Annons

Tull på begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

sueed

Aktiv medlem
Om man köper från utlandet (utanför EU) får man vad jag förstått betala 25% i moms och 6.5% i tull. Gäller detta också om man köper begagnat från en privatperson?

Om kameran/optiken/blixten.. skickas i en vanlig brun låda, hur troligt är det då att det "upptäcks"? Är tulltjänstemännen fruktansvärt nitiska eller åker man bara dit på det mest uppenbara (tex lådor tejpade med tejp som det står "bhphotovideo.com" på)?

Om de öppnar ett paket med en kamera som jag köpt begagnad från en privatperson, hur vet de vad de ska basera moms och tull på (om det nu är moms och tull på begagnatköp)?
 
Ja det gäller även i privata affärer vare sig nytt eller begagnat. Avsändaren måste skriva en tulldeklaration och uppge innehåll och värde. Vidare så skickas paketen med fraktfirmor som har krav på sig att kolla förtullning osv. Om det är något oklart i tullen ex får du hem ett brev där de uppmanar dig att kontakta dem och närmare beskriva innehållet och värdet. Om avsändaren anger gåva i tulldeklarationen med lågt värde riskerar du att förlora allt utom en smärre ersättning om paketet kommer bort. Innan 11 september var det större chans att privata paket kunde smita förbi men idag är kollen betydligt noggrannare. Ibland går det, ibland inte. Gränsen är 50$ för privatpaket och 25 eller 35 från affär och sen tillkommer där en tullavgift också som baserar sig procentuellt på värdet tror jag, men vet inte om den gäller fortfarande, jag åkte på det ialla fall.
 
Senast ändrad:
För det första beror det på varifrån du köper dina begagnade grejor. Är det från ett EU-land tas ingen tull ut.
Sedan är det hugget som stucket om du drabbas av tullavgifter + moms. Jag har både haft turen att slippa betala och tvingats betala. Det verkar inte finnas någon gemensam nämnare, utan är nog bara slumpen som styr.
Om du "åker dit" får du betala framför allt moms, det baseras på hela beloppet inklusive frakten. Sedan lägger speditionsbolaget till en hundralapp eller så för att de hanterar pappersarbetet med att förtulla in grejorna. Själva tullen är ganska lite, är osäker på procentsatsen dock.
Så det bästa rådet jag kan ge dig är att handla begagnat i EU. T.Ex tyska ebay har mycket att erbjuda, och kan man inte språket går det ju alltid att använda sig av Google översättning. Ofta anges det att säljaren bara skickar till Tyskland, men de gånger jag har mailat och frågat om leverans till Sverige, samt erbjudit mig att förskottsbetala, så har de gått med på det. Det enda problemet är själva betalningen, Tyvarr har tyskarna av någon anledning ytterst sällan PayPal, och bankerna tar ohemult mycket betalt för att skicka pengar mellan konton Storlekordningen 150 - 200 kronor). Det beror ju på vad du köper, men är det småsaker blir frakt + bankkostnader ofta skillnaden mellan en bra och dålig affär.
 
"Om kameran/optiken/blixten.. skickas i en vanlig brun låda, hur troligt är det då att det "upptäcks"?"
----

Har bara handlat över eBay hittils, och då har det varit från personer i USA jag handlat.
Och när dom skickar grejerna så skriver dom alltid värdet på innehållet på en lapp utanpå paketet.. skulle tro att det har med försäkringen att göra. Om man bara får den som skickar att låta bli att skriva/skriva ett lägre värde så borde det ju funka. Men jag antar att dom skriver värdet utanpå paketet av någon anledning. Men dånt borde ju gå att ta reda på innan man handlar om man nu ska beställa nå dyrare grejer.
 
Re: Nytt ?

lassesundberg skrev:
Kanske dum fråga?
Men vet någon hur det ligger till med Moms på nya prylar om jag köper från ett EU Land ?

Du betalar den moms som finns i inköpslandet (t.ex. 16% i Tyskland). Sen finns det andra regler som reglerar detta om företaget levererar till ett land för över en viss summa pengar... Men jag har inte råkat ut för detta.
 
Vad finns det för bra ställen att handla från i Tyskland?
Och hur gör man med betalningen, törs man betala med sitt visa eller?
 
En anslutande fråga. Om jag åker till USA och köper en ny pryl och tar med den hem måste jag då enligt reglerna tulla+momsa för den?
Om ja, händer det att tullen gör nedslag på dylika tingestar?
Om ja, är det bättre att lämna kvar kartonger och dylikt och hävda att jag hade med mig den när jag lämnade svedala?
 
Sumpen skrev:
En anslutande fråga. Om jag åker till USA och köper en ny pryl och tar med den hem måste jag då enligt reglerna tulla+momsa för den?
Om ja, händer det att tullen gör nedslag på dylika tingestar?
Om ja, är det bättre att lämna kvar kartonger och dylikt och hävda att jag hade med mig den när jag lämnade svedala?

Jag har sett att folk har föreslagit att man skickar lådan tom till sig själv och tar med sig kameran som handbagage. Hur skall tullen då veta att man köpt den utomlands? Verkar vara en ganska smart lösning.
 
Så lösningen verkar vara att få säljaren att skriva ett lägre värde på paketet. Jag tror tyvärr att de hellre skulle sälja till en amerikan istället och slippa eventuella problem som kan uppkomma med ett oförsäkrat paket.

Det är synd, för priserna i USA är ju helt sanslöst låga jämfört med här i Sverige, speciellt nu när dollarn är så svag. Jag antar att lösningen är att vänta på PMA och hoppas på att begagnatpriserna på D30 sjunker ordentligt i Tyskland. Det skulle vara kul med en d-slr, men jag betalar helt enkelt inte 15000kr för en begagnad D30.
 
Du har ren otur om du åker på att tulla begagnat.Vad gäller kamera så hänger du bara den runt halsen.Jag har gjort så-ingen har brytt sej.
 
Varför ska jag betala för mitt paket som jag har fått i present?

Taget direkt ifrån Tullverkets FAQ:

Grundregeln är att du betalar tull och mervärdesskatt på alla varor som kommer till Sverige från ett land utanför EU. Det gäller oavsett om det är ett köp eller en gåva.

Hur mycket du ska betala i tull och mervärdesskatt är beräknat på gåvans värde, inklusive kostnader för frakt, eventuell försäkring och fraktbolagets administrations- och expeditionskostnader (tullvärde). Om avsändaren inte har angett värdet för gåvan, finns det alternativa sätt att beräkna tullvärdet. I de fall gåvans totala värde inte överstiger 500 kr behöver du inte betala tull och mervärdesskatt.

Senast uppdaterad 2002-06-01


www.tullverket.se
 
Re: Re: Tull på begagnat?

Forsberg skrev:
Har bara handlat över eBay hittils, och då har det varit från personer i USA jag handlat.
Och när dom skickar grejerna så skriver dom alltid värdet på innehållet på en lapp utanpå paketet.. skulle tro att det har med försäkringen att göra. Om man bara får den som skickar att låta bli att skriva/skriva ett lägre värde så borde det ju funka. Men jag antar att dom skriver värdet utanpå paketet av någon anledning. Men dånt borde ju gå att ta reda på innan man handlar om man nu ska beställa nå dyrare grejer.

Ersättningen för ett förlorat paket baseras på värdet du skriver på paketet...inte smart att skriva fel värde med andra ord, det kan kosta mer än det smakar.

Tullen är 6.5% har jag för mig, och läggs på efter momsen. Så det slutgiltiga priset borde bli:



((pris+frakt)+moms25%)+tull6.5%+hanteringsavgift

Det bästa är att känna någon i USA som man kan beställa grejerna till, sedan får den personen packa om prylarna, öppna alla kartonger, ta bort all "B&H" tape ;), och absolut ta ur kvittot ur lådan. Sedan lägga i en lapp "Tack för lånet! nn" och gjärna peta ner gamla trasor eller kläder som packmaterial. Och inte kryssa i "gåva" på tulldeklarationen. Vet flera som har klarat tullen på detta sätt.
 
glömde att säga att om personen bor i samma stat som butiken/företaget så måste man betala skatt på det man beställer.
 
Moms på frakten

Hoj på er.
Jag såg att Walle redan skrivit det men värt att förtydliga för många kanske inte tänker på det,
(jag gjorde inte det, och det vart en rätt så dyr chock).
Man får betala moms på fraktpriset åxå, kanske inte blir så mycket på ett objektiv. Men det bet rejält på mina bildelar som hade flygits hem från USA.
 
Med alla avgifter är det nog lönt att kolla inom EU ländernas beg.marknader ändå. Säljarlandets moms, ingen tull eller extra postavgifter.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.