Annons

Tull?

Produkter
(logga in för att koppla)

Adam74

Aktiv medlem
Hittar inte rätt forum så jag ställer min fråga här. Tänkte beställa några prylar från adorama.com Är det någon som vet hur man räknar fram vad tullen i sverige kommer att kosta? Ska man anmäla köpet eller skickar tullen automatiskt ett inbetalningskort efter att varorna har kommit?

Tack på förhand

//adam

Vet inte hur det är med adorama, men en den försäljare brukar erbjuda olika lösningar för för att minimera risken för att du behöver betala skatt. De kan till exempel skriva på paketet att det är en "gåva" eller "ett begagnat objektiv utan komersiellt värde" etc. Men oservera att det här minimera tullrisken - det eliminerar inte tullrisken. Som tumregel brukar jag räkna med att jag måste betala 22 procent moms - och om priset inklusive moms känns bra kör jag på det. OM paketet sen kommer genom tullen utan problem så är det ju en trevlig överraskning och lite extra fyrk sparat!

Såg de hade en "kalylator" där man kunde räkna ut vad det kostar men man kunde bara beräkna detta för nio saker "Varorna är ansiktscreme, CD/DVD, faktaböcker (lexicon), golfklubbor (kompletta), kameror (digitala), paintballkulor, paintballvapen, sparkcykel (s.k. kickboard) och trådlös mus."
Vanliga "analoga" kameror då? Verkar som paintbollkulor och trådlös mus är en jättegrej att exportera till Sverige.
;-)

När jag köpte från B&H så fick jag ett inbetalningskort för moms och tull från fraktföretaget (i det här fallet UPS) några dagar efter att jag hade fått det jag beställde. Så det är bara att beställa och vänta, så sköts det automatiskt.

Tack AnnaKarin,
enligt vad man får läsa här: http://www.tullverket.se/raw/documents/13082_2004_handla_pa_internet.pdf
så ser det ut så här för min del:

1565 (Varorna inkl. frakt från adorama)
x 1,25 (25% Moms. Andreas, hur fick du momsen till att bli 22% ??)
1956
x 1,035 (Tullavgift 3,5%)
2025
+ 63 (postens exp.avgift, trots att frakten är betald)
=2088 kr

Samma prylar från cyperphoto.se inkl frakt kostar 2 216

Vinst 128 kr. Jag tror jag avstår ;)

PS. Ändå så har jag tagit ett filter-kit hos adorama istället för 2 separata filter hos cyberphoto,
vilket egentligen betyder att priset är exakt samma.

www.tulli.fi (finska tullen):

"Mervärdesskatten är i allmänhet 22 procent. Undantag utgör t.ex. böcker med 8 procents moms."

Konstigt, kan det finns skillnader mellan Finland och Sverige på den här punkten? Böcker, som nämnt ovan kan ha lägre moms och också matvaror, men högre än 22 procent har jag inte hört om...?

En löjlig grej med tullen är för övrigt att i värdet på en försändelse så räknas också frakten in - och det är ju lite absurt. Beställde en gång ett halvt dussin böcker som kostade just så mycket att jag INTE skulle behöva betala skatt. Men böcker väger och med frakten inräknad blev den totala summan så stor att jag måste betala tull på det hela! Ponera att jag (eller kanske geolog X) köper en sten som väger 500 kilo för en dollar - och postar den till Finland för 500 dollar. Såja, så måste jag betala skatt som fan på totalvärde 501 dollar...

Nåjo, lite väl extremt exempel - dessutom finns det en regel som säger att frakten kan räknas bort i "vissa specifika fall" (som t.ex i exemplet ovan). Men hur den regeln tillämpas, det är en tolkningsfråga...

Kanske adorama skulle gå med på att markera paketet som "bröllopsgåva" - då är gränsen 100 euro åtminstone här i Finland ;-)

Från skatteverkets sida:

Det finns tre skattesatser för moms.

25 % moms är den generella skattesatsen som gäller på de flesta varor och tjänster.

12 % moms är det på t.ex.
livsmedel
hotell
camping
liftkort
konstverk som konstnären säljer själv.

6 % moms är det på t.ex.

allmänna nyhetstidningar
böcker och tidskrifter
taxi-, buss-, flyg- och tågresor i Sverige
teaterbiljetter
biobiljetter
konserter
cirkus, djurparker
idrott.

Fotoprylar verkar hamna i 25%-gränsen ;)

Det verkar omständigt att behöva ordna med adorama med "bröllopsgåva". Annars så tror jag att det kan löna sig om man köper tex. dyra linser. Där skiljer priset markant.

Annars så verkar cyberphoto slå alla andra när det gäller priset, har ni andra tips?

Tips: Köpa från andra EU länder med lägre moms. När man handlar innom EU så betarar man momsen i det land man handlar.
Tyskland har 16% moms.

Det kan ta upp till 4 månader...

I mitt fall kom inbetalningskortet 4 månader efter det att UPS hade levererat optiken. Jag hade just börjat tro att jag skulle klara mig:)

Och som sagt, det blir bara moms, ingen tull. Å andra sidan så tar UPS 100:- för att de tar paketet genom tullen.

--jalle

PetterM skrev:
När jag köpte från B&H så fick jag ett inbetalningskort för moms och tull från fraktföretaget (i det här fallet UPS) några dagar efter att jag hade fått det jag beställde. Så det är bara att beställa och vänta, så sköts det automatiskt.

har beställt ett Canon 17-40 4L och ett 70-200 4L från B&H räknade ut mina kostnader på tullverkets hemsida, men hur funkar det med tullen, blir det bara 25% moms på dessa objektiv eller tillkommer någon extra tull?

På digitalkameror var det tydligen ingen tull?
Räknas objektiv till dessa?

Daniel: har du tips på några billiga tyska ställen?

Tittade på www.technikdirekt.de och där blev det 200 kr mer och då har jag inte räknat med någon moms eller tull överhuvudtaget. Utan att göra gratis reklam för tidigare nämnda sajt så har jag svårt att tro att någon kan matcha priset, både sverige och utlandet.

danielstenholm skrev:
När man köper från andra EU-länder så betalar man inte tull eller svensk moms. Priset blir det som står på sidan plus frakt.
Har jag för mig i alla fall ;)
Normalt sett betalar man aktuell moms i säljarens land, i fallet med tyskland är det 16%. Dock förekommer det undantag där företag exporterar till sverige för stora summor, då blir säljaren momspliktig i sverige och då gäller 25% (om säljaren exporterar för mer än ~350.000 SEK/år). Däremot tillkommer aldrig tull på handel inom EU.

Att skriva ner en försändelses värde är inte alltid att rekommendera. Dels försäkras försändelsen till dess uppgivna värde vilket innebär att om något skulle hända paketet så utgår alltså inte full ersättning. Dessutom kan Tullverket göra en egen bedömning av värdet på försändelsen om det är uppenbart att det är för lågt och då begära in faktura/kvitto för att verifiera det verkliga värdet.

att handla inom EU är tull och momsfritt,om man
sänder ett paket som "gåva" så får det inte överstiga ett värde på 500:- ink. frakt för att vara tullfritt från icke EU-land tex. USA.

Daniel: det var ingen dum länk det...sparar 200kr på en nikon 50/1.8 (förutsatt att ingen moms eller tull tillkommer)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar