Annons

TTL Sync Cord SC-28

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag har tröttnat på att jag inte alltid får det att funka då jag kör min SB-800 trådlöst och att jag alltid måste ha den inbyggda blixten i aktivt läge. Jag såg att Nikon har en kabel som heter TTL Sync Cord SC-28. Jag har också hört att den går på tusenlappen och det är ju inte lite pengar för en spiralkabel på ett par meter. Någon som vet om det finns piratkabel på marknaden och om det är att föredra. Hur gör ni själva då ni kör med blixt. Trådlöst eller med kabel?
 
Tommy Törnquist skrev:
Jag har tröttnat på att jag inte alltid får det att funka då jag kör min SB-800 trådlöst och att jag alltid måste ha den inbyggda blixten i aktivt läge. Jag såg att Nikon har en kabel som heter TTL Sync Cord SC-28. Jag har också hört att den går på tusenlappen och det är ju inte lite pengar för en spiralkabel på ett par meter. Någon som vet om det finns piratkabel på marknaden och om det är att föredra. Hur gör ni själva då ni kör med blixt. Trådlöst eller med kabel?
SC 28 är väl lite billigare. Tror den ligger på runt 600. SC 29 kostar strax över 900 kr på cyberphoto och den kabeln har inbyggd af-belysning, vilket SC 28 inte har. jag hde själv en SC 29 och precis som du så gillade jag inte att inbyggda blixten på min D200 alltid behövdes som utlösare. Det gav för mig en irriterande fördröjning.
 
Piratkabel finns i England. För några år sen var det intressant, då kostade nämligen SC-17 (dåtidens SC-28) nästan 1500 bagare! Idag när de har sänkt priset lönar det sig knappast att beställa från Jessops längre om man inte har vägarna förbi i sin fysiska skepnad. Men du kan ju kolla, Jessops har katalog på webben.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.