ANNONS
Annons

Tumfokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har satt min så att knappen togglar mellan DMF och MF. Aktivera DMF istället för AF. Tryck avtryckaren till hälften så låser fokus. Om du vill ställa MF så vrid bara på fokusringen så går den automatiskt in i focusing aid (förstoring). Pröva det. Jag tycker det är absolut det smidigaste sättet men det förutsätter E-mountobjektiv.

Fast nu ville han ju inte ha fokusering på avtryckaren ...

Fördelen med tumfokus (som jag ser det) är att om man väl ställt in skärpan där man vill ha den spelar det ingen roll om man släpper avtryckaren - fokus ligger ändå kvar. Det kanske i och för sig går med din metod också, men då måste man toggla bort DMF när skärpan väl är inställd.

Då kan han väl glömma DMF.

Ja, det var ju det jag menade - vill man ha tumfokusering ska man inte blanda in DMF :)

Många använder tumfokus i kombination med följande AF (vilket alltså inte går på NEX), i och med att man då får följande AF endast så länge man håller tummen intryckt och avtrycket påverkar bara utlösningen. Med den inställningen behöver man inte växla mellan enbildsfokus och följande AF.

Att det inte går på NEX-7 kan ju möjligen ha att göra med att spegellösa kameror ändå inte är så bra på att följa rörliga objekt.

Men det går alltså på A99 (åtminstone enligt vad A99-ägare har skrivit på nätet). Och eftersom den har snabb PDAF så blir det ju mycket viktigare att snabbt kunna växla mellan AF-C och AF-S där. Undrar ifall AF on-funktionen kan föräras även A77 via en firmware-uppgradering, eller ifall vi måste vänta tills A78:an kommer...?
.

Ja, det var ju det jag menade - vill man ha tumfokusering ska man inte blanda in DMF :)

Många använder tumfokus i kombination med följande AF (vilket alltså inte går på NEX), i och med att man då får följande AF endast så länge man håller tummen intryckt och avtrycket påverkar bara utlösningen. Med den inställningen behöver man inte växla mellan enbildsfokus och följande AF.

Nä då är det väl AF och knappen ställd i hold antar jag som jag tror du skrivit. Vad är poängen med det valet?

Att det inte går på NEX-7 kan ju möjligen ha att göra med att spegellösa kameror ändå inte är så bra på att följa rörliga objekt.

Men det går alltså på A99 (åtminstone enligt vad A99-ägare har skrivit på nätet). Och eftersom den har snabb PDAF så blir det ju mycket viktigare att snabbt kunna växla mellan AF-C och AF-S där. Undrar ifall AF on-funktionen kan föräras även A77 via en firmware-uppgradering, eller ifall vi måste vänta tills A78:an kommer...?
.

Svårt att sia om. De gamla Nexarna fick peaking i en FW-uppdatering, men vill jag ha minnesbanker med olika inställningar måste jag skaffa mig en Nex-6. Just den där funktionen tycker jag dock gott de kan dela med sig av till A77-ägarna också :)

A77 har minnesbankar.

Eller menar du någon annan typ av minnesbankar än de tre som KM D7D, A700, A850, A900, A77 och A99 är försedda med? Hur som helst finner jag dessa extremt användbara och mycket tidsbesparande.
.

Menar du någon annan typ av minnesbankar än de tre som finns på KM D7D, A700, A850, A900, A77 och A99? Jag finner också dessa extremt användbara, och mycket tidsbesparande.
.

Nä, jag menar just de tre som finns i de kameror du nämner och NEX-6, men inte i NEX-7. Funktionen jag tycker de kan dela med sig av är tumfokus :)

Aha. Eftersom jag inte har någon NEX-6 utan bara en liten blygsammare dito så ville jag bara försäkra mig om utifall att det kunde vara så att Sony kanske hade stoppat in någon annan typ av minnesbankar i dessa. Men då är allt uppenbarat för mig. :)
.

Aha. Eftersom jag inte har någon NEX-6 utan bara en liten blygsammare dito så ville jag bara försäkra mig om utifall att det kunde vara så att Sony kanske hade stoppat in någon annan typ av minnesbankar i dessa. Men då är allt uppenbarat för mig. :)
.

Det kanske är så att de tidigare Nexarna inte har tillräckligt med minne för att hålla rätt på den här informationen, men jag tvivlar på det. Jag tycker det vore synnerligen trevligt att ha dessa minnesbankar just för att slippa grotta i menyerna för de tillfällen jag inte vill ha tumfokus (t.ex. när någon annan ska hålla i kameran).

Nä, jag tror inte heller att det beror på minnesbrist. Det handlar säkerligen om val av olika funktionsuppsättningar för kameror i olika prislägen. När det gäller A-mount så har inga A2XX-A5XX minnesbankar, medan alla A7XX-A9XX har (någon A6XX har inte kommit ut).

Inga A3X-A6X har minnesbankar, medan A7X och A9X har.

Bland NEX-arna är det lite rörigare. Inga NEX-3 eller NEX-5 har nga minnesbankar, medan NEX-6 fick det. NEX-7 "borde" ha fått det, men NEX-6 är ju en senare modell och det brukar vanligen betyda att man stoppar in fler finesser.

Extremt användbart är det som sagt. För egen del har jag använt minnena lite olika, men mest har det nog varit inställningar för blixt på ett och makro på ett annat.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar