Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tuffare tag

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Tuffare tag...

Ingen har väl missat Terje Hellesøs kalasfina bilder i galleriet. Att Terje är en utomordentligt skicklig fotograf råder det inga tvivel om. Men ändå, visst blir det väl lite tröttsamt med denna orgie av superlativer i kommentarerna? :p Ibland låter det som en tillbedjan till högre gudar. :p

Jag tror att Terje, som professionell naturfotograf, gärna vill ha konstruktiv kritik och t.o.m. negativa synpunkter. Trots att han redan ligger på en mycket hög nivå så strävar väl Terje, liksom alla vi andra, efter att utvecklas. Och visst finns det väl någon liten detalj att diskutera oxå i Terjes bilder? Även solen har sina fläckar...

Alltså: Släpp respekten och våga tyck lite mer! Terje är superduktig men fortfarande en människa av kött och blod (förmodar jag, jag har aldrig träffat honom...).

Synpunkter är välkomna (gärna från Terje själv)!
/Acke:)
 
Har nog inte sett honom va jag tror än...ska kolla, men vill svara allmängiltigt.

Kan ju vara svårt att hitta på seriös nehativ kretik till en som kanske har ofantlig mer kunskap och skicklighet än än själv...kan det j u vara svårt at se brister och veta hur man skulle göra just denna bilden bättre.

Ett annat exempel utanför fotgrafering. Jag har tränat Aikido som är en japansk kampkonst i 8 år..hur många här skulle påpeka och komma med synpunkter hur jag ska förbättra min teknik efter ett litet tags tränande. Inte många tror jag men jag skulle nog kunna visa och lära er massor. Likasom min tränare som har tränat i 37 år ser massor av saker som jag kan förbättra och har kunskap att hjälpa mig.
Men visst tror man sig eller vet hur saker kunde bli bättre så är han ju en människa med och inte en gud och man har ju rätt till en åsikt...men om man inte har det är det ju bättre att va med tyckandet vara tyst och bara ge honom beröm...uppmuntrar ju med bekräftelse med...
 
Jo, du har en liten poäng, fast man kan ju inte riktigt jämföra bilder med aikido. Alla människor har bilder omkring sig hela dagarna, alltså är vi alla vana att se på bilder. Alla vet vad en bild är (till skilnad från aikido ;)), alla kan beskriva vad de ser på bilden och kanske också, efter en stunds eftertanke, beskriva vilka känslor bilden ger upphov till. Alla har lika stor rätt att uttala sig - man behöver inte själv vara proffsfotograf för att uttala sig om en proffsfotografs bilder. Även den som aldrig har hållit i en kamera kan ha vettiga synpunkter.

Ingen människa utvecklas av att bli struken enbart medhårs eller enbart mothårs. Så släpp loss!:D
 
Vad kan jag säga, jag tycker verkligen att hans bilder är väldigt bra :)
Jag kan iallafall inte hitta något som jag vill kritisera i de bilder han har lagt upp här hittills. Men jag försöker titta kritiskt på alla bilder jag ser, oavsett om det är Terje eller någon annan som har fotograferat.
 
jo jag vet att fotografering och aikido inte e riktigt samma....men det gäller ju kunskap om något och medvetenhet i bägge.
Alla seende ser bilder visst...ögat e ju en kamera det med..men alla människor är inte medvetna om eller förstår vad de ser. Man måste ju ha en viss kunskap och referensramar, ett ex en, som jag känner såg en bild jag tagit med 300mm tele på en liten flock bergfinkar och han va bara van att se motiv genom
sin egna kompaktkamera med 36mm lins...han undra om det var fasaner jag fotat fast rönlöven på marken va lika stora som fåglarna.
Jag tyckte ju att det va komiskt och tänkte ge en dräpare om att lövet måste va från en urtids jättelönn då..men när jag såg att frågan var allvarligt menad sa jag bara att det var bergfinkar.

va jag menar att som blåbär är det ju svårt att se en duktig fotografs misstag när man själv inte kan göra det bättre...lika lite som du skulle kunna utföra en bättre aikidoteknik än mig.

Visst man kan kommentera fritt...men om man pratar mer än man har täckning för så blir det ju bara man gör bort sig om man ska låsas va duktig och inte är det och den som ahr tagit bilden tjänar ingenting på det och allra minst gör väl den som lämnat kommentaren det...ett ex här ifrån. En person (som vanligt inga namn) kommenterade en porträttbild där man kunde vara nästan hundra på att bilden var softad och utan att ta reda på om den va det så klaga personen att bilden inte var skarp och gav botten betyg...
 
Har camperat ihop med Terje vid två kurstillfällen
och vet att han tål en hel del. I varje fall visar han ingen tendens till aggression. Han skyller alltid på att han är norrman.

Med det bildseendet,kunskap och erfarenheter som han besitter, så blir det bra resultat. Hur gärna Du än vill så får Du svårt att hitta brister.

Skall man tycka något så är de väl i så fall att merparten av hans bilder är tillverkade mellan 1900 och 0700 och att de därmed kan synas litet mörka. Men var och en har ju sin dygnsrytm och det måste vara tillåtet!

Få nu se hur han klarar detta "påhopp".

Till syvende och sist så har han höjt bildkvaliteten på fotosidan.se med X % och det tror jag alla är överens om och tacksamma för.

Förslaget om en gemensam tur till Hallands Väderö med Terje som välvillig ciceron är lagt och det är bara för Dig att sända honom e-post med Din intresseanmälan.
 
Ja, det är inte lätt att veta hur man skall förhålla sig. Jag bestämde mig ett tag för att inte kommentera hans bilder, men efter att han gjorde klart att han tål kritik så har jag nog reviderat det till att kommentera, men kanske lite mer kritiskt än andras bilder.

Jag tror inte heller han (och andra duktiga och kända fotografer här) blir glad av att folk krälar i stoftet för bilderna.
 
Vad är det som hindrar att man ger en GUD kritik? Om jag träffade på någon av de gudar som tillhör världsreligonerna skulle de få en smäll på käften och sen skulle jag läsa lusen av dem.

Jag har ännu inte tittat på Terjes bilder, eftersom dessa hittills legat utanför mitt intresse område. Men jag funderar mer och mer på att fotografera vilt så det kanske kommer.

Maverick
 
Äras den som äras bör men visst kan en bra fotograf bli bättre och visst kan den ständiga lovsången bli tjatig. Det här ser jag inte som ett bekymmer.

Varför är det ingen som kommenterar de fotografer som behöver kommentarerna bättre? När de väl får en kommentar så är det ofta destruktiv och intetsägande kritik. Klassikern ''bilden saknar mening'' får mig att se rött.

Jörgen
 
Tack för ditt initiativ Ulf!
Det är en känslig diskussion du lagt fram, åtminstone för mig. Men jag förstår problemet, och har stött på det flera gånger - särskilt på mina besök runt i fotoklubbarna här i Sverige.

Som professionell naturfotograf, med höga ambitioner och en ständig hunger efter mer lärdom blir det svårare och svårare för mig att fortfarande få vara amatör. Jag ser fortfarande på mig själv som amatörfotograf. Den glädjen det medför hoppas jag aldrig försvinner, för det är i den jag hittar hungern efter mer lärdom och fortsatt utveckling.

Problemet som efterhand dock uppstår, är att jag mer och mer blir höjd till skyarna, och blir sedd på som en gud eller guru hos många. Detta gör att det blir svårare och svårare att få konstruktiv kritik till bilderna.

Antingen blir det extrema superlativer där det är svårt att få fram en sund bildattityd. Eller så läggs ribban högre och man blir extremt kritisk eller "elak". Ibland kan det också skrattas bort eller viftas bort med lite humor.

Någonstans i detta finns amatörfotografen Terje Hellesø kvar och känner sig "utpekad" eller "helgonförklarad" och plötsligt inte längre som en-i-gänget.

Jag gillar givetvis att få beröm, men vill gärna att den ska grundlägga sig på öppna och ärliga premisser. Att jag får lite pekpinnar på varför bilden exempelvis är bra - det är just inom det området alla fotografer har mest att lära.

Givetvis tål jag också kritik, givetvis också om den grundlägger sig på öppna och ärliga premisser. I likhet med alla andra på fotosidan.se så gillar jag bilder - blir nog aldrig trött på det hoppas jag. Men hoppas också att jag kan få lika spontana/ärliga/konstruktiva kommentarer som alla andra.

Jag gick inte med här på fotosidan.se bara för att passivt ta till mig en massa beröm eller avundsjuka syrligheter. Jag gick med för att få ta del av ett levande forum för den fotografiska bilden. Som säkert många redan har märkt, är jag också relativt aktiv med att kommentera andras bilder.

Mitt bildkommenterande har hittills mest grundlagt sig på att bedömma bilder jag gillar, jag tror att mina positiva kommentarer kan vara motiverande för många. Men någon större bildanalys av bilder som inte är bra har jag hittills undvikit att komma med - med få undantag där medlemmar har bett mig om att ge synpunkter till sina bilder.

Här får jag givetvis gå försiktigt fram. På grund av min position hos många, så vet jag vad negativ kritik från mig kan medföra.

Bra att diskussionen har kommit igång, även om den som sagt är känslig för mig som person. Men jag gillar en öppen dialog Ulf, så jag gillar ditt iniativ.

Hoppas med detta att mina bilder fortsatt vill få sina kommentarer - ärliga/konstruktiva där ni påpekar det negativa såväl som det positiva i mina bilder.

Ge gärna betyg också - det kan ge mig en liten fingervisning på hur bra bilden egentligen är. Och det är alltid lika svårt att se bland de egna bilderna - för mig lika mycket som för andra.

Och Sture, tack för ditt påhopp. Mina bilder är åt helvete för mörka - men så har jag ännu inte lärt mig att exponera. Och ingen vill lära mig det heller...

fotohälsningar från Terje
 
Tja, du(Terje) kan ju alltid fixa en anomym användare här på forumet och se om responsen blir annorlunda. Sorgligt men sant så blir den det tror jag.

Vi kanske ses på nån kurs nån gång.

Mvh
Maverick
 
Det här måste kännas som en ytterst märklig debatt för dig Terje!

Men, det måste tas som en oerhörd komplimang till Fotosidan och alla dess medlemmar att en sådan etablerad "amatörfotograf" ger sig tid och ge råd som vi "vanliga" amatörer inte hade fått annars. Sedan kan man tycka vad man vill om Terjes bilder men det går inte att komma ifrån att han vet vad han sysslar med och att hans kommentarer därmed blir värda väldigt mycket.
Naturligtvis ska man konstruktivt kritisera även Terjes bilder, annars hade de väl inte funnits här!

Mvh Maria
 
Det ligger nog mycket respekt i den här frågan. Många blir lite blinda av namnet som står under bilden och per automatik hyllar bilderna.

Jag själv fick höra talas om Terje strax innan han la upp sina bilder här men när jag såg Terjes bilder så kan jag ju inte direkt förneka att han har en samling med bra bilder i sitt arkiv.

Terje verkar vara en person som är glad att få respons för sina bilder och har empati i sina kommentarer och mejl. Det är i alla fall så jag har uppfattat det.

För att lyssna på Acke så får jag väl ladda om bössan nästa gång jag ger Terje en kommentar. Men betyg ger jag inte.

För att ge svar på Terjes "i-gänget" kommentar så uppskattade jag mycket när han skrev om min F2:a.
 
Hej igen! Har varit i Hässleholm ett ärende, så jag har inte kunnat följa upp debatten. Men är nu tillbaks.

Ja du Fredrik, tanken att gå in anonymt eller med pseudonym har flugit i mig - åtminstone när det gäller att kommentera andras bilder. Men tror då att min norsk-svenska kan bli avslöjande. Dessutom tror jag att mina bildideal kan avslöja mig så småningom.

Att gå in med bilder under ett annat namn, känns också svårt för då är risken att bilderna är kända för vissa, genom föredrag/artiklar mm.

Jag kan riktigtnog gå in med sämre bilder, men då försvinner ju själva min idé. För det är till bilder jag själv gillar som jag vill ha respons. Bilder jag själv inte gillar slänger jag direkt.

Jag är av den uppfattningen att det är BRA bilder som ska vara grunnlag för diskussion, mer än bilder som inte är bra. Enbart då kan bildskapandet utvecklas ytterligare.

Jag kommer att fortsätta lägga ut bilder på fotosidan.se, men om jag märker att bilderna får för lite kommentarer (OCH betyg!) kommer jag givetvis att dra mig undan efterhand. Jag vill ha respons på mina bilder, lika mycket som alla ni andra. Fungerar inte det, får man hitta ett nytt forum...

Glädjen för den fotografiska bilden har vi gemensamt alla - låt den komma före eventuellt positionstänkande. Inget konkurranstänkande, inget tävlande! Utan ärliga och konstruktiva analyser av varandras bilder.

Kanske är det en omöjlig tanke från min sida, men jag kan ju få fortsätta med att hoppas...
 
Eftersom jag sitter framför en dator på jobbet hela dagarna brukar jag titt som tätt surfa in på fotosidan för att kolla på lite bilder eller läsa i forumet. Dessa besök är många men oftast kortvariga.

Något som jag ofta gör då är att snabbt ögna igenom de nyligen inkomna bilderna eller titta på slumpvalda bilder ur medlemmarnas album. När jag gör detta noterar jag mycket sällan namnen på fotograferna.

När jag nu gick in på Terjes sida märkte jag att jag kände igen flera av hans bilder, jag har alltså tittat på flera av dessa utan att vara medveten om hans status som naturfotograf.

Jag kan då erkänna att när jag tidigare tittat på dessa bilder så har jag inte tyckt att de var särskilt mycket bättre än många andra bilder på fotosidan. Jag bläddrade snabbt vidare när Terjes bilder kom upp.

Visserligen kan man ju då påpeka att mycket av den kvalité som oftast står att finna i riktigt duktiga fotografers bilder går förlorad när bilderna visas på Internet, på samma sätt som bilder av sämre kvalité kan te sig bättre än vad de verkligen är.

Men när jag nu återigen gick in på Terjes sida och tittade på hans bilder så tyckte jag helt plötsligt att dessa var så otroligt mycket bättre, vilket ju kan te sig något lustigt. Men jag insåg då att det berodde på att bilderna gör sig så förbannat bra tillsammans. Och det är nog det som jag tycker är styrkan i dina Bilder Terje, att de passar så skönt tillsammans och att det finns en helhet som verkar genomtänkt och professionell. Dessutom har dina bilder en styrka som gör att de växer ju mer man betraktar dom, och det tycker jag är en enormt trevlig egenskap. Men det är som sagt min egna och högst personliga uppfattning!
 
Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att fotosidan innehåller en enorm spännvidd av erfarenhet; allifrån sådana som jag som precis börjat lära mig fotografera, till personer som har det som yrke.

Jag tycker att Terje har fel som säger att bara bra bilder skall kommenteras, med andemeningen att de är de som för bildkonsten framåt. Men jag håller med om att om inte duktiga fotografer får negativ kritik så stangerar även de och då slutar bildkonsten att utvecklas. Men om inte de som producerar "dåliga" bilder får kritik, så kommer de inte att kunna producera bättre bilder, och då kommer de aldrig att kunna utvecklas till duktiga fotografer!

Det finns redan idag en form av "a-lag" och "b-lag" på fotosidan som bara kommenterar bilder som de själva tycker tillför något till dem själva. Det är ganska naturligt, eftersom "a-laget" (som består av personer som har lärt sig att inte producera dåliga bilder) har mest att lära av sina gelika, och "b-laget" (dit jag räknar mig själv) inte ännu har kunskapen om hur man producerar bra bilder, och således inte riktigt kan formulera vaför en "a-lagsbild" är bra eller dålig.

Men, om alla slutar att vara gränsöverskridande; ingen a-lagare kommenterar b-lagare och vice versa; så kommer fotosidan att förfalla till en klubb för inbördes beundran, och fotografin som konstart att dö ut på sikt i brist på tillväxt! (Här räknar jag med att fotosidan.se kan komma att ha ett mycket större inflytande på svenskt foto än fotoklubbar och fototidningar)!

/Fredrik
(som alltid ifrågasätter gudar :) )
 
Jag har kritiserat en av Terjes bilder...och är den ende som har satt en 4:a än så länge på den bilden :D

Det ska väldigt mycket till om det ska bli en 5:a i betyg från mig....bara så ni vet! ;)


/Jonas
 
Som jag skrev i mitt första inlägg: "Här får jag givetvis gå försiktigt fram. På grund av min position hos många, så vet jag vad negativ kritik från mig kan medföra."

Det är känsligt att ge kommentarer till andras bilder, det har jag inte minst lärt mig under alla mina fotokurser. Några tål kritik, andra inte. Exempel på detta har jag hittat flera gånger även på fotosidan.se

Det är svårt att kritisera andras bilder, som jag själv tycker inte är bra, då de flesta här på fotosidan är okända för mig. Känner jag personen är det lättare att ge kritik. Då vet jag ifall han/hon tål kritiken eller inte. "Jantelagen" som Leif var inne på, eller avundsjuka/irritation kan ofta ligga och färga diskussionerna. Och då ligger nivån där jag inte gillar att den ska vara.

Flera diskussioner har varit ack så infekterade, i stället för att hålla en nykter och konstruktiv nivå.

Själv försvarar jag aldrig mina bilder. Jag står för det jag gjort, så även tidigare när jag kunde betydligt mindre. Jag har ett ganska nyktert förhållande till vad jag själv håller på med - jag tar mig inte på för stort alvar.

Sedan om där finns ett "a-lag" eller "b-lag" så finns det utanför mitt sätt att tänka. Jag är ingen tävlingsfotograf, ingen meritsamlare som letar efter medaljer och bra betyg.

Som jag nämde i tidigare inlägg så gillar jag inte ett positionstänkande/tävlingstänkande bland fotograferna på fotosidan, eller i andra fotoförsamlingar.

Vad gäller bilddiskussion; så har jag aldrig förstått varför den i första hand ska vara koncentrerad på att leta efter brister med bilder som redan är gjorda - och därför omöjliga att "återfinna". Bilddiskussion handlar om att ge varandra stöd och att ge vägledning inför den fortsatta utvecklingen.

Jag förväntar inte att ni ska förstå vad jag menar, men det är min övertygelse. Motivation hellre än kritisk pekpinne.

Sedan förstår jag Leif Bringslimarks korta kommentar till debatten. Fotosidan har många professionella medlemmar - varför ska några pekas ut särskilt. Det är en lite känslig fråga; men det verkar ju som en fotograf inte får bli FÖR BRA!

Märkligt, för det är ju en fotograf som har utvecklats genom det att få stöd/kritik från andra. Och är ett resultat av det som troligtvis är själva meningen med bildkommentarerna på fotosidan.

Sedan håller jag med ett tidigare inlägg om att alla har något att tillföra till varandra. Ingen mening är mindre viktig än en annan.
 
Hej Terje...
Grunnen til min korte kommentar i denne debatten
er at jeg mener dette er en diskusjon som hörer
hjemme blandt de yngste årsklasser.Minner meg om
når min datter ble tatt ut på fotballlaget.Da sto
det en gjeng på sidelinjen og var sure.
Og i ettertid forsökte og stenge henne ute.
For min egen del kommenterer og poengterer jeg de
foto som er bra.Dette uansett om de heter Lasse eller Olga.
Og at det er noen som ikke gir poeng grunnet fotografen er for god.....da må vel hele vitsen
med fotosiden väre vekke.
Her på fotosiden har det värt klaget over for lite
kommentarer.Men når en så forsöker og gi en kommentar,må en også passe seg for at det ikke skal väre for negativt.Det er en del som ikke tåler dårlig kritikk.
For at jeg skal kommentere et foto, forlanger jeg
i det minste at fotot er skarpt(viss det da ikke
er komponert slik, uskarpt).
Men at enkelte skal bedömmes hardere pga. at vedkommende er bedre en andre,da er det noe galt med denne fotosiden.
Vi må stå i sammen og dra lasse alle, så får de som föler at de ikke er gode nok,ha dette som et
mål,OG BLI BEDRE,LÄRE OG SE.
Janteloven har vi ikke bruk for.
leif
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.