** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Tumfokus och batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Nikon D70 har ju inget original batterigrepp. Dock finns en del kopior. En del av dem har en sladd till IR-ögat för att kunna få en avtryckare vertikalt.

En del har kritiserat denna lösning med IR för att man inte kan fokusera innan bilden tas. Men om man lär sig fokusera med tummen (AF/AE lock knappen), fungerar ett batterigrepp bättre då? Då slipper man ju fokusproblematiken på den vertikala avtryckaren.

Hoppas ni förstå frågan.

Når tummen?

Jag tror jag förstår hur du menar. Men spontant funderar jag på om tummen verkligen når till AF/AE lock knappen när man håller kamran vertikalt i batterigreppet? Verkar knöligt...

Re: Når tummen?

Hassepe skrev:
Jag tror jag förstår hur du menar. Men spontant funderar jag på om tummen verkligen når till AF/AE lock knappen när man håller kamran vertikalt i batterigreppet? Verkar knöligt...

Har inte baterigreppet en egen knapp för AF/AE Lock?

Jag skulle knappt klara mig utan fokusen på tummen. Många fotografer lever i ett ovetande mörker där de fotar med AF,en på exponeringsknappen...

MVH Niclas,

Re: Re: Når tummen?

Niclasfoto skrev:

Jag skulle knappt klara mig utan fokusen på tummen. Många fotografer lever i ett ovetande mörker där de fotar med AF,en på exponeringsknappen...

MVH Niclas,

Det batterigrepp jag kollade på har ingen egen AF/AE knapp. Min tanke var därför att köra som tidigare fokus med AF/AE på D70:n och sedan trycka av med batterigreppets vertikalla avtryckare (kopplat till IR-porten med kabel).

Utan tumgreppsfokuseringen skulle jag aldrig köpa ett batterigrepp till D70.

Re: Re: Når tummen?

Niclasfoto skrev:

MVH Niclas,

Jag har testat tumfocus några gånger och det funkar bra, men får inte ihop det med att låsa exponeringsmätning om man vill komponera om bilden. Hur?

MVH Stefan

Nej, visst. Men det menar jag är en vanesak.

Personligen så exponeringskompenserar jag alla mina bilder utifrån AV.modus. Men i snabba lägen så kan det förståss bli mer problematiskt.

För mig i mitt fotande så är det ett litet minus i förhållande till vad man vinner.

MVH Niclas,

Vadå tumfokus?

Jag har missat något märker jag!
Skulle någon kunna förklara vad tumfokus är och fördelarna av att använda sej av detta?
Vilka inställningar ska man göra i kameran? Jag har sett att man kan byta funktion på AE knappen men har inte riktigt utforskat hur det funkar.

En undrande Eric

Du använder då inte exponeringsknappen för AF,en utan den flyttar du via de självvalda funktionerna till AE,låsknappen på baksidan.
Då hamnar AE,låset på exponeringsknappen.

Enligt mig så är det bättre helt utan AF än att AF,en är kopplad till exponeringsknappen. Då blir det ju ett evigt fipplande med AF,omställningsknappen på objektivet och vem har tid med sånt.. inte jag iaf.

Jag har till mitt stora tele också IS,ens aktivitet flyttat från AF,knappen och exponeringsknappen till AF;stoppknapparna på objektivet.
Detta betyder att jag använder de tre funktionerna (AF, exponering & IS) på samma gång eller eller helt separat UTAN att ställa om på ngn knapp. Ett trekontrollsystem som är överlägset att ha AF, IS och exponering på avtryckaren.. nej där är det just exponering som hör till!

Jag har sett minen på ngr professionella fotografer som upptäckte dessa fördelar,, hehe ojojoj.. som om en ny värld öppnade sig:)!

Mvh Niclas,

Jag börjar förstå fördelen med tumfokus. Om jag har förstått saken rätt är det främst med objektiv där man kan fokusera manuellt även när AF är aktiv (M/AF) som det är någon större vinst med att fokusera med tummen?

Ja, då är fördelen större i alla fall.

Men oavsett så vill man ju inte alltid ha en AF som är bunden till exponeringen.
Ofta villa iaf jag fokusera och omkomponera och när jag då vill exponera så är det ju en dunderstor fördel om man slipper den där förpirkade AF,en.

Jag ser ingen direkt nackdel med att ha fokus på tummen...

Visst är det också en vanesak MEn iaf i mitt fotande så är jag långt mer framgångsrik med fokus på tumme. Just pga alla uppenbara fördelar.

Jag betraktade med förvåning en proffsfotograf med en 1Vhs efter att jag påvisade fördelarna med tumfokus,, hehe snacka om upplyst Buddah:)

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar