Annons

Tur i oturen

Produkter
(logga in för att koppla)

DJ_Laszlo

Aktiv medlem
Tänkte dela med mig en liten erfarenhet jag fick med mig efter mitt nyårsfirande hemma i Transylvanien. Jag och min bror tog flyget ner till Budapest på annandag jul, och därifrån buss hem till byn Szentegyháza i Rumänien där jag växte upp. Samma sak på väg hem, fast bussresan tillbaka till Budapest var inte lika trevlig. Upp på bussen hade vi med oss tre väskor som handbagage eftersom det var där våra värdefulla saker låg, bland annat min EOS 300D och en bärbar dator i varsin väska. När vi skulle stiga av i Vecsés precis i utkanten av Budapest, ett par kilometer från flygplatsen så hade vi ruskigt brådis. Jag tog ena väskan och frågade brorsan om han hade de andra två..."Ja" sade han, vi hoppade av, busschaffisen hjälpte oss med resten av bagaget i bagageutrymmet. Med den bärbara datorn runt axeln och en 20-kilos resväska i handen vinkar vi av bussen och efter ett par små korta steg ser jag att brorsan bara fick med sig en väska ner från bussen....givetvis låg min Canonväska med kameran och min alla härliga semesterbilder kvar under bussätet vi satt på.

Mitt hjärta stannade för ett kort ögonblick och jag utbrast ett antal väl valda ord till min stackars bror, som egentligen inte hade något som helst ansvar för kameran eftersom det var min. Lyckligtvis så känner vi ett par bekanta i Vecsés som vi skulle övernatta hos i väntan på flyget på väg hem, så jag ringde upp honom och han kom och plockade upp oss. Lyckligtvis lyckades han efter ett par samtal luska reda på bussens slutdestination - vi körde efter och hittade fram till bussen en stund efter de hade släppt av de sista passagerarna. Jag var fortfarande livrädd för att någon skulle ryckt tag i väskan och gett sig av med den, men när jag nervöst knackade på rutan vid förarsätet så log chaffisen, öppnade rutan och räckte mig väskan utan att säga ett ord....denna gången hade jag ofantlig tur, med tanke på att jag över huvudtaget kände någon i ungern som kunde ta reda på vart bussen skulle bege sig och som kunde köra mig dig - från och med nu tänker jag aldrig mer släppa kameran ur sikte...

Och avslutningsvis ett par bilder från Transylvanien när vi var på väg till ett område som heter Szertesz utanför min födelseort för att fira nyår...packningen kördes ut dit, men hälften av oss valde att beta av de 10 kilometrarna för egen maskin...ni kanske förstår varför när ni ser de två första bilderna.. :)

http://www.laszlo.se/temp/IMG_1536.JPG
http://www.laszlo.se/temp/IMG_1543.JPG
http://www.laszlo.se/temp/IMG_1531.JPG

Gott nytt, och håll för allt i världen i era kameror :)
 
så det kan gå.. tur att du fick tillbaka dina kamera. Själv håller jag i min kameraväska för kung och fosterland även när jag sitter på pendeltåget :)

mvh en SweTA :)
 
Det kan hända den bästa - även mig. Straxt före jul fikade vi i Arboga. Lämnade fik och kameraväska och kom till Karlskoga. Ringde 118118 och frågade efter telenummet till ett fik som jag inte hade namnet på och inte heller vägens namn. Dom grejade efter beskrivning hur jag kört och jag kunde senare hämta upp väskan som personalen tagit hand om.
Inser att den turen har man bara en gång och väskan har jag hädanefter superkoll på. Ska vid tillfälle kolla hur försäkringen gäller om det skulle hända igen.
 
Trodde att de flesta hade riktiga försäkringar på sina dyrare prylar.

Har via Folksam alltid lämnat in kvitton och försäkrat mina prylar. Tror de tar 2½% av värdet i avgift per år eller nåt sånt + en uppläggningsavgift.

Ska kontakta dem när vardagen kommer om mina nyinköpta dyra objektiv, mina 3 pistoler och min revolver.

Vill ju inte tappa en oförsäkrad Canon 16-35 2.8 i golvet, eller få en hyls-sprängning i gammal pistol från 1944 som är värderad till ca 30000kr...

Mvh
 
Självklart är kameran försäkrad, men de flesta försäkringarna täcker inte stöld eller förlust i andra fall än om en förvaringsbox eller vilket ställe du nu förvarar dina saker i blir uppbrutet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.