Annons

Tumgreppet lossnar på D7

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Den lilla lappen, eller vad man ska kalla det, som utgör tumgreppet på höger sida av kameran, börjar lossna för mig. Jag undrar om någon annan har samma problem, och om någon vill föreslå en lösning innan jag plockar fram limtuben? T.ex. vilket lim som skulle passa.

Johan

en fråga. Inget illa menat. menar du dynax 7 eller dimage 7 (har nämligen själv 7i) eller möjligtvis dynax 7D

EDIT: ah såg i din profil att du har har dynax 7D så min fråga är överflödig

Utan att ha sett bitarna så tror jag att ett cyanoaccrylat funger bäst, dvs ett snabblim.
Det brukar vara svårt att limma på feta plaster som används till kamerahus, men cyanoaccylat brukar fungera bäst. Om du av händlse känner någon modellflygare så be denna att limma dit lappen mha Cyano + kicker eller accelerator för dito.

Om delarna börjar ramla av en nyköpt kamera borde det vara läge för reklamation. Jag tycker att KM borde skicka ut en uppgraderad "lapp" med bättre lim. Har du kontaktat supporten? Det tänker i alla fall jag göra om samma sak händer mej.

Om du kollar med supporten vore det kul om du skrev in deras respons i denna tråd.

Jag har varit i kontakt med Minoltas support och service. De är som alla supportavdelningar nuförtiden. De vill att jag ska lämna in kameran så de kan skicka den till Tyskland för åtgärd. Jag har ingen lust att vara utan kameran i två veckor (eller mer) för ett sådant litet fel.

Jag blev avrådd från cyanakrylat och fick istället rådet att använda kontaktlim. Det fungerade inte, tyvärr, det fäste inte alls. Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Epoxilim, kanske?

Johan

Epoxy kommer förmodligen inte fästa på plasten. Smältlim från limpistol kan fungera, men det brukar vara svårt att dosera.
Jag hadde provat med en liten droppen Cyano. Det skadar in huset, men evetuellt blir lappen lite hård.

Johan_Hackman skrev:
Jag har varit i kontakt med Minoltas support och service. De är som alla supportavdelningar nuförtiden. De vill att jag ska lämna in kameran så de kan skicka den till Tyskland för åtgärd.

Suck! Man blir bara less. Dessutom måste hela hanteringen med att skicka kameror kors och tvärs över europa bli aningen dyrare för KM än att t ex skicka ut en ny klisterlapp.
Fast det kan ju alltid sitta någon illmarig person som samlar på dessa ;-)

Hoppas att du håller oss uppdaterade om du hittar ett lim som fäster på båda ytorna.

Johan, eftersom du bor i Stockholm så skulle jag knata förbi Minoltas serviceställe i Solna, adressen är: Solna Strandväg 3
Det skulle inte förvåna mig om du visade din kamera för grabbarna så fixar de den direkt. Det är åtmindstånde värt bestävet då support brukar vara bättre öga mot öga än via mail.

Det ironiska i sammanhanget är att de inte FÅR göra något med kamerorna på servicen i Solna. Det sitter en kille där som har jobbat som kameratekniker hos Minolta i 27 år, och hans enda arbetsuppgift är att stoppa kameror i kartonger för vidarebefordran till Tyskland. Snacka om kompetensslöseri!

Mina förra kamera, en analog Dynax 4, gav oskarpa bilder när jag fotograferade på högkant. Efter ett tag lyckades jag räkna ut att det var spegeln som satt löst. Så jag gick till Expert och klagade. Efter tre veckor fick jag tillbaka kameran, utan att felet åtgärdats. Då blev jag sur och åkte till Minolta i Solna, men de skickade bara kameran till Tyskland. Efter ytterligare två eller tre veckor fick jag tillbaka kameran - utan att felet blivit åtgärdat! Då röt jag till och fick en ny kamera. Förmodligen hade en skicklig kameratekniker kunnat skruva fast spegeln på tio minuter.

Så det är på många sätt ett sjukt samhälle vi lever i.

Johan

Nu har jag limmat fast tumgreppet med cyanakrylat. Det verkar fungera bra, även om tumgreppet hamnade en aning snett. Tack för era goda råd.

Jag fick veta av ytterligare en kameratekniker att det var riskabelt med cyanakrylat. "Om det hamnar på fel ställe får du slänga kameran". Nu tog jag risken i alla fall och hoppas att jag inte kommer att ångra det.

Lite grann måste jag säga att jag tycker att Minolta sätter mig i en tråkig situation när de tvingar mig att välja mellan att lämna in kameran och vara utan den i flera veckor, och att fixa det själv och riskera att göra fel. Jag tycker att de skulle ha någon som kan fixa sådana här saker medan jag väntar.

Förutom att min Dynax 4 var i Tyskland två gånger utan åtgärd (se ovan), har även min splitternya dator och en svindyr extern CD-brännare åkt fram och tillbaka till Tyskland eftersom de inte fungerat. Dessa har också kommit tillbaka utan att felen åtgärdats.

Johan Hackman

Kul att det fungerade. Jag skulle självklart varnat för att om man får Cyano någon annanstans än där det är lämpligt så blir det en limfläck. Men det går faktiskt ganska bra att lösa cyano med ren Acceton och riktigt bra med nitrometan.

Det bör gå att köpa i hobbyhandeln. Åtminstone när jag var liten så blandade man nitrometan i bränslet till metanoldrivna modellmotorer för att få lite mer sprutt.

Sånt var förmodligen alldeles för roligt, så nitrometan har säkert blivit förbjudet (om man inte skaffar specialtillstånd eller nåt), och allt som numera säljs är högoktanig lingonsaft.

Jag funderar på att cyanoakrylatlimma lite på min 7D jag också. I mitt fall är det displayskyddet som ibland ramlar av (har bara hänt mig ett par gånger när jag lagt ner den i väskan). Enda gången jag vill ta av skyddet är när det blivit för repigt och jag har skaffat ett nytt. Det kan ju vara trevligt att få bort överflödigt lim från kamerahuset av rent kosmetiska skäl.

Från mina flygplansbyggardagar vill jag minnas att superlim (som på den tiden ansågs som fusk, eftersom det var för enkelt att få saker att sitta ihop, och det var för dyrt för den genomsnittlige 13-åringen) kunde ge fula märken eller en skrovlig, "suddig" yta på genomskinliga plaster. Och displayskyddet är ju bättre ju genomskinligare det är.
Minns jag fel, eller kan det stämma? Displayskyddet är ju en lite mjukare plast än den man brukar hitta som cockpitglas på en Spitfiremodell, det kanske är en annan sort som inte påverkas på samma sätt?
Kan man göra nåt smart för att skydda det, typ ha en dammsugare som suger alla otäcka ångor åt rätt håll?

Ska titta lite noggrannare, det kanske räcker med att fila av skyddet lite så det inte finns lika mycket att greppa i.

Displayskyddet skulle jag nog förankra med en liten klick silikon på lämpliga positioner. Framförallt om du tänker byta det i framtiden. Silokon är mycket lättare att pilla bort så det inte blir fula märken inför framtida försäljningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar