Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tungsten bekymmer.

Produkter
(logga in för att koppla)

danielblom

Aktiv medlem
Hej.

Vill fotografera i statmiljö (natt) med div. gatlysen, billysen men även också med blixt. För att få samma färgtemp på blixt som övr. ljuskällor, vad är då bäst?

Fixa tungstenfilter till blixtarna (går det på hensel porty huvuden?) och använda tungstenfilm i kameran?

eller...

Köpa ett filter där konstljuset får samma färgtemp som blixtarna. (förutsatt att detta är möjligt) Har kollat lite och vet inte om jag greppat det rätt med ett 80C filter borde väl göra detta. Står såhär i hoya katalogen: "Konverteringsfilter som används för film av dagsljustyp i konstljusbelysning.Det ökar färgtemperaturen från 3800gr Kelvin till 5500gr Kelvin för användning med ofärgade blixtlampor"

Någon som vill hjälpa?

MVH/ Daniel

Jag har aldrig testat, men att filtrera blixten borde gå. När man spelar in TV tillexempel och har fönster med i bakgrunden limmar man på speciella filter på glaset för att tona ner utomhusljuset och för att få en färgtemperatur som stämmer med studiobelysningen. Rimligtvis borde man kunna göra något liknande med blixten. Kolla med affärer som säljer videobelysning och liknande, de säljer filter som det kallas. Fast det är färgad plastfilm av lite tjockare sort.

Angående filter 80C som du nämner så är det väl inte omöjligt att det hjälper. Men nu blir jag osäker här...har aldrig testat själv. Så det får någon annan svara på! :)

/Joakim

Senast ändrad:
danielblom skrev:

a) Fixa tungstenfilter till blixtarna (går det på hensel porty huvuden?) och använda tungstenfilm i kameran?

eller...

b) Köpa ett filter där konstljuset får samma färgtemp som blixtarna.

a) Yrkesfotobutiker har eller kan ta hem sådana filter. De ligger som film som man klipper till själv och används just så som du föreslår.

b) Inte praktiskt. Filtret måste vara knallblått och stjäl så mycket ljus att det faller..

c) Hyr dagsljuslampor av samma slag som man använder när man filmar. Konstgjort dagsljus helt enkelt.

//H

Hej!

Jag vet att du frågar om tungsten, och jag provade en sådan film in gång, inget stämde i temperatur.

Sen hittade jag Fuji Reala. Du har inte funderat på den?

Jag har tagit en del Fuji Reala som jag gjort dia av hos Prolabbet för några år sedan. Färgerna blev toppen även om det var mycket dyrt. Reala finns ju kvar, Prolabbet har jag ingen koll på längre.

Reala brukar ge bra färgåtergivning i nästan alla situationer, utom vissa extrema natriumlampor som den inte klarar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar