ANNONS
Annons

Tull+Moms i efterskott?

Produkter
(logga in för att koppla)

Candersson

Aktiv medlem
Jag köpte för ett par veckor sedan en 17-40/4L från B&H. Betalt med kreditkort via nätet, levererat hem till dörren med UPS. Inga avgifter vid leveransen.
Vet någon om tull/moms kommer som enskilt inbetalningskort långt i efterskott eller har det på något sätt passerat nålsögat?

Tidigare har jag fått lösa ut (kreditkortsbetalda) prylar från USA på posten, där avgiften bestod av tull+moms

Jag har aldrig klarat mig från admin+tull+moms när UPS har hanterat försändelsen. Men till skillnad från dig har jag dock alltid fått betala innan jag fått lägga händerna på godset.

Det kan komma i efterhand, jag fick mitt momsinbetalningskort efter några veckor när jag köpte min 300D från BH.

Bakwetu skrev:
Det kan komma i efterhand, jag fick mitt momsinbetalningskort efter några veckor när jag köpte min 300D från BH.

OK, vi får väl se vad som dyker upp. Jag har svårt att tänka mig att det skulle passera tullen obemärkt.

Jag fick en leverans från B&H v.8 och betalade moms och tull med kort över telefonen samma dag som varorna kom med UPS. Däremot har jag inte fått något kvitto på betald tull och moms och det behöver jag ha till bokföringen. Hur har det fungerat för er? Varifrån ska Jag få kvittot, tullverket eller UPS

albra skrev:
Hur har det fungerat för er? Varifrån ska Jag få kvittot, tullverket eller UPS
Har du betalat till UPS skall du få faktura/kvitto av dem. Ring deras kundservice och be om det så kommer den på posten.

Re: Re: Tull+Moms i efterskott?

Christer1 skrev:
Hur många % fick du betala i tull??

Ofta så skriver de lite slarvigt, "photographic equipment" och då är det 3.2%. Men på objektiv är det 6.7%. Så det beror helt på vad tulldeklerationen säger.

Re: Re: Re: Tull+Moms i efterskott?

Jeppe skrev:
Ofta så skriver de lite slarvigt, "photographic equipment" och då är det 3.2%. Men på objektiv är det 6.7%. Så det beror helt på vad tulldeklerationen säger.

Så 3.2% om jag köper en kamera men 6.7% om jag köper ett objektiv?

Hur är det med garanti på kamera respektive objektiv (ser främst svar på Nikon här) :)

Tack

Okej, men det är moms, hur många procent moms lägger man på då på det pris man ser på handlarens sida i USA på en kamera?

Re: Re: Re: Re: Tull+Moms i efterskott?

Fiskfan skrev:
Så 3.2% om jag köper en kamera men 6.7% om jag köper ett objektiv?

Hur är det med garanti på kamera respektive objektiv (ser främst svar på Nikon här) :)

Tack
Som sagt ingen tull på kameran, sen beror det på vilket objektiv man köper, underligt nog så verkar det inte vara tull på alla objektiv, från en annan tråd:

¨Skickade en fråga till Tullen om tullavgifter på objektivköp från Tex USA.

Fick det här svaret:

Objektiv med en brännvid av minst 25 mm och högst 130 mm och med en diameter på mellan 60 och 190 mm är tullfria.
Övriga objektiv har en tullsats på 6.7%.¨
http://www.fotosidan.se/forum/showt...=84746&perpage=15&highlight=tull&pagenumber=3

Hur det är med Nikon och garanti vet jag inte, Canon har världsgaranti på objektiv och världsdelsgaranti på husen.

Bakwetu skrev:
25 % på varans pris+frakt. Av någon anledning ska man betala moms på frakten också.
Du skall betala moms på det sammanlagda varuvärdet, dvs vad du totalt har betalat för varan. Du låter ju fraktföretaget utföra en tjänst åt dig iochmed det att de fraktar paketet till Sverige och dig. Eftersom du betalar för tjänsten skall den momsas.

Momsen är ju statens del av kakan när vi handlar och du skall inte tro att Anders inte ser dig bara för att du handlar utomlands!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar