företag trasslar till det. Möjligen skall man bedöma dem efter hur de löser trasslet, inte efter att det uppstår. Det är väl inte alldeles vanligt (och bör uppmärksammas positivt) att affärer eller generalagenter bemöter kritik på det här sättet, öppet i ett forum.

Hoya!

Jag är väl lite av en "filterbög" och har kontaktat dem vid ett par tillfällen angåenda Hoya filter, först säger de att de filter jag frågar efter inte finns, när jag överbevisar dem med Hoya kataloger säger de att de menar att de inte tar hem dem, JAG tycker då inte det är samma sak. De erbjuder mig då att själv köpa en hel låda och sälja vidare dem jag inte behöver!! Okej, det kan jag väl leva med bara jag får det jag vill ha och frågar då vad jag får för rabatt, rabatt?? ska du ha det? Nä det kan vi inte lämna!! Då styrde jag blickarna mot eBay istället och gud va mycket billigare det blev helt plötsligt, om man räknar med frakten så blir det ca 60% billigare.

Skulle det inte kunna gå att starta en namninsamling här på sidan om deras extremt dåliga behandling av kunderna och sedan skicka den till de berörda företagen, enligt vad jag erfar så är Sverige en av världens största fotomarknader så det borde ju ligga lite i deras intresse att de är bra representerade på den marknaden!

jkene skrev:
Hehe, måste vara samma gubbe jag råkade ut för.

Köpte nyligen en Sigma 150mm macro från technikdirekt i Tyskland. Innan jag köpte objektivet kontaktade jag Sigma Tyskland för att få svar på vad som gäller om jag någon gång uppgraderar till en Nikon D200 (i vilket fall vissa Sigmaobjektiv måste få firmwaren uppdaterad). Sigma Tyskalnd hänvisade av märkliga anledningar till generalagenten i Danmark (där jag bor). Mailade denne, som omgående skickade frågan vidare till Expert i sverige (också av outgrundlig anledning) som i sin tur skickade vidare till Tura. Allt utan min vetskap. Fick följande näsvisa svar från tomten på Tura:

"Du bor alltså i Danmark och skall köpa från ett tyskt nätbolag men vi skall ge dig gratis support och garantiservice. Fantastiskt!"

Jag kontaktade alltså aldrig Tura själv, och Sigma har dessutom garanterat firmware uppgraderingen varsomhelst närsomhelst kostnadsfritt, vilket också nissen på Tura fick medge...

Tänk så mycket trevligare det varit om Sigma själv hade stått för agenturen i alla länder.
Jag fick min Sigma uppdaterad av Tura Vilket rsulterade i försämring av af, bla långsam respons och att gluggen häktade upp sig o vägrade focusera över huvud taget. Returnerade gluggen men fick tillbaka den i exakt samma dåliga skick med en luddig motivering om att det inte var något fel. I returpacken skulle det finnas en skriftlig förklaring på varför gluggen kunde reagera som den gjorde, men observera att inget fel enligt Tura förekom. Brevet med förklaringen fanns dock inte i paketet och gluggen var som sagt exakt som när jag skickade in den. Mycket dåligt och slarvigt kundbemötande. Tycker man som agentur borde avkrävas vissa licenser och att Sigma world wide hade en inbox för klagomål för varje lands agentur.

www.turascandinavia.se just nu, lika bra kanske ...

http://www.turascandinavia.se/Error/Error.aspxServer Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------

Read access to the object with ID=1000000003 (Identifier='SE') of the type 'Wipcore.Enova.Core.CmoEnovaLanguage' is denied!
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

Exception Details: Wipcore.Core.AccessDeniedException: Read access to the object with ID=1000000003 (Identifier='SE') of the type 'Wipcore.Enova.Core.CmoEnovaLanguage' is denied!

Source Error:

An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.

Stack Trace:

[AccessDeniedException: Read access to the object with ID=1000000003 (Identifier='SE') of the type 'Wipcore.Enova.Core.CmoEnovaLanguage' is denied!]
Wipcore.Core.CmoContext.DetermineInaccessibilityReason(CmoObject obj) +542
Wipcore.Core.CmoKernel.FindObject(CmoContext context, String identifier, Type type, Boolean checkBaseTypes, Boolean addToPerfMon) +498
Wipcore.Core.SessionObjects.Context.FindObject(String identifier, Type type, Boolean throwExceptionIfNotFound) +58
Wipcore.Core.SessionObjects.Context.FindObject

Måste också få skriva av mig lite här ang Tura.
Vet inte hur mycket Tura är skyldiga i detta men att kunna ta fram ett bra besked borde gå.

Den 13 feb beställde jag ett Sigma 70-200 2.8 EX DG till min Pentax genom en Expertbutik. Enl Tura så fanns det ett i lager. Dagen efter så fanns det inget då lagersaldot var fel. Ring om en vecka sa dom från Tura till ÅF. Efter en vecka så vet dom inget om detta så ÅF ber dom ta reda på när det kan komma. Någon dag senare så säger Tura att det kommer om 3 veckor.

Hatar och vänta på saker jag beställt men det är bara att vänta tiden ut. Efter 2 veckor kollar ÅF hur läget är. Jo det är under transport till Tura fick han till svar. Gott det är på gång i alla fall, glad i hågen att snart kommer det.

Nu när det gått mer än de 3 veckor som dom sa så undrade ÅF hur det var. Nu plötsligt vet dom inget alls om/när/ det kommer! Tillbaka på ruta ett... ÅF ber dom rappa på och ta reda på NÄR det kommer. Borde inte vara svårt att få ett besked istället för att hatta fram o åter.
Ska påminna ÅF att ringa dom igen efter påsk och tjata igen. Totalt är det nu 7 veckor sen jag beställde det och inget vettigt svar på lev tid ännu.

Borde finnas upp till 10 pers till som väntar på ett sånt objektiv då Tura har 11 st på beställning.

Jag har en annan uppfattning om Tura. Köpte ett sigma 70-200/2,8 förra året som var dött när jag kom hem. Pratade med Bo Delborg och han bad mig skicka in objektivet och efter ett par dagar kom ett nytt hemskickat. Ingen kostnad för mig och bra service.

/HYB

även en trasig klocka ...

Jo jag tror ju inte att all deras hantering går snett - frågan är ju bara hur de agerar när det har gått fel . Det är väl då det bestäms om man har en bra kundfokuserad hantering eller om man helt enkelt skiter i ifall enskilda kunder hamnar i klistret ...

Nuläget?

Någon som vet hur det ser ut för Tura i nuläget?

Har ett 105/2.8 som frontfokuserar på min D200:a. Med berättelserna i denna tråd i åtanke vågar man inte riktigt lita på dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar