Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tumregel för att undvika rörelseoskärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Norén

Aktiv medlem
Den gamla tumregeln för att undvika skakoskärpa vid handhållen fotografering är ju att ha en slutartid på max 1/brännvidden (vid motsv. 35 mm-film), men finns det någon tumregel för att undvika rörelseoskärpa? Dagens bildstabilisering möjliggör ju handhållna slutartider som är helt orimliga om man fotograferar något som rör på sig det minsta lilla...

Anders

Det finns det säkert, om man vet hur snabbt motivet rör sig.

Om du räknar ut vilken längd (i verkligheten) varje pixel täcker vid en given bildvinkel och ett givet avstånd, kan du nog räkna ut hur kort slutartid som krävs vid en given motivhastighet för att motivet inte skall förflytta sig mer än 1st pixel =)

Jag tror det blir jobbigt att skapa en tumregel av det. Men det skulle ju säkert gå att göra ett exceldokument som räknar ut allt detta för en herrans massa brännvidder och avstånd, vilket sedan skulle kunna förenklas till ett litet schema att ha i väskan =)

PS.
För panoreringar tror jag regeln föreslår en slutartid på 1/x, där x är lika med motivhastigheten i km/h, men det kanske du redan visste.

Den gamla tumregeln för att undvika skakoskärpa vid handhållen fotografering är ju att ha en slutartid på max 1/brännvidden (vid motsv. 35 mm-film), men finns det någon tumregel för att undvika rörelseoskärpa? Dagens bildstabilisering möjliggör ju handhållna slutartider som är helt orimliga om man fotograferar något som rör på sig det minsta lilla...

Anders

Några tumregler jag nyttjar för längsta tid till att kunna frysa en rörelse med en stillastående kamera:

Gående 1/125 s
Springande 1/250 s
Fordon i rörelse vid 50 km/h 1/500 s
Tåg i full rulle, startande flygplan, snabba motorbåtar, utfäörsåkare 1/1000 s

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar