Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ttl

Produkter
(logga in för att koppla)

Rollegubben

Medlem
Jag brukar alltid köra blixtarna manuellt, men jag tänkte prova med ttl och se hur det blir. Jag testade på land, dels med fast tid - automatisk bländare, och tvärtom. Hur jag än gjorde blev bilderna rejält överexponerade. Jag använder Canon EOS 350D i sea&sea hus, 1 sea&sea 120 blixt och 1 sea&sea 110 blixt. Båda inställda på ttl.

Vad gör jag för fel? Är det någon som kan ge lite tips?

/Roald

Hej,

Får du samma beteende om du kör manuellt? Jag höll själv på att testa mina blixtar, dock manuella för någon månad sedan och alla bilder blev rejält överexponerade. För att kompensera detta fick jag höja slutartiderna extremt mycket. När jag sedan var på dyksemester så funkade det klockrent med normala inställningar. Kör med dubbla ys-110 och det är ganska bra pulver i dom kannorna på land...

Jocke

Jag testade någon bild med manuell inställning på kameran, men då kan jag lika gärna köra blixtarna manuellt. Jag vill kunna fota med en fast tid och auto på bländare när jag t.ex fotar haj som rör sig snabbt vilket gör att avståndet varierar snabbare än jag kan göra inställningar på kamera och blixtar. Då vore det bra att få till ttl-funktionen också så man inte bränner ut när hajen, mantan eller vad det nu är kommer riktigt nära.

Ttl

Jag har samma erfarenhet, med D70s och dubbla Ikelite DS51 TTL:
- på land = överexponerat
- i vattnet = normalexponerat

Samma bländare/slutartid och glugg normal (Nikkor 18-70) samt makro (Nikkor 60 mm).

När jag tänker efter är det inte så konstigt. Blixtarna är ju anpassade för undervattensbruk och då absorberas ju ljuset betydligt. Jag får prova mer under vattnet helt enkelt.

Tack för era svar.

/Roald

Konstigt egentligen, TTL borde kompensera lika bra vare sig man är på land eller i vattnet.

Varken EOS 350D eller D70s stödjer TTL. TTL ljusmätningen är äldre och användes med film. Till de digitala kamerorna ska det heta i-TTL om det är Nikon och E-TTL om det är Canon.

Ja, D70s stödjer också TTL - men helt rätt, det heter iTTL.

Ja alltså D70s stödjer i-TTL men stödjer INTE TTL. Det är två helt olika blixtljusmätningssystem. TTL funkar genom att mäta ljuset som kommer in genom objektivet och studsar på filmen. i-TTL fungerar genom att man skickar ut en förblixt(innan exponeringen) som kamerans normala ljusmätning mäter och sedan beräknar huvudblixtens styrka.

Ja alltså D70s stödjer i-TTL men stödjer INTE TTL. Det är två helt olika blixtljusmätningssystem. TTL funkar genom att mäta ljuset som kommer in genom objektivet och studsar på filmen. i-TTL fungerar genom att man skickar ut en förblixt(innan exponeringen) som kamerans normala ljusmätning mäter och sedan beräknar huvudblixtens styrka.

Det låter märkligt - då skulle ju inte iTTL fungera under vattnet väl? Och det gör det...

Då borde det fungera även på land.

Det kan ju vara så att blixtarna inte kan strypas mera och därför blir det överexponerat. Ledtalet under vattnet är ju som tidigare sagts betydligt lägre.

M

När jag bränner av mina eTTL-blixtar på land får jag exakt samma strypning av blixtarna som under vattnet. Det är något knas om det inte funkar för dig på land. Så länge både huvudblixten och förblixten går genom samma medium så ska exponeringen bli rätt.

Testa med fast bländare och tidsauto och se om det blir bättre. Jag vet att Canons eTTL haft problem med bländarauto för fler än dig. Själv körde jag med tidsauto, eTTL och bländare 6,3 på de allra flesta hajbilder jag tog med EOS 400D. Exponeringskompensation -2. Om det var väldigt grunt och ljust bländade jag ned något.

Min 120 blixt är 10 år gammal så den funkar väl inte med e-ttl. 110:an ska nog fungera för den är rätt ny. Jag får läsa på lite. Jag brukar köra 120:an på halvfart, så om jag kör 110:an på e-ttl kan det kanske funka rätt bra. De blir väl inte helt optimalt men det kan funka hyfsat. Jag får helt enkelt hoppa ner i vattnet och prova.

Tack för alla tips.

Min 120 blixt är 10 år gammal så den funkar väl inte med e-ttl. 110:an ska nog fungera för den är rätt ny. Jag får läsa på lite. Jag brukar köra 120:an på halvfart, så om jag kör 110:an på e-ttl kan det kanske funka rätt bra. De blir väl inte helt optimalt men det kan funka hyfsat. Jag får helt enkelt hoppa ner i vattnet och prova.

Tack för alla tips.

Om du kör med båda kan det bli lurigt. Om du ställer kameran/skalet på annat än manuellt så tror jag att 120:an drar av en full blixt när den borde skicka en svag mätblixt. Då orkar den inte leverera något alls när själva huvudblixten ska slå.

Om det går att ställa in 120:an så att den inte reagerar på förblixtordern, utan bara skickar huvudblixten så blir det bättre men ändå fel. Då skickar bara 110:a iväg en mätblixt och försöker sedan lysa så mycket att det blivit bra om den var ensam blixt. Då blir det överexponerat om 120:an fyller på med ännu mer ljus. Du kan ställa blixtkompensationen på -1 så blir det totalt sätt kanske bra. Däremot blir fördelningen mellan blixtarna helt olika på olika avstånd och motiv, så det blir väldigt svårt att få någon kontroll.

Att köra eTTL med två blixtar varav en inte kan eTTL tror jag inte blir bra hur du än gör tyvärr. Men om du ska fota simmande haj kanske det inte gör så mycket. Haj kräver inte så mycket ljus om det inte är alltför mörkt i vattnet. På dagtid räcker det oftast med en mindre upplättning för att få lite färg och skärpa. Då kommer du långt med bara 110:an.

Jaha, då får jag nog köra blixtarna manuellt så länge jag har min gamla blixt. Hittills har det gått rätt bra med båda blixtarna på halvfart när jag vill ha upplättning. Jag tog en hel del bilder på manta i Mexico där vi låg ganska grunt och fick mycket solljus i bilderna. Det blir lite knepigt när man kommer riktigt nära, men annras funkar det bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar