Annons

Tungsten eller HMI...eller ngt annat??

Produkter
(logga in för att koppla)

ohogdahl

Medlem
Jag skall plåta inomhus under en tid framöver. Det rör sig om männsikor i olika miljöer. Ingen studioplåtning utan "real life". Med största sannolikhet behöver jag stötta upp med extra ljus av allmänkaraktär. Vi talar inte om stora ytor utan om rumstorlekar på 20-40 kvm.
Att jobba enbart jobba med min kamerablixt kommer troligtvis ge ett allför platt intryck bildmässigt. Jag tror att det bästa alt. är att applicera någon form av B-ljus. Frågan är då om jag skall använda Tungsten eller HMI lampor.Jag använder digitalkamera med möjlighet att styra/ändra vitbalansen. Vilken typ av lampor rek? Vilken typ av reflektorer rek? Hoppas att någon "klok" och erfaren "cyber fotograf" kan komma med tips.

//OH

För att lysa upp rum är nog halvtransparent paraply som man lyser igenom bra. Såg nu i veckan att sveriges television gjorde så under ett repotage.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med ljuset. Men borde inte "stödljuset" ha samma färgtemperatur som det befintliga ljuset?

Mvh
/Johan

Javisst är det så...problemet är bara att tungsten lampor genererar ca 4 ggr mer "heat" jmfr med HMI.

Att använda "kallt ljus" (blixtar) är lite bökigare när man plåtar "människor i rörelse". Svårare att sätta ljuset jmfr med "varmt ljus"(B-ljus).

Kallt ljus; svårare att "sätta"
Varmt ljus; värmeutvecklingen

Inte alltid så lätt....tacka vet jag studioplåtning.

//OH

Jag vill helst undvika en blixt på kameran. Har du använt tungsten eller HMI lampor vid något tillfälle? Erfarenheter?

//OH

Har inte HMI en lite högre färgtemperatur än vanligt B-ljus?

Borde vara bättre att hjälpa till med ett ljus som är renare så att befintlig färgtemperatur i lokalen inte förändras allt för mycket.
Sen är ju temperaturen en faktor om det springer en massa folk där samtidigt, inte så bra om man värmer upp lokalen för mycket så dom börjar svettas.

Jo, så är det....runt 5500-6000K för HMI och runt 3500K för tungsten (tror jag). Men det är ju det med värmen....tungsten...låter hett. Färgtemp kan jag fixa till i Photoshop CS (jag fotar i RAW format).

B-ljus eller blixtar..det är frågan...

Blixt på kameran vill jag unvika.

Ha en bra helg!

//OH

ohogdahl skrev:
Jag skall plåta inomhus under en tid framöver. Det rör sig om männsikor i olika miljöer. Vi talar inte om stora ytor utan om rumstorlekar på 20-40 kvm.

Att jobba enbart jobba med min kamerablixt kommer troligtvis ge ett allför platt intryck bildmässigt.

Stämmer!

Jag tror att det bästa alt. är att applicera någon form av B-ljus. Frågan är då om jag skall använda Tungsten eller HMI lampor..

B-ljus är inte så klokt med tanke på värmeutvecklingen. Hmi-ljus skulle funka, kan du dessutom vitbalansera så är det ju inga problem!

Har du tillgång till studioblixt med en standardreflektor, så kan jag tipsa dig hur du skall göra för att få ett bra allmänljus i rummet.
Du kan även köpa dagsljusfilter på metervara, och fästa på reflektorn till blixten.
//OH

Ilkka

Ja, jag har tillgång till studioblixtar. Tacksam för ett tips om hur jag kan skapa ett bra allmänljus med denna utr (3 st x 500 Ws).

Ha en bra dag!

//OH

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar