Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tumfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Jumfer

Aktiv medlem
Jag tycker jag har hyfsad koll på A900 och Nex7 men en endaste feature saknar jag, finns det kanske någon Sony-guru som vet om det funkar på någon Sony-kamera? På Canon kan man ställa om AF/MF-switchen (eller är det AEL-knappen kanske) så att den ställer fokus (och sen stannar där). Finns det någon custom setting eller liknande som ger en sån? Jag har inte hittat det

Bytte rubrik till bara tumfokus, då det inte bara gäller NEX-7 /Mod

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker jag har hyfsad koll på A900 och Nex7 men en endaste feature saknar jag, finns det kanske någon Sony-guru som vet om det funkar på någon Sony-kamera? På Canon kan man ställa om AF/MF-switchen (eller är det AEL-knappen kanske) så att den ställer fokus (och sen stannar där). Finns det någon custom setting eller liknande som ger en sån? Jag har inte hittat det

På A900 går det att tilldela DMF-knappen funktionen AF-ON (motsvarande Canons terminologi).

//Lennart

Jag vet inte hur det är på andra modeller, men det går bra att ställa in DMF-knappen på det viset i NEX-7 också. Jag kommer inte ihåg exakt vilka steg jag var tvungen att göra för att få den att fungera så, men google vet nog :)

Det är ju det här som är rena killer-funktionen i NEX 7. Om du sätter kameran i DMF (Direct Manual Focus)-läge (i menyerna), så kommer den foksera och sedan stanna där om man inte gör något mer. Har man peaking på så indikerar den dessutom om fokus hamnar rätt. Har du ett E-mountobjektiv på så kommer systemet dessutom automatiskt gå över i focus aid-läge (förstoring) direkt när du vrider på fokusringen och börjar fillira manuellt. Allt samverkar på det bästa. Det senare undrar jag om NEX 7 är ensam om. Tror inte A77 och A99 går in automatiskt i förstoringsläge om man vrider på fokusringen.

Med A-mount så har ju dessutom vissa av de dyrare objektiven SSM och dessa objektiv har ju inbyggd fokusmotor som alltid låter dig fokusera manuellt om du så vill efter systemet hittat fokus. De billigare SAM-objektiven har inte denna funktion tyvärr.

DMF fungerar dessutom med rent manuella gamla Minolta objektiv i följande kamerahus om jag inte missminner mig: KM 7D, A100, A700, A850, A900, A77, A99 samt NEX 7.

Jag vet inte hur det är på andra modeller, men det går bra att ställa in DMF-knappen på det viset i NEX-7 också. Jag kommer inte ihåg exakt vilka steg jag var tvungen att göra för att få den att fungera så, men google vet nog :)
Hmm har suttit med både manualen och Google och vilt klickande i kameran en stund nu men hittar det inte. Om någon sökfantom hittar det till A900 eller Nex så pip görna till!

Det är ju det här som är rena killer-funktionen i NEX 7. Om du sätter kameran i DMF (Direct Manual Focus)-läge (i menyerna), så kommer den foksera och sedan stanna där om man inte gör något mer.
Jag kan precisera lite mer. Det jag vill är alltså att någon bra knapp (AEL/AF/MF-knappen t.ex.) fokuserar kameran med AF. När man sen trycker in avtrycket vill jag INTE att den ska fokusera igen...

På Nexen kan man sätta "soft button B" (den nedanför hjulet) till MF Assist (inte för att uppnå samma sak men men) vilket låter lovande men har man kameran på DMF eller AF så händer det ingenting utom en stor ful varning.

Sätt AF/MF control till Hold, MF Assist till On under menyn Setup. Ställ in AF/MF Select under Camera till Manual Focus.

Tror inte du behöver göra något mer för att få tumfokus. Mycket kan man säga om Sony, men menyträsket i Nex är inte helt logiskt ;)

På A900 använder jag Af/MF knappen i stället för att uppnå snarlik funktion.

Dvs halvtryck för autofocus, tryck in af/mf-knappen för att disabla AF. Vill man även låsa exponering gör man det enkelt med AEL-knappen när helst det passar i flödet. Sedan komponera om, exponera om, fokusera om manuellt, eller bara vänta in rätt tillfälle och skjut av bilden. Vill man koppla in AF igen går det på ett blink med af/mf knappen.

Har både AF/MF och AEL i togglande läge för att frigöra fingrarna. men det går lika bra med holdläget på en av dem.

Inte exakt som tumfocus, men för mig fungerar det klockrent med perfekt kontroll över fokus och exponering även under snabba ryck.
Detta fungerar bara på toppmodellerna (7D, A700, A900, etc...) med knapp för från/tillkoppling av AF.

Nex 7 vet jag inte om det går att göra ngt liknande på.

Sätt AF/MF control till Hold, MF Assist till On under menyn Setup. Ställ in AF/MF Select under Camera till Manual Focus.
Tror inte du behöver göra något mer för att få tumfokus. Mycket kan man säga om Sony, men menyträsket i Nex är inte helt logiskt ;)
Haha roligt. Ska testa iallafall, kanske en kandidat för inställning att ha på en snabb-minnesknapp (om jag hittar hur man gör det det i manualen vill säga)

På A900 använder jag Af/MF knappen i stället för att uppnå samma funktion.
Jo jag har testat det också men det hackar till lite tokigt tycker jag och är underlägset Canons variant... Ibland försöker jag med hold-spaken på sidan av gluggen också men det äe ungefär likadant där, på en Canon kan man säga att den ska ställa AF - det vore sååå mysigt...

Gör man som jag beskriver blir det typ tumfokus på NEX-7 och det går bra att justera manuellt genom att vrida på fokusringen (och då får man också inzoomning med E-objektiv).

Haha roligt. Ska testa iallafall, kanske en kandidat för inställning att ha på en snabb-minnesknapp (om jag hittar hur man gör det det i manualen vill säga)

Då får du leta länge, eftersom tomtarna på Sonyverkstaden glömde att stoppa in den funktionen i NEX-7 (NEX-6 har den).

Då får du leta länge, eftersom tomtarna på Sonyverkstaden glömde att stoppa in den funktionen i NEX-7 (NEX-6 har den).
Lol ok då blir det till att memorera, kanske fixa någon slags komihågramsa ala värnplikten.

Egentligen vill jag helst ha den funktionen på A900 - någon som har ett tips på hur man åstadkommer det eller är det AF/MF on/off som gäller?

mvh
//R

Glömde!

Det finns en nackdel med "tumfokusen" på NEX, och det är att man inte kan ändra några AF-inställningar i det läget eftersom kameran tycker sig vara inställd för manuell fokusering. Inte för att det gör så mycket för mig, då jag ändå bara använder mittpunkten på NEX, men det kan vara bra att känna till.

Förstår inte att varför det är så många kameror som saknar en riktig tumfokusknapp ...

Vad jag förstår har A99 fått tumfokus på samma sätt som Canon har haft länge.

Man tilldelar AF/MF-knappen funktionen "AF on" samt berövar förstås slutarknappen från AF vid halvtryck.

Kör man en bildskur vill man vanligen ha samma exponering för hela serien, vilket man får genom att välja "AEL with shutter".

Observera att jag inte har tillgång till någon A99, utan detta har jag "gurglat" fram. Har hört att man tydligen inte längre får använda Google på samma sätt som hittills, eller?

Känner mig också osäker på ifall detta inlägg hör hemma här, i A99-tråden eller kanske i båda?
.

I DPReviews test av NEX-7 hittar du under fliken 5. Operation och Controls en översikt av vad man får vid diverse olika meny-inställningar, bl.a. AF on som afe beskrev ovan.

http://www.dpreview.com/reviews/sonynex7/5
.

Dög det inte med min förklaring? :)

Jag blandade i och för sig in MF Assist, och den inställningen påverkar inte tumfokuseringen. Sedan är det som sagt inte "äkta" tumfokus eftersom AF-inställningarna inte går att ändra.

DMF fungerar dessutom med rent manuella gamla Minolta objektiv i följande kamerahus om jag inte missminner mig: KM 7D, A100, A700, A850, A900, A77, A99 samt NEX 7.

Rent manuella gamla Minoltaobjektiv kan bara monteras på A-mount-kameror (Minolta, Konica/Minolta och Sony) med hjälp av en adapter. Med en glaslös adapter kan man inte fokusera till oändligt. Det lär finnas adaptrar med lins(er) i, men det är en form av teleförlängare, så man försämrar det optiska systemet lite. Med sådana objektiv har man ju alltid "Direct Manual Focus" helt enkelt för att manuellt är det enda sättet att fokusera med dem.

Jag kan precisera lite mer. Det jag vill är alltså att någon bra knapp (AEL/AF/MF-knappen t.ex.) fokuserar kameran med AF. När man sen trycker in avtrycket vill jag INTE att den ska fokusera igen...

På Nexen kan man sätta "soft button B" (den nedanför hjulet) till MF Assist (inte för att uppnå samma sak men men) vilket låter lovande men har man kameran på DMF eller AF så händer det ingenting utom en stor ful varning.

Jag har satt min så att knappen togglar mellan DMF och MF. Aktivera DMF istället för AF. Tryck avtryckaren till hälften så låser fokus. Om du vill ställa MF så vrid bara på fokusringen så går den automatiskt in i focusing aid (förstoring). Pröva det. Jag tycker det är absolut det smidigaste sättet men det förutsätter E-mountobjektiv.

Dög det inte med min förklaring? :)

Jag blandade i och för sig in MF Assist, och den inställningen påverkar inte tumfokuseringen. Sedan är det som sagt inte "äkta" tumfokus eftersom AF-inställningarna inte går att ändra.
Jovisst!

Som jag skrev la jag in länken till DPreview-testen eftersom där fanns uppställningar för en massa andra inställningar också, som kanske skulle kunna vara av intresse.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar